شنبه، 24 اردیبهشت 1401 - 11:14

عهدنامه تاریخی نادرشاه افشار در ساوجبلاغ

یکی از پیمان‌های صلح ایران به نام عهدنامه کردان، بین نادرشاه افشار و دولت عثمانی است.

آیین باور به گفته شاه محمدی البرز شناس،از وقایع بسیار مهم در زمان نادر شاه، پیمان صلحی بود که در ۱۷ شعبان سال ۱۱۵۹ هجری قمری برابر با (۴ سپتامبر ۱۷۴۶میلادی) در منطقه کردان واقع در ۱۶ کیلومتری شمال غربی شهر کرج بین نادر شاه افشار و دولت عثمانی منعقد شد.

او افزود: نادر پس از پیروزی‌های پی در پی بر دولت عثمانی، درخواست الحاق مناطقی، چون وان، کردستان غربی، بغداد، کربلا، نجف و بصره را به ایران داد.
این البرزپژوه گفت: دولت عثمانی این درخواست‌ها را قبول نکرد و علی پاشا حکیم اوغلو را مامور جنگ با ایران کرد، در این موقع سفیر دیگر ایران فتحعلی خان ترکمن که مدتی در بغداد زندانی بود به قسطنطنیه رسید و مذاکرات جدیدی را در دستور کار خود قرار داد.
او گفت: طبق این مذاکرات نظیف افندی در راس هیئتی از طرف دولت عثمانی به ایران آمد تا مطابق مفاد معاهده سر پل‌ذهاب قصر شیرین در سال (۱۰۴۹ق - ۱۶۳۹م) قراردادی امضا کند.
شاه‌محمدی گفت: این هیات در کردان ساوجبلاغ نزدیک تهران به خدمت پادشاه ایران رسید و پس از پنج دور مذاکره در ۱۷ شعبان سال ۱۱۵۹ برابر با ۴ سپتامبر ۱۷۴۶ میلادی قرار دادی تهیه کرد که اختلافات طولانی میان ایران و عثمانی را در عهد نادر شاه خاتمه بخشید.
نادر شاه افشار به جهت لشکرکشی به نواحی مختلف و عدم استقرار در مکانی خاص به شاه بی پایتخت مشهور است.
او سفر‌های متعددی به غرب و شرق و شمال غربی کشور برای مقابله با دولت عثمانی و دیگر مدعیان نمود و در این مسیر اغلب از سرزمین کرج (استان البرز) عبور می‌کرد و یکی از اردوگاه‌های مهم او در این مسیر کردان ساوجبلاغ کرج بود.

کدخبر: 793