یکشنبه، 30 مرداد 1401 - 12:25

جهاد کشاورزی بررسی می کند:راهکارصرفه‌جویی  500 هزار تن مصرف دان طیور

فرهنگ سازی در حوزه تولید و مصرف یکی از برنامه ها ست.

آیین باور - مدیر‌کل دفتر طیور معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که تولید مرغ سایز موجب افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف دان می‌شود، اعلام کرد:  با اجرای این طرح، ضریب تبدیل دان به گوشت مرغ زنده از 1.9 تا 2 در کشور به عدد 1.8 کاهش یابد، ظرف یک سال منجر به حدود 500 هزار تن صرفه‌جویی در مصرف دان می شود که رقم نسبتا بزرگی است.

وی افزود: در راستای اجرایی شدن طرح تولید مرغ سایز در کشور فرهنگ سازی در حوزه تولید و مصرف یکی از برنامه های ما است.

امینی وزن مرغ سایز در کشور را بین یک کیلو 200 گرم تا یک کیلو 800 گرم در فاز نخست اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: معمولا بهترین سایز مرغ در کشورهایی همچون ایران، یک کیلو و 200 گرم تا یک کیلو و 500 گرم است.

وی همچنین اعلام کرد: ۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات ‌‌به دامداری‌ها و واحدهای مرغداری کشور پرداخت شده است.

امسال از محل طرح مردمی‌سازی و اصلاح یارانه‌ها، 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای دامداران و واحدهای مرغداری اختصاص داده شده که از این مبلغ تاکنون تولیدکنندگان مبلغ حدود 8 هزار میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.

وی افزود: این تسهیلات با کارمزدهای مختلف و با توجه به ظرفیت و شرایط تولید 10 درصد، 12 درصد و 16 درصد در اختیار دامداران و واحدهای مرغداری قرار گرفت.

مدیر‌کل دفتر طیور معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ‌با بیان اینکه امسال پیش بینی می‌کنیم با رفع موانع تولید، سهم زنجیره ارزش در تولید گوشت مرغ کشور به بالای 20 درصد برسد، گفت:  سهم زنجیره ارزش از تولید گوشت مرغ کشور در سال گذشته 18 درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تفاهمی که با انجمن شرکت‌های ‌زنجیره ارزش گوشت مرغ صورت گرفته، هدفگذاری شده ظرف دو سال آینده سهم تولید از این ناحیه به 30 تا 40 درصد کل تولید گوشت مرغ کشور برسد، عنوان کرد: سالانه به طور میانگین نزدیک به 30 تا 40 درصد تولید گوشت مرغ در دامنه سایز صرت می‌گیرد.

 

منظور از مرغ سایز، مرغ هایی هستند که وزن کمتر از ۲ کیلوگرم داشته باشند، برای تولید مرغ‌های با سایز درشت طول دوره پرورشی مرغ طولانی شده و میزان آنتی بیوتیک مصرفی نیز افزایش یابد لذا مرغ‌هایی با دامنه وزنی حدود ۱/۶۰۰ تا ۲ کیلوگرم در بهترین شرایط سلامت هستند .

کدخبر: 963

خبرنگار: فریبا کلاهی