سه‌شنبه، 28 تیر 1401 - 13:07

شاهِ قلل البرز، کل منطقه را پیش چشم شما می‌گذارد

شاه البرز، نام رشته‌کوه و قله‌ای در البرز به ارتفاع ۴۱۷۰ متر است. این رشته‌کوه، مرز طبیعی استان‌های البرز و قزوین را تشکیل می‌دهد.

 
 قله شاه البرز در منطقه کوهستانی البرز مرکزی واقع شده‌است و درتقسیمات کشور جزو استان البرز و شهرستان طالقان است، ولی این قله بسیار نزدیک به مرز سه استان البرز، قزوین و مازندران است به طوری که در بین دو دره طالقان و الموت قرار دارد.
 
دامنهٔ جنوبی آن به درهٔ طالقان از استان البرز و دامنهٔ شمالی آن به درهٔ الموت از استان قزوین مشرف است.

شاه البرز را قله طالقان نیز می‌نامند،  مسیر رایج صعود به این قله از جبهه جنوبی است که از روستای حسنجون در شهرک طالقان آغاز می‌شود.

موقعیت جغرافیای

فراز قله شاه البرز، کل منطقه را پیش چشم شما می‌گذارد

شاه البرز بلندترین قله از خط الراس طولانی و شامخی است که در شمال شهرک طالقان و بین دو دره طالقان در سمت جنوب و الموت در سمت شمال قرار گرفته‌است.

این خط الراس از جنوب به روستای حسنجون طالقان ، هرنج، آرتون، بزج و شهراسر، از شرق به، از شمال به دینه رود، کلان، سیلیکان، اوانک، بالا روچ، پایین روچ و دره الموت و از غرب به روستای آوه منتهی می‌شود.

شاه البرز از سمت غرب به قله زیورچال می‌رسد و از جناح شمالی محدود به دیواره‌ها و سنگ‌های بلند حدوداً ۶۰۰ متری و یخچال‌های دائمی است.

مسیر صعود به قله شاه البرز از جبهه جنوبی که از روستای حسنجون آغاز می‌شود یکی از طولانی‌ترین مسیر‌های رایج به قله‌ها در بین قلل ایران است که طولی حدود ۱۸ کیلومتر و اختلاف ارتفاعی حدود ۲۲۰۰ متر دارد.

همچنین یال‌های موازی شمالی و جنوبی و دیواره‌های ریزشی سمت شمال از ویژگی‌های این قله به شمار می‌رود

دید از قله

در صورت صاف بودن هوا از فراز قله شاه البرز می‌توان منطقه علم کوه را در شمال شرق، قله‌های سیالان و خشچال را در شمال غرب و دریاچه سد طالقان را جنوب غرب به خوبی مشاهده کرد.

 

فراز قله شاه البرز، کل منطقه را پیش چشم شما می‌گذارد

کدخبر: 891

منبع: صداسیما البرز