دوشنبه، 26 مهر 1400 - 09:03

مروری بر مقاصد گردشگری البرز، استان زیبای ناشناخته (1)

وقتی صحبت از گردشگری البرز باشد فقط نام جاده چالوس به گوش می رسد حال انکه البرز سرزمین چهار فصل گردشگری است از کویرنوردی و قایقرانی تا اسکی برف و چمن

پیست اسکی بین المللی دیزین

یکی از مهمترین پیست­های ایران بوده و دارای ۳ مسیر تله کابین، ۲ تله سیژ، ۲۳ پیست اسکی و هفت تله اسکی بشقابی و تله اسکی چکشی و پیست چمن است که در فصول مختلف سال پذیرای علاقمندان به اسکی و سایر ورزش­های تابستانی و زمستانی است. پیست اسکی دیزین از امکانات آموزشی و زمین­های تنیس، والیبال، زمین بازی کودکان، پیست اسکی روی چمن و نیز ارتفاعات مناسب برای کوهپیمایی، پیاده روی و اسب سواری برخوردار است. همچنین امکانات رفاهی آن شامل ۲ هتل، ۱۹ کلبه و ۵ رستوران می­باشد.
دیزین در کوه‌های البرز و از تهران به فاصله۱۲۳ کیلومتر از مسیر جاده چالوس و ۷۴ کیلومتری شهر کرج و ۷۱ کیلومتر از مسیر شمشک واقع شده است

 

اقامتگاه بوم گردی کاهار

نخستین اقامتگاه بوم گردی در استان البرز می باشد که دارای پروانه بهره برداری از سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری می باشد و در روستای نشترود در ۳۵ کیلومتری محور گردشگری کرچ-چالوس قرار دارد و میتوان از طبیعت و آب و هوای مطبوع این روستا استفاده نمود.
 
مشخصات اقامتگاه
آدرس نشت رود جاده چالوس کیلومتر۳۵ روستای نشترود
تلفن ۰۹۱۲-۵۶۳۳۴۴۶
تعداد اتاق ۳

کاروانسرا شاه عباسی

بنا از کاروانسراهای دوران صفوی می‌باشد که در زمان حکومت شاه سلیمان صفوی به سبک چهار ایوانی بنا گردیده است. از نظر موقعیت بر سر راه ارتباطی دو شهر مهم آن زمان یعنی ری و قزوین قرار گرفته بوده و پذیرای کاروانها تجاری و نظامی و گروه­های مسافری بوده است. مساحت کل بنا ۳۶۰۰ مترمربع و مساحت حیاط مرکزی آن ۸۶۰ مترمربع است که دورتادور حیاط آن ۱۶ حجره قرار دارد همچنین کاروانسرا دارای چهار شترخان می‌باشد. در حال حاضر این بنا به عنوان یک مجموعه پذیرایی و اقامتی در حال بهره‌برداری می‌باشد.
 
 
آدرس البرز – کرج میدان توحید، تقاطع خیابان های شهدای محراب و قدس
تلفن  
تعداد اتاق

کاخ سلیمانیه

یکی از کاخ¬های مجلل و زیبای دوره فتحعلی شاه بوده که قدمت آن به دوره قاجار بازمی گردد این بنا به دستور سلیمان میرزا، فرزند فتحعلی شاه و توسط صدر اصفهانی معمار سرشناس این دوره ساخته شده است.کاخ مورد نظر جزء اولین بناهایی است که در ایران برروی پایه (پیلوت) ساخته شده است. این بنای مستطیل شکل بر روی ستون¬ها و جرزهای آجری ساخته شده و از سطح زمین حدود ۲/۵ متر ارتفاع دارد. این بنا به علت دارا بودن تزیینات داخلی و به خصوص دو تابلوی نقاشی رنگ و روغن بر روی دیوارهای شرقی و غربی آن حائز اهمیت است. یکی از این تابلوها مربوط به تصویر آقا محمدخان و دیگری در بردارنده تصویر فتحعلی شاه و اطرافیانشان است. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آدرس:
کرج بلوار امام زاده حسن خ کیان پور جنب مدرسه استقلال
 
پل شاه عباسی
جاده کرج به چالوس در ضلع شرقی پل واقع شده و پل جدید در مدخل شهر و در ضلع جنوبی آن قرار دارد. قدمت پل احتمالا به دوره سلجوقی می¬رسد. مصالح به کار رفته در بنای پل، آجر و ملات ساروج و محل عبور و مرور بالای پل سنگفرش شده است. پل قدیمی کرج، در گذشته ارتباط میان ری و تهران با قزوین و غرب کشور بوده است. این پل، دارای دو چشمه طاق، یکی بزرگ و دیگری کوچک¬تر است و بین دو چشمه طاق، پایه قطوری ساخته شده که در میان پایه فوق، دو غرفه تعبیه شده است. پایه شرقی پل به صخره¬ای در کوه مجاور متکی و پایه سمت غرب به یک صخره بزرگ و در دیواره دره تکیه کرده است.
آدرس: مدخل ورودی شهر بر روی رودخانه کرج
 

امامزاده زید و رحمان

قدمت آن با توجه به نوع معماری و سفال­های یافت شده در منطقه، احتمالاً در دوره­ های مختلف ایلخانی، تیموری و صفوی بازمی­گردد(هر یک از گنبدها در دوره­های مختلفی ساخته ­شده­ اند). بنای امامزاده از سه تالار مربع شکل تشکیل شده  که سقف آنها گنبد بدون ساقه است و در بخش زیرین دارای نقاشی‌های دیواری زیبایی است. در دو تالار آن ضریح چوبی فرسوده امامزاده و سومی که به شدت درحال ویرانی است و کاملاً تخلیه است. این بقعه به خاطر دارا بودن سه گنبد رفیع به امامزاده سه گنبدان نیز معروف است.
آدرس:
 جنوب غربی روستای پلنگ آباد (بخش رحمانیه) ۲۴ کیلومتری شرق اشتهارد،کنار جاده کرج _اشتهارد

 

برج آرامگاهی روستای کردان

این بنای متعلق به قرن ۷ هجری در دوران سلجوقیان است. این برج آرامگاه امامزاده حسین(ع) از نوادگان امام زین العابدین(ع) است. این بنای آجری زیبا و هنرمندانه دارای پلانی دایره­ای و کنگره­دار است که تعداد کنگره­های آن ۳۴ عدد و بلندای آن ۶ متر است. بر فراز آن گنبدی احداث شده است. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از دیگر جاذبه­های این روستا می­توان به پل بانو صحرا اشاره کرد. این پل آجری متعلق به دوره صفوی بوده و تنها دو پایه و بخشی از طاق‌های آن باقی مانده است.
 آدرس: 
روستای کردان در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال غرب شهر کرج در شمال اتوبان کرج – قزوین قرار دارد

 

آبشار خور

واژه خور مخفف خورشید است. روستای خور با ارتفاع ۲۸۰۰ متر در دامنه غربی قله گندم چال و دارای ۳۶۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا در شمال غرب تهران و یکی از مناطق مرتفع البرز مرکزی و دارای طبیعت منحصر به فرد از نظر منطقه ای است که در تابستان دارای هوای خنک و عاری از رطوبت است و مناطق دیدنی همچون قله ها و دره های سرسبز و پیچ در پیچ و باغهای زیبا را دارا می باشد که یکی از شاخص های منحصر به فرد آن آبشار خور است.
آدرس
در فاصله ۳۵ کیلومتری کرج در مسیر کرج به چالوس و در مسیر خوزنکلا در نزدیکی روستای خور

شهرستانک 

در ارتفاعات البرز مرکزی ، آنجا که کوه ها باز و به بازوی هم آنقدر دامن می کشند که سرانجام از گذرگاه سر به اوج کوه های شمال باختری خراسان خود را به کوه های هندو کش و فلامت پامیر میرسانند. دهکده ای با پیشینه تاریخی بسیار کهن آرمیده است. جایی که ناصر الدین شاه قاجار از طبیعت بکر آن غافل نماند و قصر تابستانی خود را در آن پی افکند.
این تابع دهستان “ لورا ” در ۶۳ کیلومتری شمال غربی کرج و ۱۰ کیلومتری پل دو آب ، بر سر راه کرج ـ چالوس ایستاده است. در منطقه ای سردسیر که اقتصاد آن عمومامتکی بر کشت و زرع غلات ، گردو ، پرورش زنبور عسل ، تولید لبنیات ، دامداری و سپس جاجیم و شال بافی است.
اکثر دره هایی که در این رشته کوه قرار دارند ، شمالی ـ جنوبی اند. و تنها دره ای که شرقی ـ غربی است همین شهرستانک است. به خاطر طول مدت تابش خورشید ، این دره بهترین آب و هوای ییلاقی ایران را دارد. و همین ویژگی ( شرقی ـ غربی بودن دره ) باعث شده بود ، ناصر الدین شاه که خوش گذران ترین پادشاه سلسله قاجاریه بود ، قصری بر بلندترین نقطه شهرستانک بنا کند که هنوز بعد از گذشت ۱۲۰ سال بقایای آن دیده می شود

 
روستای ارنگه:
این روستای زیبا و خوش آب و هوا در ۱۸ کیلومتری شهرستان کرج قرار داره. در این روستا قبرستان قدیمی وجود داره که به وضوح میشه سنگهای بسیار قدیمی و کهن را مشاهده کرد.
ارنگه دارای باغ های بسیاری است که از مهمترین میوه های آن به سیب قرمز، گیلاس، گردو، گلابی، توت میشه اشاره کرد. لازم به ذکر است فاصله ارنگه تا خیابان اصلی ( جاده چالوس)۲ کیلومتره که آسفالت است.در حال حاضر ارنگه بصورت دهکده ای زیبا و خانه هایی ویلایی بوده و قیمت زمین در ان رو به افزایش است و در حال تبدیل به دهکده ای مختص مرفهین میباشد.
آدرس:
آدرس: البرز – کرج کیلومتر ۲۴ جاده ی کرج – چالوس
 
شهرستان اشتهارد 

اشتهارد، یکی از شهر‌های باستانی ایران، تو استان البرزه،‌ که تو یه منطقه نسبتا کویری، با اب و هوای نیمه خشک واقع شده. از نظر جغرافیایی،‌ در ۶۳ کیلومتری غرب شهر کرج واقع شده و از  شمال به ارتفاعات «حلقه‌دره» و محدوده شهرستان نظرآباد و از جنوب به ارتفاعات «قزل‌باش» و محدودهٔ شهر ملارد و از طرف شرق به رودخانه شور و محدوده شهر کرج و از طرف غرب به محدوده شهر بوئین زهرا محدود می‌شه. شهرداری این شهر در سال ۱۳۳۱ تاسیس شده، ولی خودش بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت داره.کویر اشتهارد از جمله مناطق کویری است که با شهر تهران فاصله ی بسیار کمی دارد و در استان البرز واقع شده است. نام دیگر کویر اشتهارد، قشلاق حسین خانی است که در شمال شهرستان اشتهارد، جنوب شرقی مهرشهر کرج قرار دارد. این کویر از لحاظ ابعاد، ۶۰ کیلومتر طول و ۲۰ کیلومتر عرض دارد.

مثل تهران که غذای محلی به خصوصی نداره، توی این شهر می تونین انواع خورشت ها و غذاهای ایرانی رو نوش جان کنین. در بین تنوع غذایی زیادی که در تهران وجود داره، می شه آش جو، حلیم، دیزی، توتک و مغز نان رو از غذاهای محلی استان البرز دونست.

از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری اشتهارد، می شه به کویر اشتهارد، که گنبد‌های نمکی رنگارنگ و بی‌نظیری در حاشیه خودش داره، خانه های سنگی اشتهارد، که حدود ۲۰۰۰ سال از عمرشون می‌گذره، امامزاده زید و رحمان، که بنای خاص آن، سه گنبد از سه دوره تاریخی مختلف داره غار نمکی اشتهارد، که یکی از زیباترین غارهای نمکی ایرانه، اشاره کرد.

صالحیه یا قارپوزآباد

روستایی از توابع بخش مرکزیشهرستان نظرآباد در استان البرزایران است.

فرودگاه آزادی در نزدیکی روستای صالحیه قرار دارد. همان جایی که علی رغم تبلیغات فراوان برای تبدیل شدن به فرصت گردشگری تجاری خود یک تهدید برای تالاب و پرندگان مهاجریست که هر ساله در تالاب قرار دیدار دارند و پرنده نگری را ترویج می کنند. شاید اینجا محل تلاقی گردشگری تفریحی از نوع تجاری و گردشگری طبیعی از نوع پرنده نگری و زیست محیطی باشد.

تالاب صالحیه تنها تالاب البرز است که آب ورودی آن از سمت رودخانه کردان سرریز می‌شود. وسعت این تالاب با احتساب زمین‌های باتلاقی پیرامونی بیش از ۱۰ هزار هکتار بوده و قسمتی از آن نیز در استان قزوین واقع شده است. این تالاب در فصل بهار استراحتگاه حداقل ۴۵ گونه از پرندگان مهاجر است.

کدخبر: 342

نویسنده: فریبا کلاهی