یکشنبه، 10 اردیبهشت 1402 - 10:28

روز ملی خلیج فارس گرامی باد

دهم اردیبهشت برابر با اولین روز فوریه را که مصادف است با سالروز پیروزی برقوای پرتغالی ها به نام خلیج فارس جشن می گیریم.

آیین باور_سال ۱۳۸۴ دولت ایران روز ۱۰ اردیبهشت را روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری کرد که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس با رشادت امام قلی خان والی فارس در زمان صفوی است.این اتفاق در سال 1623 میلادی رخ داد. و ما نیز مثل نیاکانمان این روز را گرامی میداریم. باشد مشتی شود بردهان دشمنان ایران زمین که با صرف هزینه های میلیون دلاری سعی در تغییر نام خلیج همیشه فارس دارند.  

نام همیشه فارس خلیج ایران، بازوی شمال غربی اقیانوس هند، آشنا وکهن تر از آن است که بیاندیشیم به گوش نرسیده است. ازاین رو چشم طمع آزمندان از دیر باز در حسرت روزی بوده که نام زیبا وبه حق شایسته " فارس " را به هر طریق وترفند از آن بدزدند. چه در دوره پارس وهخامنشیان که خلیج فارس مرکز سیاست جهان بوده وچه عصر ظهور اسلام که دماغه امید نیک –حدفاصل اقیانوس اطلس واقیانوس هند – همواره توجه ها را به سمت رابطه با این منطقه جلب کرده است.

بی شک خلیج فارس مهم ترین آبراه بین المللی جهان است زیرا  بیش از ۵۰ درصد انرژی جهان را در خود جای داده است. و این در حالی است که کشورهای (ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و عمان) که اطراف این  آبراه مستقر شدند، نزدیک به ۱۰ درصد از گستره ۴۴ میلیون کیلومتر مربع قاره آسیا را به خود اختصاص داده اند.

خلیج فارس همواره مورد توجه دانشمندان علوم زمین و باستان شناسانی و مورخان و جغرافیا نویسان بوده است. از منظر معبر مبادله کالا و تجارت میان شرق و غرب نیز از زمان های دور صحنه رقابت و کشمکش های ملل ذینفع و متجاوزان و استعمارگران بوده است .

ظهور نمایندگی های آژانس های چون الخلیج یا طیران الخلیج ، ساندویچ خلیج ، کافی شاپ خلیج ،چاپ بروشوها ونقشه ها ی تبلیغاتی با درج عنوان جعلی خلیج عربی به جای خلیج فارس ،معرفی جزیره های تنب کوچک ، بزرگ وابوموسی به عنوان جزایر اماراتی در پرواز های عربی الامارات و... خود گواه آغاز منسجم حرکات همسایگان ماست. 

فکر تغییر نام خلیج فارس بیشتر به منظور ایجاد جو تشنج وجنجال در بین اعراب و ایرانی ها از مدت ها پیش به وسیله استعمارگران طراحی شده بود ودر زمان سر چارلز بلگبریو که31 سال (1957 – 1926 ) کارگزار ، عامل و مجری دستورات انگلیس در خلیج فارس بود ، آشکار وعیان گردید. لرد در سال 1966 در کتاب خود به نام " ساحل دزدان دریایی " که در لندن منتشر گردید، بطور زیرکانه ای نوشت : « خلیج فارس که تازیان اینک آنرا خلیج عربی می گویند...» وبا این مطلب تخم لق خلیج عربی را در دهان اعراب شکست وسبب رنجش بین ایرانی ها واعراب گردید. لرد انگلیسی با این کار از همان روز به اعراب تفهیم کرد که چه نشسته اید که این سواحل را خلیج عربی هم میشود گفت وشما از امروز تبلیغ کنید وبگوئید.

خوشبختانه ، توطئه مزورانه لرد بلگبریو و استعمار انگلیس با وجود تمام فریبکاری ها و جنجال ها بی نتیجه ماند و رو سیاهی به ذغال ماند ونام دریای پارسی نیز هم چنان، خلیج فارس است و به لطف غیرت ایرانی ، هزاران اسناد ، مدارک ، نوشته ها و نقشه های موجود در سراسر جهان نام خلیج فارس تاکنون مقبولیت جهانی خودرا حفظ کرده است. دبیر خانه سازمان ملل متحد طی یادداشت های 1/311 مورخ 5 مارس 1971 در پاسخ به یادداشت 23 فوریه 1971 دولت ایران اذعان کرد : « عرف جاری در دبیرخانه سازمان ملل متحد بر این است که در اسناد ونقشه های جغرافیایی منطقه آبی بین ایران از سمت شمال وشرق وتعدادی از کشور های عربی از سمت جنوب وغرب به نام خلیج فارس نامیده می شود. » 



کدخبر: 1177

نویسنده: فریبا کلاهی خبرنگار کارشناس مدیریت جهانگردی