دوشنبه، 13 تیر 1401 - 16:26

احوال ناخوش این روزهای مجسمه فردوسی در تهران

دورنگی های شهر دامن مجسمه فردوسی را هم گرفت

ماجرای تغییر رنگ مجسمه فردوسی یکی از مسائل مهم مطرح شده در این چند روز بوده است. با توجه به ارزش و قدمت این اثر هرگونه فعالیت مرمت یا نظافت باید با درنظر گرفتن تمامی جوانب انجام گیرد.

آیین باور -مرتضی ادیب‌زاده مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی گفت: اقدام شهرداری تهران برای شستشوی مجسمه فردوسی بدون مجوز، غیر اصولی و خلاف قوانین ناظر بر آثار ثبت ملی بوده است. این مجسمه پس از پاکسازی دو رنگ شده و با همین وضعیت به حال خود رها شده است.

با توجه به اینکه مجسمه فردوسی در سال ۱۳۹۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و دارای ضوابط حفاظت اختصاصی است بنابراین شهرداری یا هر ارگان دیگری بدون دریافت مجوز از میراث فرهنگی، اجازه مرمت، پاکسازی و یا هر اقدام دیگری را ندارد.احوال ناخوش این روزهای مجسمه فردوسی

این در حالی است که محمد جواد زمان‌آبادی، مدیر روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران در این باره توضیح داد: مرمت و بازسازی، بهسازی و شست‌وشوی المان‌های حجمی یکی از وظایف ذاتی سازمان زیباسازی است، اما به واسطه حساسیت مسئله و دغدغه‌هایی که در این باره وجود دارد؛ هر کدام از موارد یعنی شست‌وشو یا مرمت سازه‌ها، تندیس‌ها و یا سردیس‌ها زیر نظر کارشناسان و متخصصان با دقت خاصی انجام می‌شود.

زمان‌آبادی با بیان اینکه اتفاقاً در سال ۱۴۰۱ سازمان زیباسازی برنامه مفصلی برای مرمت یا شست‌وشوی سازه‌های حجمی و المان‌هایی مثل مجسمه‌های میادین دارد، افزود: مجسمه میدان فردوسی در محلی است که آنجا در معرض آلودگی، آفتاب و بارندگی قرار دارد و دائما نیازمند این است که به آن رسیدگی شود. اما سازمان زیباسازی طی دو سال گذشته هنوز برنامه‌ریزی برای شست‌وشوی یا مرمت این سازه انجام نداده است.

مجید قادری، معاون فرهنگی و هنر‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در گفتگو با این خبرگزاری، این احتمال را مطرح کرده است که تغییر مدیریت و کوتاهی پیمانکار می‌تواند عامل بروز این مساله باشد.

قادری گفت این معاونت پس از بررسی لازم، شست‌وشو و حفظ این اثر را در اولویت قرار می‌دهد.

مهدی سبحانی، مدیر اداره آثار حجمی سازمان زیباسازی تهران در این زمینه اطلاعات چندانی ندارد که بگوید، اما وعده داده است شست‌وشوی صحیح مجسمه فردوسی در برنامه کاری این اداره قرار دارد.

بیژن غنچه‌پور، مجسمه‌ساز که به نظر می‌رسد اطلاعات بیشتری در این خصوص دارد می‌گوید: لایه‌برداری گزینشی بخش‌هایی از مجسمه فردوسی منجر به نادیده گرفته شدن طراحی و ایده مجسمه‌ساز در این اثر شده است.

به گفته غنچه‌پور مجسمه‌ساز هنگام ساخت احجام مجسمه‌اش، تیره و روشنی‌ها و خاکستری‌های مجسمه را کنترل می‌کند که در فرایند مرمت ممکن است این مسائل نادیده گرفته شود.

این هنرمند افزود: در صورت اقدام برای شست‌وشو یا لایه برداری، این عمل باید به طور یکدست و هماهنگ در سرتاسر مجسمه رخ دهد تا شاهد چنین اتفاقی برای یک اثر ملی نباشیم.

مجسمه فردوسی سال۱۳۳۸ توسط مرحوم استاد ابوالحسن صدیقی ساخته و توسط فرزندش فریدون صدیقی در مکان کنونی نصب و رونمایی شد. طی ۳۶سال این اثر ملی بار‌ها به‌دلیل شرایط جوی آسیب دید که مدیریت شهری در ادوار گذشته همواره تلاش کرد از آن صیانت کند.

کدخبر: 864