یکشنبه، 30 مرداد 1401 - 10:54

مردم نگران نباشند

مدیرکل محیط زیست البرز :اقدام علیه طاعون دامی آغاز شده است

 از روز شنبه مصاحبه ها و اطلاعات لازم از سوی اداره کل البرز روی سایت این سازمان منتشر و توسط خبرگزاریها بار گزاری شده است .

 آیین باور - طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا (ppr) امسال نیز منطقه شکار ممنوع طالقان را درگیر کرد. با توجه به اینکه  متاسفانه یکی از رسانه ها با انتشار این مطلب که محیط زیست  اقدام و اعلامی نکرده است ، دامداران دامهای خود را واکسینه نکرده اند  و محیط زیست البرز عکس العملی نشان نداده است، به عنوان رسانه برخود واجب می دانم ضمن دعوت شهروندان به آرامش  اعلام کنم از دوهفته قبل اقدامات در طالقان  آغاز شده و تنها به دلیل زمان بر بودن آزمایشات دام پزشکی قبل رسیدن نتایج قطعی طبق قانون اجازه مصاحبه وجود نداشته است . گرچه در صدا و سیما نیز اعلام شد و اقدامات محیط زیست طالقان نشان از آغااز اقدامات کنترلی بود.

 از روز شنبه نیز مصاحبه ها و اطلاعات لازم اداره کل البرز روی سایت این سازمان منتشر و توسط خبرگزاریها بار گزاری شده است .

مجید درگی سرپرست این ادارهکل در گفتگوی تلفنی با خبرنگار پایگاه خبری آئین باور گفت: متاسفانه در مدت دو هفته اخیر ، محیط بانان منطقه شکار ممنوع طالقان در حین گشت و کنترل و سرکشی به زیستگاههای حیات وحش،  تعدادی لاشه مربوط به گونه کل و بز و مشکوک به بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک(ppr) کشف کردند که بلا فاصله موضوع به اداره دامپزشکی اطلاع داده شد .

 درگی افزود : برای اعلام قطعی بیماری ppr نیاز به نمونه گیری از لاشه تازه تلف شده می باشد و با افزایش نیروهای محیط بان در منطقه به منظور پایش گسترده تر و یافتن نمونه مناسب این مهم انجام و برای بررسی به اداره کل دامپزشکی استان ارسال گردید.

 درگی اظهار داشت : با توجه به مثبت شدن جواب نمونه ارسالی ، شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr)  در منطقه شکار ممنوع طالقان اعلام می شود.
درگی در ادامه در مورد اقدامات پیشگیرانه و کنترل‌کننده در مقابله با این بیماری گفت: خروج دام‌ از منطقه و نیز واکسیناسیون تکمیلی دام‌های منطقه  می بایستی در اولویت قرار گیرد.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست البرز گفت:  محیط بانان، جوامع محلی و گروههای جهادی در منطقه در حال شناسایی مناطق آلوده، سوزاندن لاشه ها و امحای بهداشتی آنها و همچنین ضد عفونی کردن آبشخورها هستند.
 درگی در خصوص تعداد دام های تلف شده گفت: در حال حاضر در پیک بیماری هستیم و اظهار نظر در خصوص تعداد تلف شده زود هنگام است،  لیکن طبق مستندات علمی و تجربی معمولا بین 70 تا 80 درصد گله های درگیر تلفات مشاهده می شود.

وی با اشاره به اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی و خاصیت واگیری بالایی دارد، افزود : خوشبختانه این بیماری بین انسان و حیوانات مشترک نیست و قابل انتقال به انسان نبوده  و فقط مختص نشخوار کنندگان کوچک می باشد و جای هیچگونه نگرانی نیست .

درگی با اشاره به اینکه حیات وحش جزء سرمایه های ملی کشور است و حفاظت از آن ضروری است، افزود: از تمامی دستگاههای مسئول درخواست داریم در جهت مهار و کنترل بیماری با محیط زیست همکاری کنند و از هیئت های ورزشی و کوهنوردی، دوستداران محیط زیست و حیات وحش و همچنین جوامع محلی تقاضا می شود به جهت جلوگیری از جابجایی حیات وحش و گسترش بیماری، بدون هماهنگی با اداره محیط زیست طالقان از ورود به منطقه آلوده خودداری کنند.

 

کدخبر: 958

عکاس: اداره کل محیط زیست البرز

خبرنگار: فریبا کلاهی