شنبه، 06 آبان 1402 - 17:19

شهرداری با محیط طبیعی چه می کند؟

این بار پارک محیط بان و باغ پرندگان تا مرز تعطیلی سلیقه ای رفته اند

شنیده ها حاکی از تعطیل شدن یا ورود به مزایده مجموعه پارک محیط بان و باغ پرندگان کرج توسط شهرداری است . جان صدها قطعه پرنده و جاندار در خطر است.

در فراز و فرود اخبار بد و عجیبی که پیرامون قاچاق تعدادی پرنده کم یاب و در حال انقراض در البرز شنیدیم حالا خبر تعطیل شدن پارک محیط بان و باغ پرندگان برسر زبان افتاده است. در استان عجایب زندگی می کنیم و گاه آرزو می کنیم آنچه می شنویم به شایعه نزدیکتر باشد تا واقعیت، زیرا گره حقایق بدجوری حلقوم محیط زیست و معماری و هویت شهری و آداب رسوم قومی را می فشارد. همواره پای شهرداری در میان است. 

این مجموعه پایگاه علمی برای دامپزشکان وکارشناسان محیط زیست بوده و بسیاری از کارها با پشتوانه شیردل نوری و دکتر علیرضا انصاری انجام شده است که هردو خوشنام هستند و سابقه درخشانی در این زمینه دارند. دکتر انصاری مدیر مجموعه پارک محیط بان اولین کسی بود که در این زمینه می توانستم به اطلاعاتش اعتماد کنم و از چند و چون ماجرا مطلع شوم. این پرسش بزرگ که آیا باغ پرندگان و پارک محیط‌بان با نظر سلیقه ای مدیران شهری حکم تعطیلی گرفته است یا خیر  و اینکه چه طور ناگهان وارد مزایده شده است، باید جواب قانع کننده ای داشته باشد . زیرا شیوه مدیریتی ویژه این مجموعه هرگز حس زندان حیوانات و حیات وحش یا باغ وحش را به مردم نداده و از سوی دیگر هرگز هیچ حیوان سالمی که توانایی زندگی درطبیعت را داشته باشد، در این مجموعه نگهداری نمی شود. اینکه آینده حیوانات مجموعه چه خواهد شد خود پرسش مهمی است. دکتر انصاری در تماس تلفنی  در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد قرارداد ۷ ساله مناقصه  یکباره تبدیل به مزایده شود؟ گفت: نه اما ولی شهردار و شورای شهر می بایست جوابگوی این موضوع باشند .

وی همچنین در پاسخ  به این پرسش که آیا اختلاف نظرهای شخصی در میان است یا خیر تاکید کرد  هر نوع اختلاف شخصی و یا اختلاف سلیقه ای که درمیان باشد قابل حل است . باید این نکته را در نظر بگیریم که مراکز خصوصی تجربه موفقی نداشته اند و پشتوانه شهرداری بسیار اهمیت دارد. 

دکتر انصاری یادآور شد بسیاری از باغ وحش ها به دلیل عدم توانایی جذب بودجه کافی برای تامین نیازهای حیاتی ورشکست شدند و نتیجه این کمبود منابع مالی آسیب جدی و شدیدی بود که به حیات وحش وارد شد. 

وی ضمن ارسال نمونه عکسهایی از مراکز خصوصی کشور خاطرنشان کرد : بخش خصوصی و متخصصین زمانی موفق به احیای حیات وحش و راه اندازی و مدیریت مراکز نگهداری حیوانات می شوند که دولت به ویژه شهرداری ها نقش حمایت کننده داشته باشند. درآمدزایی ارتباط مستقیم با سلامت و جان حیوانات دارد و مدیریت موفق، تیم یکدل و یکپارچه می خواهد. در این راستا تفکیک وظایف و اعتماد شرط اول هر کاری است.

تصاویر ناراحت کننده از مراکز خصوصی که به دلیل عدم توان تامین هزینه نگهداری عاقبت تاسف باری داشتند

کدخبر: 1363