پنجشنبه، 03 تیر 1400 - 12:22

شرکت آبفای البرز وضعیت نارنجی اعلام کرد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز با هشدار در خصوص بالا رفتن میزان مصرف آب و محدودیت منابع آبی استان، گفت: البرز در وضعیت نارنجی مصرف آب قرار گرفته است.

ذوالفقار مهدی زاده افزود: همزمان با افزایش شدید دمای هوا طی هفته های اخیر،  میزان مصرف آب شرب در استان پرجمعیت البرز افزایش یافته است.

مدیرعامل آبفای استان گفت: با وجود تمام پیش بینی ها و اجرای پروژه های برنامه ریزی شده  قبلی برای تامین، ذخیره و توزیع متعادل آب شرب، اکنون البرز به خاطر شرایط خشکسالی و گرمایی امسال که طبق گزارش ها طی ۵۰ سال گذشته کم سابقه بوده با مشکل کم آبی مواجه شده است.

مهدی زاده اضافه کرد: البرز درسال آبی جاری با کاهش ۳۸ درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته مواجه است .

وی ادامه داد: مصرف آب در سطح استان  البرز طی خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد معادل چهار میلیارد لیتر افزایش نشان می دهد.

 مدیرعامل آبفای البرز افزود: درچنین شرایطی با دمای بالای هوا و استمرار آن، افزایش مصرف آب، قطع گاه و بی گاه برق و امثال آن ذخایر آب شرب برای توزیع درشبکه با نقصان جدی روبرو شده ؛ بطوریکه درابتدای تابستان میزان مصرف آب از تولید پیشی گرفته و با کاهش حجم جدی ذخایر آب روبرو هستیم.

وی گفت: بنابر این در وضعیت نارنجی تولید و مصرف آب قرار گرفته ایم و در آینده ی نزدیک با تنش جدی مواجه خواهیم بود.

مهدی زاده با اشاره به هفته ی صرفه جویی در مصرف آب (یکم  تا هفتم تیرماه)  ادامه داد: با وجود تمام تدابیر برای مقابله با این شرایط سخت از قبل اندیشیده وبرنامه های مدنظر اجرا شده، اما به خاطر شرایط خاص پیش گفته(دمای بالا وغیرعادی هوا،افزایش مصرف و امثال آن) نیازمند همراهی بیشتر هم استانی ها هستیم تا تابستان سال جاری را با کمترین تنش پشت سربگذاریم.

مدیرعامل شرکت آبفای البرز گفت: در صورت صرفه جویی ۱۰ درصدی در مصرف آب می توان به تابستان کم تنش آبی در البرز امیدوار بود.

وی در ادامه توصیه هایی برای کاهش مصارف را اعلام کردو بیان داشت: حدود ۳۳ درصد از مصارف خانگی در هنگام استحمام صورت می گیرد؛ برای کاهش این درصد ضروری است مدت زمان استحمام را کاهش داده وحداکثر به  پنج دقیقه برسانیم.

همچنین با توجه به اینکه کولرهای آبی درشبانه روز حداقل ۳۰۰ لیتر آب مصرف می کنند(معادل مصرف نیمی از یک خانوار) بنابر این برای جلوگیری از نشتی و مصرف بیشتر، شناور کولرها تنظیم شده واز سایبان روی کولر استفاده شود وتا حد امکان شب ها از روشن کردن کولر خودداری شود تا مخازن ذخیره آب در طول شب به ارتفاع مناسب برای مصارف ضروری روز برسد.

مهدی زاده گفت: شستن خودرو، حیاط و پارکینگ ها با استفاده  شلینگ آب  نیز از جمله مصارف کاملاً غیرضروری درچنین شرایطی است، بنابراین با رعایت همین موارد ساده می توانیم تنش آبی وعبور از شرایط «نارنجی» آبی را پشت سربگذاریم.

شرکت آبفای البرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک دارد.

۸۰ درصد آب آشامیدنی ساکنان این استان سه میلیون نفری از سفره های زیر زمینی و ۲۰ درصد از سدها تامین می شود.

کدخبر: 92

منبع: خبرگزاری صدا سیما