شنبه، 08 مرداد 1401 - 13:10

بررسی آسیبهای بافت تاریخی کشور در سیلهای اخیر

مرور کوتاه بر خسارات آثار تاریخی کشور در سیلابهای هفته اخیر

آیین باور _هیات‌هایی  برای پیگیری آخرین وضعیت اماکن تاریخی در استان‌های خسارت دیده از سیل اعزام شده اند.

معاونت میراث‌فرهنگی کشور از مدیران مراکز استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان خواست تا با توجه به سیل اخیر و خساراتی که دربرخی از استان‌ها به بافت‌های تاریخی، بنا‌ها واماکن وارد شده به سرعت گزارشی از میزان خسارات ارسال کنند.

بازار تاریخی اراک از سیل در امان ماند

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: بخش‌های مرمت‌شده بازار در گذر چهار سوق به سمت حصار که در سال جاری مورد مرمت قرار گرفته‌اند، دچار هیچ‌گونه آسیبی نشدند.

سیل به ۲۹۰ بنا در بافت تاریخی یزد خسارت وارد کرد

آسیب جدی به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان 

دیواره ضلع شمالی قلعه سرباز، سقف طبقه دوم موزه چابهار و دیواره ضلع غربی و بخش داخلی قلعه نیکشهر دچار آسیب شدند.توفان در ایرانشهر باعث سقوط درختان نخل بر روی ساختمان قدیم بهداشت وترک وریزش بخشی از دیواره ساختمان شده است.پیش از این در تیر امسال زلزله به ۵۰ بادگیردر بافت تاریخی لافت، استان هرمزگان خسارت وارد کرده بود.

معاون پژوهشگاه میراث فرهنگی: میراث فرهنگی برای بحران آماده نیست

در کنار هزاران بنای تاریخی با صد‌ها موزه هم مواجهیم که هرکدام هزاران شی منقول در خود دارند و به این ترتیب در حوزه محافظت از میراث فرهنگی در مقابل بحران‌های طبیعی با عوامل مختلف پیچیده‌ای روبرو هستیم که هنوز نتوانستیم به یک برنامه مدیریت بحران دست پیدا کنیم.

انیسی در ادامه با اشاره زلزله، سیل، اتش سوزی و دیگر مخاطرات طبیعی و غیر طبیعی همواره هزاران بنا و محوطه تاریخی ما را تهدید می‌کند، گفت: تدوین اطلس دقیق آثار تاریخی و نقشه باستان شناسی و جانمایی آثار نسبت به نقشه‌های زلزله شناسی و سایر بحران‌ها و ایجاد تمهیدات ضروری برای موارد بحران نخستین و مهمترین گام برای نجات آثار تاریخی در مواقع بحرانی ست.

کدخبر: 927