پَهلَوها که بودند و از کجا در زندگی عوام راه گشادند(2)
آشنایی با 3 گروه پهلوان :تاریخـی، دینـی و مردمی
این دوره پس از دورۀ حماسی فرا میرسد. پهلوانان دورۀ تاریخی را میتوان به ۳ گروه: پهلوانان تاریخـی، پهلوانان دینـی و پهلوانان برخاستـه از میان تـودۀ مردم تقسیم کرد.
آیین باور_ پهلوانان تاریخی و دینی پهلوانانی هستند برآمـده از ژرفای واقعیـات زندگی تاریخـی و دینی مردم جامعه و فـرهنگ دورۀ اسلامـی.
داستان زندگـی هریک از این پهلوانان موضوع و مضمون منظومههایی از حماسههای تاریخی و دینی ایران را شکل داده است.
منظومههای حماسی اسکندرنامۀ نظامی، دربارۀ داستان اسکندر، یا شهنشاهنامۀ تبریزی در شرح زندگـی قهرمان مغول، چنگیـزخان در شمار حماسـههای تاریخی و منظومههای خاوراننامۀ ابنحسامدربارۀ قهرمانیهایعلی(ع)، و صاحبقراننامه،درشرح داستان سیدالشهدا حمزه، عموی پیامبر(ص) در شمار حماسههای پهلوانی دینی انگاشته میشوند
از آغاز دورۀ اسلامی تاکنون، بهویژه از سدۀ هفت ق، یلان و گُردان کشتیگیری هم در میان گروههای مختلف مردم بودهاند که عنوان پهلوان داشتند و در تمام عرصههای زندگی اجتماعی، مانند سپاهیگری و جنگاوری، فرماندهی، حکمرانی، والیگری، کوتوالی یا قلعهداری، داروغگی و جز آنها فعالیت میکردهاند .
تاریخنویسان عرب به هفت خانوادۀ ایرانی از «اهل بیوتات» اشاره میکنند که هرکدام ریاست ایالت و یا ولایتی را داشتند و مردان هر خانواده از پهلوانان و جنگاوران و اهل شمشیر بودند. فیروز، از مردم سیستان و پهلوان لشکر عبدالرحمان ابن اشعث در سدۀ نخست هجری نیز از اهل بیوتات بود تاریخنویسان گهگاه در وقایع و رخدادهای مهم دورۀ اسلامی تاریخ ایران به پهلوانان کشتیگیر و سپهسالاران بهادر که نقش و تأثیری در جامعه و تاریخ اجتماعی، سیاسی و نظامی ایران داشتهاند، اشاره میکنند.
مثلاً، رشیدالدین فضلالله به دو تن از پهلوانان بزرگ و نامدار همدان در سدۀ شش ق و آوردن آنها به دربار اوکتای قاآن اشاره میکند. او واقعۀ کشتیگرفتن پهلوان فیلۀ همدانی را با اورغانه بوکه، پهلوانی از قوم جلایر و شرط بستن قاآن با امیر ایلچیدای، امیر جلایر بر سر پیروزی این کشتیگیران و سرانجام، پیروزی پهلوان فیلۀ همدانی بر کشتیگیر مغولی به تفصیل شرح میدهد. خواندمیـر نیز از برخی پهلوانان حکومتگر سدۀ هشت ق یاد میکند که مشهورترین آنان پهلوان اسد، حاکم کرمان در زمان شاه شجاع از آل مظفر و پهلوان مهذب، حاکم ابرقوه در زمان پادشاهـی سلطان زینالعابدین در شیراز بودند .
"پهلوانان حکومتگر"شماری از پهلوانان حکومتگر نیز در برابر حکومتهای مرکزی و برای برانداختن آنها قیام کردهاند. پهلوان اسد، حاکم کرمان بر شاه شجاع شورید. پهلوان عبدالرزاق و برادرش وجیهالدین مسعود باشتینی، از سران سربهدار در سدۀ هشتم ق بر ضد حکومت مرکزی قیام کردند و نخستین حکومت شیعیمذهب را در سبزوار تشکیل دادند.
پهلوان حیدرقصاب، پهلوان امیر لطفالله و پهلوان حسن، معروف به میرزا، حکمرانان سربهداری هریک بر دیگری شوریدند، و یکی پس از دیگری بر حکومت سبزوار دست یافتند
(دربارۀ شورش و چگونگی کشته شدن پهلوان اسد، نک : ﻫ د، پهلوان اسد؛ نیز خواندمیر، 3/305- 308؛ کتبی، 86-91، 99-102؛ برای شگفتیهای زندگی او، نک : انصافپور، پوریای ولی، 30-43؛ دربارۀ قیام شیعی سربهداران و سرگذشت پهلوانان سربهدار، نک : خواندمیر، 3/365؛ آژند، 133-135، 233-237) .
"پهلوانان آشوبگر "برخی از پهلوانان در برپا داشتن بلوا و شورش در شهرها نقش مهمی داشتند و از نیروی اجامر و اوباش در کوی و برزن برای درهم پاشیدن نظم جامعه بهره میگرفتند. اسکندربیک منشی از شخصی به نام پهلوان باری یاد میکند که در دورۀ شاه طهماسب صفوی در شهر تبریز غائلهای در برابر داروغۀ شهر به راه انداخت . یا پهلوان حاجی محمد مشهدی که پس از تسلط محمود افغان بر اصفهان در (1134ق/1722م)، 300 تن از پهلوانان و لوطیان و اوباش را در مشهد جمع کرد و با کشتن علیقلیخان، حاکم مشهد بر مسند حکومت نشست و با ملک محمود سیستانی درافتاد و کشته شد
"پهلوانان شب رو "رستم الحکما درزمینۀفساد دستگاه شاه سلطان حسین به گروهی پهلوان و کشتیگیر و شبرو و دیگران که شهر را در کف قدرت خود گرفته بودند، اشاره میکند و مینویسد که این گروه به پهلوانی و شبروی آنچه میخواستند، میربودند و میبردند.بعد در شرح قدرت و زور بازوی برخی از این پهلوانان مینویسد که اسب بزرگجثه و یا استر قویهیکل را بر دوش خود میگرفتند و تا 10 فرسخ میدویدند
"پهلوانان سپاهی"در میان سپاهیان نیز پهلوانان نقش و وظیفههای مهمی برعهده داشتند. مثلاً پهلوان محمد یکی از تفنگچیان خوزانی اصفهانی بود که در تسخیر قلعۀ دُمْدُم نقش مؤثری ایفا کرد. یا پهلوان محسن عاشقآبادی تفنگچی صفاهانی، سرکردۀ 150 تن از تفنگچیان اصفهانی و نجفآبادی بود که در زمان شاه عباس اول از حصار نجف اشرف در برابر سپاه مرادپاشا عثمانی حراست میکردند پهلوان بیگ مروی نیز از سرداران سلحشور و نامی سپاه نادر بود که در بیشتر لشکرکشیهای نادرسرکردگی سپاه را برعهده داشت
هشت طایفۀ «اهل زور»
در فتوتنامۀ سلطانی در معرفی هشت طایفۀ «اهل زور» که همه را پهلوان مینامیدند، مانند کشتیگیران، زورگران و جز آنها به کارهای پهلوانی ویژۀ زورگران، مانند مردگیری، سنگشکنی، استخوانشکنی، داربازی، سنگافکنی، سنگ آسیا برداشتن و پیل زور کردن اشاره و شرح شده است زورگران یا زورآزمایان همان دسته پهلوانانی هستند که تا همین روزگار با انواع نمایشهای پهلوانی در میدانها و سرگذرها مردم را به زور بازوی خود شگفتزده میکردند (کاشفی، 330-336)
اوژن اوبن که در 1324-1325ق/1906-1907م در ایران بهسر میبردهاست، در شرح وضعیت لوطیان لوطیخانۀتهران یکی از مهمترین صنفهای لوطیخانه را پهلوانان و کشتیگیران معرفی میکند که در زورخانه ورزش میکردند برگرفته و از راه کشتیگیری و زورآزمایی نمایشی درآمد کسب میکردند
(نیز نک : پرتو بیضایی، 103-104)
کدخبر: 770
نویسنده: فریبا کلاهی روزنامه نگار /کارشناس مدیریت جهانگردی
تعداد بازدید: 2632