یکشنبه، 09 مرداد 1401 - 14:41

مدیرکل منابع طبیعی البرز: اثر بخشی 100 درصدی سازه های آبخیز داری در مقابله با سیل اثبات شد

در حوضه های آبخیز فقط در یکی دو مورد که تخریب داشته ایم.

آیین باور -مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اعلام کرد: بررسی سازه های آبخیز داری استان پس از وقوع سیل اخیر نشان داد  اثربخشی سازه های آبخیزداری که در مناطق بحرانی ایجاد شده بود به طور 100 درصد تون مقابله با فاجعه را داشته است.

دکتر فرضی گفت: در مسیر رودخانه کرج مواردی بود که  ۵۰ تا ۱۰۰ متر مکعب در ثانیه را عبور سیلاب را تجربه کرد و اگر به سمت پایین دست و مناطق مسکونی و باغات و جاده ها می آمد فاجعه ملی رقم می خورد.

وی گفت: ۲ روز گذشته شاهد بارندگی های پراکنده در سطح استان بودیم که در بعضی از مناطق ۲ مولفه اصلی برای ایجاد سیلاب که شدت و مدت بارش است را داشته ایم آبخیزداری در کاهش مخاطرات سیل و تقویت سفره های زیرزمینی و همچنین کاهش مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه بسیار راهگشا بوده و بالاترین اثربخشی را دارد.

وی با بیان اینکه مدت بارش ها کم و شدت آن بسیار بالا بود، اظهار داشت: بعد از یک دوره چند ماهه خشکسالی و فقر شدید پوشش گیاهی این انتظار می رفت که مشکل سیل را در استان داشته باشیم. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: در روستاهای سیجان، کندر و آبخیز شهری و همچنین مناطق بالادست بخش آسارا و طالقان مورد خاصی نداشتیم که نشان می دهد آبخیزداری بسیار راهگشا و اثربخش می باشد.

وی با بیان اینکه اجرای سازه های آبخیز موجب کمتر شدن آسیب های سیلاب شده است، اضافه کرد: متاسفانه در بعضی از نقاط استان به خصوص در بالاطالقان شاهد بروز سیلاب بودیم که خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم ولی مردم متاسفانه توجهی به هشدارها نمی کنند و این اتفاقات به واسطه پارک خودرو در مسیر و بستر رودخانه بوده که یک آسیب بسیار جدی بوده است.

وی افزود: در حوضه های آبخیز فقط در یکی دو مورد که تخریب لوله یا راه دسترسی به اراضی کشاورزی به وجود آمده بود که به محض فروکش سیلاب، این سازه ها مرمت خواهند شد.

فرضی گفت: متاسفانه در زمینه رعایت حرایم رودخانه و ساخت و سازهای صورت گرفته که بعضی مواقع در مسیر رودخانه انجام می شود، حریم و بستر رودخانه رعایت نمی شود که یک آسیب بسیار بزرگ به خصوص در مناطق روستایی است که باید به این مقوله به صورت جدی پرداخته شود.

 

کدخبر: 932

خبرنگار: فریبا کلاهی