دوشنبه، 05 تیر 1402 - 13:03

نامه سرگشاده انجمن تاریخ و میراث ایرانیان

هشت سال انتظار برای سندمالکیت محوطه ازبکی

به جهت سبک انگاری و بی توجهی که طی سالیان گذشته نسبت به محوطه باستانی ازبکی صورت گرفته است نگرانیم .


روز شنبه 3 تیر 1402 انجمن تاریخ و میراث ایرانیان با توجه به رسالت خود، نامه ای را خطاب به معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نوشت و در خصوص سبک انگاری و بی توجهی که طی سالیان گذشته  نسبت به #محوطه_باستانی_ازبکی صورت گرفته است ابراز نگرانی کرد. متن کامل این نامه عینا به شرح زیر است:


 بنام فکرت جان

جناب آقای دکتر دارابی 

قائم مقام محترم و معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری

 با سلام و احترام

همانگونه که می‌دانید بناهای تاریخی در هر منطقه ای راوی اصالت و هویت فرهنگی مردم آن منطقه است و به لحاظ ارائه پیشینه اجتماعی، کسب تجربه، بررسی ویژگی اقوام، طبیعت و خیلی موارد دیگر برای الگو سازی رفتار افراد، جذب گردشگر، ورود ارز به کشور، سرمایه گذاری اقتصادی و توسعه پایدار حائز اهمیت فراوان می باشد خصوصا در شرایط خاص کشورمان که رهبری فرزانه اوضاع اقتصادی اش را اقتصاد مقاومتی نام نهاده اند . آثار تاریخی در #نظرآباد به‌دلیل عجین شدن با شرایط اقلیمی و نوع معماری متعلق به هزاران سال پیش، محققان و گردشگران بیشتری را به خود جذب نموده، می تواند اقتصاد منطقه ای را بهبود بخشد و در این میان محوطه #ازبکی به لحاظ داشتن آثاری از ۹۰۰۰ سال پیش  واجد ارزشی ویژه  در سطح کشور است. محوطه ای درخور توجه که سالها بی‌مهری اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصا در چند سال اخیر  آسیب جدی و نابخشودنی به آن  وارد آورده است و عدم مدیریت بهینه روی پیکره بی جان این #میراث_هزاره_های_دور  حالتی را در ذهن متبادر ساخته است که گویا آثار فاخر باستانی  درنظرگاه و برنامه ریزی اداری مدیران میراث استان مورد توجه نیست و این در حالی است که #دشت_نظرآباد پتانسیل فوق العاده ای در جذب گردشگر از طریق بناهای تاریخی و محوطه های باستانی دارد . حالتی که امروز در محوطه بی نظیر #ازیکی می بینیم، زخم بی برنامگی و برنامه های تب گونه و هیجانی است از جمله عدم پیگیری سند مالکیت آن بعد از حدود هشت سال، آشفتگی در برنامه ریزی ها و برگزاری‌ جشن آش و خوراک که محوطه را به سوی نابودی پیش می برد.


 جناب آقای دکتر دارابی

 ما و همه علاقمندان #ایران سرفراز اسلامی شرایط کنونی کشور را درک می کنیم ، اما آنچه که برای همه ما اهمیت دارد این است که  شرایط کنونی مسئولیت مهم حفاظت از آثار  تاریخی و محوطه های باستانی را  نباید  در محاق قرار دهد و اعتقاد راسخ داریم اگر تعهد و تخصص در کنار عشق به مواریث ملموس و ناملموس این کشور قرار گیرد، شرایط بهتر خواهد شد . شما و همکاران وزارتخانه خوب می‌دانید که استان البرز علیرغم جدید التأسیس بودن از نظر محوطه های باستانی متعلق به  هزاران سال پیش گرانسنگ بوده و برخی از آنها  به تنهایی نماد تمدن بشری محسوب می شوند و حال جای سئوال دارد و آن این که چرا با برنامه ریزی درست و رفتار عقلایی چنین کاری انجام نمی گیرد !!!! آیا درست است که آثار و ابنیه تاریخی ارزشمند ما به طرز سخره آوری رها شود ؟! آیا این رفتار با منویات رهبری فرزانه و سیاستهای فرهنگی اقتصادی دولت سنخیتی دارد ؟! مهجوریت و غربت جانکاه یک محوطه مهم ، آیا حفاظت از آثار تاریخی است ؟! آیا رفتارهای هیجانی برخی در اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان از سال‌های نه چندان دور تا به امروز پسندیده است ؟! آنهم در شرایطی که چنین رفتار زننده ای برای بارها تکرار شده است و هر بار که مطلبی درج می شود و تذکری داده می شود با عکس العمل های نامتعارف روبرو می‌شود! و آیا و خیلی پرسش های دیگر که پاسخ درست و عملی به آنها قطعا وضعیت بغرنج این استان و محوطه های باستانی آن را از بن بست کنونی خارج خواهد نمود . بی‌شک وضع حالیه کشور برای همگان قابل درک است اما آنچه که قابل درک نیست نوع برخورد با وضعیت اماکن مهم استان و همچنین عدم پاسخ متولیان امر به نقدهای فعالان مدنی می باشد  . لذا ما به عنوان عضوی از جامعه فرهنگی کشور مجدانه از شما خواستاریم به عنوان صدای مردم شریف استان البرز ، ضمن دستور رسیدگی عاجل به بررسی شرایط بحرانی این محوطه ارزشمند تاریخی که از مواریث فاخر کشور و دنیا به شمار می رود شرایطی فراهم آورید تا از تمامی ظرفیت های قانونی برای حفاظت از محوطه های باستانی بهره گرفته شود .


سیامک_صحافی

رئیس انجمن تاریخ و میراث ایرانیان 

رونوشت جهت استحضار  :

 نماینده ولی فقیه و امام جمعه فرزانه کرج

 مجمع نمایندگان استان البرز در مجلس شورای اسلامی   

 استاندار البرز 

 خبرگزاری ها و نشریات


کدخبر: 1237