چهارشنبه، 04 اسفند 1400 - 09:05

وظیفه ما معرفی مجموعه‌های تاریخی به جهانیان است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی: بسیاری از مجموعه‌های تاریخی ایران که ثبت ملی شده، چیزی کمتر از محوطه‌هایی که ثبت جهانی شده است ندارد.

 
آیین باور- سید عزت الله ضرغامی در همایش «به استقبال نوروز» افزود: اگر درست برنامه‌ریزی کرده باشیم، می‌توان تمام حرف‌های خوب درباره ملت ایران را به یک گردشگر خارجی که از آثار تاریخی بازدید می‌کند بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه ما دوگانه ایرانی و اسلامی نداریم و قبل از اسلام با بعد از اسلام فرقی ندارد بیان کرد: این‌ها یک رشته تمدنی است، وقتی مردم برای بازدید می‌آیند فرصت خوبی دارید و در درجه اول وظیفه ملی و در درجه دوم وظیفه دینی و انقلابی شما ایجاب می‌کند تا حرف‌های خود را به مردم بگویید.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: آرامگاه حافظ فقط جایی نیست که افراد بروند و فاتحه بخوانند یا عروس و داماد در آنجا حضور پیدا کنند، بلکه آرامگاه حافظ جایی است که می‌توان حرف‌های مهمی زد و از استادان برجسته دعوت کرد که در این مکان حضور یابند و به آن‌ها بگوییم که می‌خواهیم در اینجا حق حافظ ادا شود.
سید عزت الله ضرغامی بیان کرد: اگر بتوانیم به افرادی که در این اماکن حضور می‌یابند، حرف‌های خوب بزنیم، آن‌ها تبدیل به سفیر ما خواهند شد.
وی افزود: بعد از انقلاب، ادبیات بسیاری از بخش‌های فرهنگی‌تاریخی که مربوط به ایران بود، عوض کردیم و جایگزین خوبی برای آن پیدا نکردیم، به طوریکه با این ادبیات نه مکتب اسلامی را جا انداختیم و نه ادبیاتی که در فرهنگ ایرانی بود، معرفی کردیم.
ضرغامی بیان کرد: ایرانیان در طول تاریخ عفت، حجاب و وقار داشتند که دیگران آن را نداشتند و این موضوع در آثار باستانی ما به خوبی مشهود است؛ هر چه در فرهنگ ایران است، باید درست تبیین کنیم. ما باید در پایگاه‌ها در این باره برنامه داشته باشیم و به راهنما‌ها اجازه دهیم که با لهجه و گفتار خود آثار را معرفی کنند.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در ایام نوروز آثار تاریخی با بازدیدکنندگان زیادی روبه‌رو است. همه نوع گردشگری در ایام نوروز مهم است، اما حوزه گردشگری فرهنگی‌تاریخی ستون خیمه گردشگری است. قوام وزارتخانه به میراث‌فرهنگی است پس باید حق آن را ادا کنیم.
ضرغامی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه خدماتی که ارائه می‌دهیم باید شایسته مسافران و گردشگران باشد افزود: ارائه خدمات مناسب مانند دسترسی و هرچیزی که یک خانواده در هنگام بازدید از یک مقصد گردشگری و اثر تاریخی نیاز دارد، باید فراهم شود.
وی ادامه داد: اگر شرایط مهیا بود باید برای سونامی گردشگری در ایام نوروز آماده باشیم و برای پیک جمعیت و مخاطب برنامه‌ریزی کنیم.
مهندس ضرغامی در ادامه خطاب به همه مدیران کل، معاونان میراث‌فرهنگی و مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی گفت: به خوبی می‌دانم که همه شما تلاش خوبی دارید، البته خداوند متعال بهترین کسی است که شما را می‌بیند و حتما اجر خواهید داشت.
همایش به استقبال نوروز با حضور مدیران کل، معاونان میراث‌فرهنگی، مدیران پایگاه‌های ثبت جهانی و ملی، موزه‌ها و فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی امروز (سوم اسفند) در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.

کدخبر: 652