جمعه، 20 مرداد 1402 - 11:01

رانش، تقصیر زمین نبود!

حادثه حصار قابل پیش بینی بود

رانش زمین در تپه الله اکبر ، قابل پیش بینی بود و دیگر نقاط استان را هم تهدید می کند.

 آیین باور- از اتفاق ناخوشایند و ترسناک دیروز که زمین در بخشی از شهر کرج یعنی اراضی موسوم به تپه الله اکبر (خط 4 حصار ) رانش کرد و فرماندار نیز در طی بازدید مصدوم شد، ساعاتی می گذرد و به نظر می رسد همه شهر درگیر آن شده اند.
خوشبختانه با کمال تعجب آن منطقه شلوغ و پر جمعیت تلفات جانی نداشته اما مقصر انسانی داشته است.
اصلا رانش چیست ؟حرکت لایه‌های رسوبی سطح زمین در اثر ناپایدار شدن سطوح شیب‌دار زیر زمین را رانش زمین می‌گویند.
چرا این اتفاق می افتد؟ در همه دنیا باران‌های سیل‌آسا، زلزله، دخالت‌های انسانی در طبیعت و جنس خاک منطقه، می‌توانند، باعث ایجاد لغزش زمین شوند.
در ایران دقیقا چه طور؟ دخالت‌های انسانی پررنگ‌تر از سایر عوامل است. کاربری اراضی، تخریب جنگل، ساخت‌وساز غیراصولی، راه‌سازی و جاده‌سازی را در ایجاد زمین لغزش تاثیر مستقیم دارد
چرا؟ جواب همه این مصیبتها یک جمله است"نظارت تخصصی و غیر منفعت طلبانه وجود ندارد" تمام!
برخورد مسئولین با قضیه حصار چه بود؟ رئیس شورای شهر کرج گفت: "نمی توانیم در خصوص رانش زمین در این محله بی تفاوت باشیم، مدیریت شهری سهل الوصول ترین نهاد برای رسیدگی به موضوع است در این راستا هر چه سریعتر اقدامات لازم را با هماهنگی دستگاه قضایی، انتظامی استانداری البرز، اداره بحران و سایر ادارات مربوطه را انجام دهد." ازحضور به موقع نیروهای آتش نشانی، خدمات شهری و دستگاه‌های امداد و نجات هم تشکر کرد  و بعد هم گفت: "باید با همکاری دستگاه‌های بالادستی به موضوع رانش زمین ورود کرده و برای برطرف کردن موضوع تلاش کنیم. "
اما آنچه بدیهی است مالک ساختمانی که در قله رانش بوده از نبود نظارت اطمینان داشته و جایی خانه اش را ساخته که در کتاب داستان‌های کودکانه آن سه کاراکتر معروف با کاه روی آب ساختند!
کرج شهری قدیمی و حصار هم از قدیمی ترینهاست و شهرداری کرج سازمان نوخواسته و بی‌تجربه ای نیست که نداند زیرگوشش چه اتفاقاتی می افتد. اما بازهم از عظیمیه و جهانشهر تا حصار و همه جا دونقشه ای و ماده صد و درآمد از محل کسب جریمه‌های تخلف رایج و معمول است. چنانکه گویی جزیی از تشریفات اداری کار است!
هرجا بخواهند چشمشان را می بندند. مگر پارک رود نیست در حاشیه رودخانه کرج هرکجا زورشان رسید و دلشان خواست ویلاهای حاشیه و حریم آب تخریب شد هر کجا نه ،..نه!
عدم همکاری برای توسعه پایدار شهر همان داستان پادکستی است که در مطالب پیشین سایت برایتان منتشر کردیم . هر کسی به فکر چند صباح مدیریت خود است اما بدون فکر ! زیرا هر حادثه‌ای می تواند در زمان هر مدیری رخ دهد. مانند با خاک یکسان شدن بقعه امامزاده سلیمان.مثل فروریختن چندباره پل خاتون. مثل گود حصارک مثل.. این مردم هستند که جانشان کف دستشان است و به تقلب بیشتر و قانون شکنی بیشتر ترغیب می شوند. چون شما در کشوری مانند آلمان یا ژاپن در کابوس‌های شبانه هم اجازه فکر کردن به قانون شکنی را نخواهی‌یافت.
رئیس شورای شهر تاکید کرده" رصد مناطقی که احتمال ساخت و ساز غیرمجاز در آن وجود دارد و همچنین نظارت مستمر برای مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز و آخرین وضعیت و راهکارهای پیشگیری و مقابله با این معضل به صورت جدی در دستور کار شهرداری قرار گیرد."
انشالله که قرار بگیرد حداقل سی ساله من دعا می کنم شما بگید آمین.
فریبا کلاهی 

کدخبر: 1285

عکاس: نسترن کرمانی

منبع: منبع عکس خبرگزاری فارس