شنبه، 18 تیر 1401 - 13:05

البرزو تب 40 درجه

آیا می دانید در چه شرایطی بدن می تواند دمای بالارا تحمل کند؟ هوای خشک یا هوای مرطوب کدام بهتر است؟ این مطلب را بخوانید

مدیرکل هواشناسی البرز از افزایش نسبی دمای هوای استان در هفته جاری خبر داد.

دمای هوای البرز به ۴۰ درجه می‌رسدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، بهاروند احمدی گفت: امروز شنبه (۱۸ تیرماه) آسمان البرز صاف و آفتابی است.

به گفته مدیرکل هواشناسی البرز: بررسی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی نشان می‌دهد این وضعیت تا سه روز آینده ادامه دارد.

او گفت: در این مدت در برخی ساعات شاهد وزش باد و گرد و غبار هستیم.

آقای بهاروند احمدی گفت: طبق پیش بینی صورت گرفته، دمای هوا در روز‌های این هفته افزایش می‌یابد به طوری که میانگین بیشینه دما به ۴۰ و کمینه آن نیز به ۱۷ درجه بالای صفر می‌رسد

در چه شرایطی بدن می تواند دمای بالارا تحمل کند؟ هوای خشک یا هوای مرطوب کدام بهتر است؟

خوب است بدانید که . دمای هوای خشک همان دمای معمولی است که هر روزه از اخبار می‌شنوید. دمای حباب مرطوب دمایی است که بخشی از هوا می‌تواند داشته باشد که اگر با تبخیر آب در آن تا حد اشباع (رطوبت نسبی ۱۰۰٪) سرد شده و گرمای نهان تبخیر توسط همان بخش از هوا تأمین شود.

با رطوبت بیشتر هوا، بسیار سخت است که عرق فرد بخار شده و به کاهش دمای بدن کمک کند. از این رو، بدن تحت فشار بیشتر گرما قرار می‌گیرد.

دمایی که بدن انسان براساس دمای حباب مرطوب توانایی تحمل آن را دارد ۳۵ درجه سانتیگراد است. زمانی که رطوب پایین و درجه حرارت بالا باشد و برعکس آن، دمای حباب مرطوب به درجه حرارت آستانه تحمل انسان نزدیک نمی‌شود. اما زمانی که هم رطوبت و هم دمای هوا بسیار بالا باشد، دمای حباب مرطوب می‌تواند به آستانه خطرناک برسد.

برای مثال، زمانی که دمای هوا ۴۶ درجه سانتیگراد بوده و رطوبت ۳۰ درصد باشد، دمای حباب مرطوب تنها ۳۰ درجه سانتیگراد است و انسان توانایی تحمل آن را دارد. در سوی مقابل، اگر دمای هوا ۳۹ درجه سانتیگراد بوده و رطوبت ۷۷ درصد باشد، دمای حباب مرطوب به ۳۵ درجه سانتیگراد و آستانه تحمل انسان می‌رسد.

گرمازدگی شدید:

علائم رایج در این زمان افزایش ضربان قلب و تنفس، بروز مشکلات ذهنی، عدم تعریق، بی حالی و کما است. گرمای شدید ممکن است به سرعت باعث مرگ نشود، اما ۳ ساعت باقی ماندن در دمای حباب مرطوب ۳۵ درجه می‌تواند به زندگی فرد خاتمه دهد.

کدخبر: 870