یکشنبه، 26 شهریور 1402 - 22:08

کاروانسرای ینگه مام جهانی شد

پرونده «کاروانسراهای جاده ابریشم بخش ایران» برای ثبت جهانی 54 کاروانسرا به تایید نهایی رسید. کاروانسرای ینگه مام در این فهرست قرار گرفته است.

آیین باور - پرونده «کاروانسرا‌های ایران»مجموعا به‌عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسید. اتفاق خوشایندی که استان البرز را نیز بی نصیب نگذاشت در  چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو رخ داد که در ریاض پایتخت عربستان برگزار شد.


از خاطر نخواهیم بردکه شهرستان زیبای ساوجبلاغ، نگینی در فهرست جهانی یونسکو با عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران کنار نام 54 کاروانسرای دیگر جاده ابریشم می درخشد.


کاروانسرای ینگه امام

این کاروانسرا و تپه تاریخی که در مجاورت امامزاده ینگه امام قرار دارد و می تواند در صورت ساماندهی به یکی از مهمترین مراکز مهم گردشگری استان البرزتبدیل شود « تپه تاریخی ینگه امام که هویت تاریخی شهر ساوجبلاغ محسوب می شود سال ها در این شهر مهجور مانده »اما کاروانسرای ینگه امام، بنایی بازمانده از دوره صفوی است و در ساوجبلاغ، محله ینگه امام، در فاصله ۱۰۰ متری جاده واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طبق منابع تاریخی این کاروانسرا از آثار دوره صفویه است که در دوره‌های بعد، تغییراتی در آن ایجاد شد و آن را به ترکیبی بدیع از مهمان‌خانه و باغ بدل کردند. بنای قاجاری ینگی‌امام ترکیبی از باغ و کاروانسرا است که هم از مهمان‌خانه‌های ایرانی تاثیر پذیرفته و هم متاثر از مهمان‌خانه‌های فرنگ است.اسناد موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نشان می‌دهد که در سال ۱۳۲۸ شمسی، سه دانگ کاروانسرا متعلق به امین‌السلطان و سه دانگ دیگر در تصرف اعتصام‌السلطنه و عیال امیرنظام بوده است. در سندی دیگر روستای ینگی‌امام ملک امین‌الدوله و امین‌السلطان بوده که در دوران هرج و مرج به تصاحب روس‌ها درآمده است. در دوره ناصرالدین شاه، وی دستور تعمیر کاروانسرا را داد و باغ مهمان‌خانه امین‌آباد در این زمان به بنا افزوده شده است.


آدرس:البرز- جاده کرج هشتگرد-در فاصله ۱۵کیلومتری کمال‌شهر و ۵٫۳ کیلومتری هشتگرد

اسامی کاروانسراهایی که در این پرونده ثبت شده‌اند به شرح زیر است: 

ینگه امام (البرز)، دیر گچین (قم)، نوشیروان(اصفهان)، پرند یا قلعه سنگی (تهران)، رباط شرف (خراسان رضوی)، سنگی انجیره (یزد)، جمال‌آباد (آذربایجان شرقی)، عباس آباد تایباد (خراسان رضوی)، فخر داوود (خراسان رضوی)، شیخعلی خان (اصفهان)، مرنجاب (اصفهان)، امین‌آباد (اصفهان)، گبرآباد (کاشان)، مهیار (اصفهان)، گز (اصفهان)، کوهپایه (اصفهان)، مزینان (خراسان رضوی)، ایزدخواست (فارس)، فخرآباد (خراسان رضوی)، سرایان (خراسان جنوبی)، قصر بهرام (سمنان)، آهوان (سمنان)، میامی (سمنان)، عباس آباد (سمنان)، میاندشت (سمنان)، زین الدین (یزد)، میبد(یزد)، فرسفج(فارس)، خواجه نظر(آذربایجان غربی)، دهدشت (کهگیلویه و بویراحمد)، بیستون (کرمانشاه)، گنجعلی،خان (کرمان)، گویجه بل (آذربایجان شرقی)، خوی (آذربایجان غربی)، صائین (اردبیل)، تی تی (گیلان)، باغ شیخ (مرکزی)، زعفرانیه (خراسان رضوی)، مهر (خراسان رضوی)، بستک (هرمزگان)، برازجان (بوشهر)، خرانق (یزد)، آجری انجیره (یزد)، افضل (خوزستان)، نیستانک (اصفهان)، چاه کوران (کرمان)، چمشک (لرستان)، رشتی(یزد)، تاج آباد (همدان)، ده محمد (خراسان جنوبی)، خان (آذربایجان غربی)، چهل پایه (خراسان جنوبی)، سعدالسلطنه (قزوین) و رباط قلی (خراسان شمالی)


کدخبر: 1328