یکشنبه، 06 تیر 1400 - 09:07

امروز با حضور وزیر بهداشت

واکسن " اسپوتنیک وی " در البرز رونمایی شد

وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از واکسن اسپوتنیک در شرکت اکتوور البرز در شهرک صنعتی بهارستان گفت : جمهوری اسلامی ایران امروز با کمال افتخار به جرگه واکسن سازان دنیا در زمینه کووید ۱۹ پیوست.

 سعید نمکی با اشاره به دستاوردهای کشور درتولید واکسن گفت کشوری موفق خواهد شد که خودش واکسن کووید را بسازد.

او افزود: کووید۱۹ فعلا دست بردار از سر ما نیست و ما تاکنون، ۲ دستاورد در واکسن سازی پیدا کردیم که این بسیار مهم است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این جان نثاری برای ملت بی سابقه است که سرباز جگرگوشه را بنشاند تا اولین واکسن وارداتی را بزند و فرمانده خودش با کمال رشادت اولین واکسن تولید داخل را بزند که به مردم ایران اعلام کنند اگر هر عارضه‌ای داشته باشد اول مال من، این نشان از مردمی بودن این ساختار دارد.
وی در خصوص مخالفت با انجام آزمایش واکسن کرونا در داخل ایران توسط چینی‌ها گفت: مکاتبات را از اردیبهشت سال۹۹ با چینی‌ها دارم و قرار بود کاری که با امارات و ترکیه کردند ما هم در کلینیکال ترایال فاز سه آنها شرکت کنیم ولی ما این کار را نکردیم این دستور مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و خود من بود که ما در هیچ کلینیکال ترایالی شرکت نمی‌کنیم مگر اینکه قرارداد تولید مشترک ببندند.
نمکی ادامه داد اگر با ما قرارداد تولید مشترک ببندند ما اجازه می‌دهیم مردم ما مورد آزمایش قرار گیرند در غیر این صورت حرمت ایرانی را فدای این حرف‌ها نمی‌کنیم.

وزیر بهداشت در خصوص خرید و تولید واکسن روسی در ایران هم گفت: وقتی تکنولوژی روسیه را نگاه کردم دیدم یکی از بهترین تکنولوژی‌های دنیا است و قرار شد اول قرارداد خرید ببنیدیم بعد به سمت تولید مشترک برویم.
نمکی با بیان اینکه ما در واکسن عقب هستیم گفت اگرچه در سال ۱۲۹۹ پاستور و در سال ۱۳۰۳ رازی را داشتیم اما ۴۰ سال عقب افتادیم اما در یکسال گذشته به اندازه ۲۰ سال جلو افتادیم.

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه نیز با بیان اینکه تولید مشترک واکسن "اسپوتنیک" پس از یک تفاهم با کشور روسیه صورت گرفت، گفت: برای تولید مشترک طرف روس نیازمند مجموعه‌ای استاندارد بود که ۲ مجموعه ما دارای این استانداردها شناخته شد یکی اکتوور و یکی هم سینا ژن که در اکتوور کار به سرعت به نتیجه رسید.

کدخبر: 94