چهارشنبه، 29 تیر 1401 - 21:44

رییس کمیسیون سلامت شورای کرج:

تعدد دامپزشکیها، اجتماع و انسان را با مشکلات جدیدی روبه رو کرده است!

تعدد صدور مجوز دامپزشکی، طی دهه 90، اجتماع و انسان را با مشکلات جدیدی روبه رو کرده است!

آیین باور -رییس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج ادعا کرد: طی دهه ۹۰ با صدور پر تعداد مجوز فعالیت کلینیک های دامپزشکی در کلانشهر کرج ، زمینه ازدیاد سبب شد تا امروز شاهد ازدیاد حیوانات در محیط شهری فراهم شد.

اعتصامی با اشاره به تاریخچه پنجاه ساله قوانین دامپزشکی مصوبه دهه ۵۰ شمسی گفت:فعالیت کلینیک های دامپزشکی در مناطق مختلف شهر محیط اجتماعی و انسانی را با مشکلات جدیدی روبروکرده است البته ایشان که در گفتگو با خبرنگار مدیریت شهری این اظهارات را بیان کرده،دلیل تحقیقاتی ارائه نکرده و نگفته وجود کلینیکها چه ربطی به ازدیاد حیوانات در سطح شهر دارد، در حالی که همه اذعان دارند بزرگترین مسبب مشکلات انسان و حیوانات بعضا بیمار و مهاجم ،حاشیه نشینی و تخریب محیط طبیعی حیوانات بلاصاحب و تعرض انسان به محیط حیات وحش است. اگرچه منکر تعداد انگشت شمار حیوانات خانگی رها شده در سطح شهر نیستیم که آنها نیز به دلیل فراموش کردن ذات وحشی خود در مدت کوتاهی بعد از رها شدن جان خود را به دلیل گرسنگی ، بیماری و حمله دیگر حیوانات صاحب قلمرو و تصادفات رانندگی از دست می دهند

 

البته ایشان در ادامه این گفتگو افزوده است که محیط جانوری در طبیعت نباید دستخوش دگرگونی شود، انتقال حیوانات به فضای خانه های کوچک و مکان های عمومی با گسترش بیماری های مشترک انسان و حیوان و مشکلات زیست محیطی همراه است.

 

رییس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد: حیوانات باید در مکان طبیعی خود نگهداری شوند و انتقال آنها  به فضاهای بسته شهری  برای خود آنها و جامعه انسانی مخاطره آمیز است.

 

اعتصامی بیان داشت: امروز جمعیت  سگ های ولگرد در کرج افزایش پیدا کرده و اگر یک سگ دارای بیماری خاص باشد به سرعت به دیگر سگ ها سرایت کرده و مردم نیز هم از مخاطرات این بیماری ها در امان نخواهند بود.امروز با وجود سگ های ولگرد و خانگی یک پارک امن  برای کودکان در فضای شهری کرج دیده نمی شود. که اینها نیز محل گفتگو و بررسی عادلانه تر است. وی تاکید کرد: نباید چرخه  طبیعت و محیط شهری را دستخوش مشکلات مضاعف کنیم و  در این زمینه گسترش آموزش های همگانی و همراهی و هم افزایی دستگاه های اجرایی و نظارتی ضروری است.

 

اعتصامی با بیان اینکه در دهه ۹۰ نیز  مخاطرات فعالیت کلینیک های دامپزشکی در فضای شهری را به مسولان وقت استان البرز هشدار دادم ، گفت : اکنون باید این کلینیک ها را به مناطق روستایی و محدوده های خارج از شهر انتقال داد ضمن آنکه سگ های ولگرد و نگهداری برخی حیوانات خانگی با مشارکت مردم به طبیعت سپرد  چرا که طبیعت به خوبی در تعادل بخشی به چرخه زیستی عمل خواهد کرد. البته اشاره ای نکردند چنانچه حادثه ای برای یک حیوان خانگی یا هر جاندار دیگری رخ دهد چگونه باید تا بیرون شهر به دنبال دامپزشکی دوید!

 

 

 

کدخبر: 902

خبرنگار: فریبا کلاهی

نویسنده: فریبا کلاهی

منبع: استفاده از مدیریت شهری کرج