دوشنبه، 02 بهمن 1402 - 16:14

آیا حلقه دره دیگری در راه است؟

جان حلقه دره به لب رسیده است

روزانه ١۵ تن زباله عفونی در البرز تولید می‌شود که نیمی از آنها متعلق به بیمارستان‌ها هستند.

آیین باور - چهارمین و آخرین اردوی جهاد تبیین با موضوع محیط زیست و در قالب نشست خبری و بازدید از سایت دفع زباله حلقه دره روز یکشنبه اول بهمن برگزار شد.

در این اردو خبرنگاران و عکاسان حوزه محیط زیست ضمن آشنایی با عملکرد مرکز دفن زباله های عادی و بیمارستانی از لاگونهای شیرابه زباله، مرکز تولید کمپوست و مرکز پردازش پسماندهای عادی بازدید و با کارشناسان حوزه های مختلف از جمله زمین شناسی، آب و خاک، تولید کمپوست به گفتگو نشستند .

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز در این دیدار تشریح کرد که روزانه یک هزار و ۵٠٠ تُن زباله در مرکز دفع زباله حلقه‌دره در زمینی به وسعت ١١٠ هکتار به اشکال مختلف مدیریت می‌شوند که امکانات و تأسیسات متنوعی دارد و در طول سال‌های گذشته ایجاد شده است و به نظر می رسد به زودی ظرفیت آن تکمیل شود. کارشناسان امیدوارند به جای یافتن زمین مناسب دیگری برای دفع زباله، راه تخلیه سریعتر و افزایش گنجایش ظرفیت را پیدا کنند.

دکتر درگی افزود: این میزان زباله روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ مترمکعب شیرابه تولید می‌ کند که باتلاش فعالان محیط زیست و اجرای طرح‌های علمی با روش تبخیر ۷ لاگن از ۱۴ لاگن دپوی شیرابه خشک شده است. 

همچنین به گفته وی  قرار است با راه اندازی ۳خط تولید کمپوست تا سال آینده بیش از هزار تن زباله ورودی به حلقه دره پردازش شود.

روزانه ١۵ تن زباله عفونی  نیزدر البرز تولید می‌شود که نیمی از آنها که متعلق به بیمارستان‌ها هستند، فرایند بی‌خطرسازی را طی کرده و دفن خواهند شد. مابقی زباله های عفونی مربوط به  مطب ها و مراکز درمانی کوچک است


فیلم اول مرکز دفع زباله 
فیلم دوم دریاچه ای شگفت از شیرابه های زباله ! 
پایگاه خبری آیین باور

کدخبر: 1518