دوشنبه، 23 مرداد 1402 - 11:48

کار خوب شیوه غلط به چه قیمت؟

زباله سوزی،شیوه منسوخ شده دفع زباله است

آیین باور - انسان به ظاهر عطر و ادکلن زده شهری یا صاف و ساده روستایی فرقی ندارد، نتیجه زندگی هردو تولید روزانه هزاران تن زباله و ضایعاتی است که بهداشت و سلامت همه جانداران را تهدید می کند. طبیعی است مسئولان تصمیم گیر پسماند برای حل مسئله، دنبال شیوه هایی متناسب با توانمندی‌های اقتصادی، فنی و اجتماعی خود باشند. متاسفانه علی رغم دانش بشر در زمینه های هفتگانه دفع زباله، صرف نظر از ضرر و زیان ناشی از پسماند سوزی بازهم به سراغش می روند. شاید نبود بودجه یا انگیزه و حمایت بالادستی ها علتش باشد اما نتیجه یکیست.

از گوشه و کنار شهر به گوش می رسد  زباله سوزی در کرج به زودی با دستگاه های زباله سوز وارداتی شروع به کار می کند.

جای تشکر و قدر شناسی دارد که بالاخره به فکر افتادند، زباله ها کرج را خفه کرده است و میزان تولید زباله دراین کلان شهر دارد به ثبت گینس نزدیک می شود. از زباله سوزی کمپوست هم تهیه می شود اما عوارض بسیاری در این نوع کود هاهست که برای هر نوع کشاورزی نیز قابلیت کاربری ندارد. این کمپوست قرار است به چه شیوه ای تهیه شود؟اگر قرار باشد از دستگاه زباله سورز استفاده کنند باید منتظر چه عواقبی باشیم؟ فواید و معایب این روش دفع زباله چیست؟

هفت شیوه خلاص شدن از زباله در جهان مطرح است: دفن، سوزاندن،گازی‌سازی، پلاسما، کمپوستینگ هوازی، کمپوستینگ بی‌هوازی و پیخاله سازی یا Vermicomposting ، اما هنوز برخی از مسئولین و کارشناسان کشورمان، سوزاندن پسماندها را سریع الاثرترین و بهترین شیوه برای از بین بردن  حجم عظیم 500-600 تن زباله روزانه می دانند.

  کشورهایی که پیشتر از زباله سوزها یاهمان پسماندسوزها استفاده می کردند، به اشتباه خود پی برده، کشورهایی همچون ایران و دیگر کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه را به چشم مشتری زباله سوز دیده اند! 

معایب زباله سوزها چیست؟

  در مقايسه با ساير گزينه هاي پردازش و دفع پسماند، هزينه سرمايه‌اي بيشتر داشته و طول دوره بازگشت سرمايه آن ها نيز طولاني تر است. 

1- هوای اولیه احتراق که از بستر زباله عبور می کند، ممکن است خاکستر، گرد و غبار و مواد معلق را به طرف جریان گاز خروجی هدایت کند.

2- مواد تقطیری حاصل از تجزیه حرارتی به دلیل فقدان اکسیژن و خاموش شدن شعله، به طور ناقص می سوزد و به صورت گازهای مونوکسید، مواد آلی فرار و ذرات دوده از دودکش خارج و در محیط پراکنده می شوند.

3- اکسیژن و ازت هوا ممکن است در حرارت زیاد شعله با یکدیگر ترکیب شده و اکسید ازت تشکیل دهد.

4- فلزات و نمکهای موجود درکوره بخار شده و در قسمت های سردتر دودکش به صورت آئروسل، ذرات میکروبی فراوانی را بوجود آورند.

5- مواد زائد جامد محتوی ترکیباتی نظیر کلر، فلوئور، گوگرد، ازت و سایر عناصر هستند که احتراق آنها به تولید برخی گازهای سمی و خورنده از جملهHF ،HCL ،SOx ،NOx  منجر می شود.

6- تولید گاز در اثر احتراق ناقص از جمله دی اکسین ها و فوران ها.

7- مديريت پسماندها از انعطاف پذيري كمتري برخوردار می شود و ساير گزينه هاي پردازش پسماند را به سختي مي توان اعمال كرد (به علت هزينه هاي بالاي صرف شده براي زباله سوز)

8-   به افراد كارآزموده مجرب براي بهره برداري و نگهداري از دستگاه هاي زباله سوز نياز است.

شیرابه بزرگترین دغدغه این روش

با توجه به نیاز این روش به جمع شدن زباله و سوزاندن آن در تناژ مشخص شده، باید مقدار زباله به مقدار مشخصی برسد تا سوزانده شود. زباله ها برای مدتی تلنبار می شوند. علاوه بر بوی بد، تولید شیرابه می کند که علاوه بر آلوده کردن خاک منطقه باعث آلوده شدن آب های زیرزمینی خواهد شد.

محاسن زباله سوزی:

از آنجا كه آلودگي بيولوژيكي و عفوني پسماندهاي بيمارستاني معمولا بيش از انواع ديگر پسماندهاست، كارشناسان، بهترين روش براي دفع زباله هاي مراكز درماني را سوزاندن در كوره هاي زباله سوز، توصيه كرده اند.

● به زمين كمتري نياز دارد. 

●خاكستر باقيمانده به علت عاري بودن از مواد آلي و باكتري‌ها از نظر بهداشتي مخاطره آميز نبوده و قابل دفن است.

●آب و هوا و تغييرات جوي تقريباً تاثير مهمي در اين روش ندارد.


کدخبر: 1293