شنبه، 08 مرداد 1401 - 12:45

مجتمع شورای حل اختلاف با 4 شعبه در محمدشهر افتتاح شد

 پیشگیری وظیفه ای همگانی است و همت ارکان حاکمیت و مردم باید به کار بسته شود.

 پیشگیری وظیفه ای همگانی است و تمام سعی و همت کلیه ارکان حاکمیت و حتی مردم باید به کار بسته شود تا جرایم، اختلافات و دعاوی محقق نشده و حقوق مردم نقض نشود

 رییس کل دادگستری استان البرزدر این مراسم گفت:  اقدامات پیشگیرانه دستگاه قضایی هم مربوط به «قبل از وقوع جرم» می شود یعنی تلاش برای اینکه جرم و اختلافی به وقوع نپیوندد و قانونی نقض نشود و هم «پس از وقوع جرم» یعنی محاکمه کسی که قانونی را نقض کرده تا به وسیله اعمال مجازات، ضمن اصلاح وی بازدارندگی نیز ایجاد شود.  

مجتمع شورای حل اختلاف محمد شهر کرج با 4 شعبه به بهره برداری رسید و رئیس کل دادگستری البرز گفت:  به هر نحوی از اختلافات جلوگیری شود ولی با وجود همه تلاشها باز هم وجود اختلافات اجتناب ناپذیر است و به همین دلیل است که مسئله صلح و سازش اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند.

وی اضافه کرد: در خصوص پرونده‌هایی که از دادسرا و دادگاه ارجاع می شود، شورای حل اختلاف این ظرفیت قانونی را دارد که حداقل در ارتباط با جنبه خصوصی پرونده ها، اختلافات را به صلح و سازش برساند. با توجه به ظرفیت شعب شورای حل اختلاف، حتی در مرحله اجرای حکم هم امکان ارجاع جهت انجام مذاکرات اصلاحی در ارتباط با نحوه اجرای حکم وجود دارد.

وی با اشاره به تفاوت رسیدگی قضایی و صدور حکم محکومیت با صلح و سازش در پرونده ها افزود: در رسیدگی قضایی و صدور حکم، حتی اگر کاملا با رعایت مقررات قانونی هم باشد، یک طرف راضی و طرف دیگر حداقل از نتیجه حکم چون به نفع وی صادر نشده، ناراضی است لیکن وقتی اختلاف با مصالحه و سازش خاتمه پیدا می کند، معمولا هر دو طرف از پرونده و نتیجه راضی خواهند بود.

 

کدخبر: 925