چهارشنبه، 05 مهر 1402 - 13:39

به مناسبت روزجهانی گردشگری

مقاله: نقش مبلمان شهری در جذب گردشگری داخلی

شهرداری کرج باید به این موضوع " مهاجران و رهگذرانی که به هر دلیل از منابع استفاده می کنند در عین لذت بردن، باید و باید بهایش را نیز بپردازند " توجه کند، تا توسعه و زیبایی شهر دوام آورد.

آیین باور – این روزها نوشتن از گردشگری و تبریک گفتن روز 27 سپتامبر جذابیت سالهای پیش را ندارد گویی پس از سالها و بارها گفتن اهالی توسعه گردشگری و زیرساخت و برعکس عمل کردن مسئولین آموخته ایم که آب در هاون کوفتن است . شاید هم دچار درماندگی خود آموخته ایم. در روزهایی که سینما هجرت نخستین سینمای شهر به جای ثبت شدن در فهرست تخریب قرار می گیرد و درهای اماکن گردشگری استان به روی گردشگران بسته است و به مناسبت روز و هفته گردشگری هیچ برنامه خاصی طراحی نشده است و چهارتا بنر معرفی اماکن گردشگری داخلی حتی درکرج و استان، نصب نشده حرف از گردشگری زدن بیش آز آنکه فکرش را کنید انگیزه و دل خوش می خواهد. در شرایطی که برخی مهاجران داخلی کرج و سرانه های شهروندان را به نابودی کشانده و نگران تضاد فرهنگ ها بودیم، خیل عظیم بی در و پیکر مهاجران افغان که دیگر دارد تعدادشان از خودمان بیشتر می شود و داعیه 40 صندلی مجلس راهم دارند! کار را به جایی می رساند که فکر کنیم خودمان در شهر و زادگاهمان یک گردشگر موقت و مزاحمیم. با این حال به عنوان دانش آموخته مدیریت و زیر ساخت گردشگری و توسعه پایدار، بر خود واجب می دانم بنویسم و یادآوری کنم، اگرچه گوش شنوایی نباشد.

واقعيت اين است كه شهرها، مبدأ عمده ی جريان های گردشگری هستند و در اين بين، شهرهايی كه دارای منظر شهری مطلوب تری هستند، می توانند در جذب گردشگر موفقتر عمل كنند. منظر شهری از مباحثی است كه در برنامه‌ريزی شهری كمتر موردتوجه قرارگرفته است. (همین حالا هر کجای شهرکرجید سرتان را بالابگیرید نگاهی به اطراف بیاندازید متوجه منظورم می‌شوید). از طرفی نقشی كه منظر شهری می تواند در ابعاد گوناگون گردشگری شهری داشته باشد، جزو مهم ترين موضوعاتی است كه بايد دردستور كار متوليان مديريت گردشگری و برنامه ريزان شهری كشور قرارگيرد.

”ایران به لحاظ منابع گردشگری در رده 11 و از لحاظ تنوع جاذبه های طبیعی رتبه پنجم جهان را داراست. اینجاست که تناقض داشته ها و مدیریت بهره‌وری توجه را جلب می کند". 

در شرایطی که مهاجرت نه یک فرصت معقول برای رشد دوجانبه مهاجر و شهرکرج، که نابودگری یک‎‌‌‌‌‌ سر سود برای مشاغل سیاه، بهره وری مازاد از منابع طبیعی و زیرزمینی توسط تازه واردین است، این شهر هیچ تعریف و جاذبه ای برای معرفی داشته هایش به عنوان مقصد گردشگری ندارد که بتواند با جذب سرمایه مصرف کنندگان صِرف! خود را از ورطه نابودی بیرون بکشاند. 

شهرداری کرج باید به این موضوع " مهاجران و رهگذرانی که به هر دلیل از منابع کرج استفاده می کنند در عین لذت بردن، باید و باید بهایش را نیز بپردازند توجه کند، تا توسعه و زیبایی شهر دوام آورد.

این معضل در سراسر شهرهای بزرگ تبدیل به سرطان شده است

چگونه می شود کشوری کوچک (در این نوشتار استان البرز )با داشته هایی غنی از فرهنگ و طبیعت و تاریخ و منابع بود، اما گامی برای توسعه فرهنگ و شناسایی آن  به جهان برنداشت. گرچه موضوع  مقاله اصلی بنده کمی اختصاصی تر و درحد جذب گردشگران داخلی یعنی ساکنین ایران در ایران است، و ریز تر شده به جذب شهروندان هر شهری برای گردشگری همان شهرنیز می پردازد، در چکیده ای که می خوانید، خطاب به مسئولین گردشگری شهر کرج و حتی استان البرز می خواهم بگویم" تا زیربنای تعلیم و رفع نیاز گردشگران خودی و داخلی فراهم نشود، نمی توان به چشم انداز های وسیعتری اندیشید. همواره قیمت گران سفر نیست که گردشگران را متوقف می کند، نبود جاذبه های دیداری که هر نسلی را به سببی جذب کند، موضوعی بس مهم است ."

لذا در بیان مساله تحقیق، این سؤالات طرح می شود:

1. نقش منظری شهری در گردشگری شهری چیست؟

2. آیا بین کیفیت مبلمان شهري و توسعه گردشگري در شهر رابطه وجود دارد؟

3. آیا بین زیباسازي مبلمان شهري و جذب گردشگر رابطه وجود دارد؟ 

4. وجوه اهمیت نقش منظر شهری در گردشگری شهری چیست؟

5. برای تحلیل مناسب ترین روش ها و ابزارها برای مطالعات منظر شهری و گردشگری چه باید کرد؟

6. مبادی ورودی شهر چه تأثیری در منظر شهری و جذب گردشگری دارند؟

7. توسعه شهری و توسعه گردشگری چه رابطه ای با هم دارند و تا چه حد بر روی یکدیگر اثر می گذارند؟

8. مسیرهای پیاده روی یک شهر تا چه حد از کیفیت فضای شهری بهره می برند و یا بر روی آن اثر می گذارند؟

امیدوارم شهردار کرج و مدیرکل سیما منظر شهری و اعضای مرتبط شورای شهر در این زمینه حرف و پاسخی داشته باشند.

جالبتر اینکه  بیشتر منابع طبیعی و تاریخی موجود در ایران ( شامل کرج هم می شود)، در فضاهاي شهري واقع شده و جزو بافت تاریخی شهرها محسوب می شوند.

ورودی شهر ها ویترین هویت و عامل جذب

در گذشته نخستين تصويری که از هر شهر در ذهن مسافرين نقش می بست، ورودی آن بود. پس از مدتها گذر از ميان بيابان يا كوهستان، با رسيدن به مزارع و باغات اطراف شهر كم كم احساس نزديك شدن به يك مجتمع زيستی به فرد دست می داد.(الانم خیلی فرقی نکرده ) در واقع جايی كه ردپای دخل و تصرف متمركز انسان در محيط طبيعی نمودار می گشت، مقدمات ورود فراهم می شد و شهر خارج از دروازه اش به استقبال مسافر می آمد( پاكزاد، 1385 ،ص 9. )امروزه در زمينه ی تامين محيطی مناسب برای مردم، مفهوم ورودی و خروجی شهرها به جهت حل مسائل ترافيكی تا حدود زيادی كم رنگ شده است.

در چنين شرايطی نياز به وجود فيلتری كه "سرعت جاده را به سرعت درون شهری تبديل نمايد "و مسافر را آماده مواجهه با شهر كند، به شدت احساس می شود. بديهی است هر چه سرعت بالاتر می رود عرصه بيشتری بايد در اختيار فرد قرار گيرد تا مجال ادراك ورود به شهر را داشته باشد. هر چقدر اين عرصه با روحيه استقبال و بدرقه هماهنگ تر باشد، در اين راستا كمك موثرتری خواهد نمود.یاين جاست كه لزوم پرداختن به ورودی شهر به عنوان يك فضای شهری مطرح می شود و اهميت آن در اين است كه ورودی، نخستين فضای شهری است كه هر كس به هنگام ورود به شهر با آن مواجه می گردد.

فضاهای گردشگری شهری فضاهایی است که مورد توجه میلیونها بازدید کننده است آنچه مسلم است انسان دوستدار فضایی است با ارزشهای صحیح کاربردی و زیبا که در عین حال باید جوابگوی نیازهایش نیز باشد. ایجاد هماهنگی نه تنها از شلوغی محیط جلوگیری کرده و به ایجاد حس آرامش در بیننده کمک می کند، بلکه زیبایی و تجهیزات موجود در یک شهر : جلوه خاصی نیز به محیط می بخشد.

مبلمان شهری شاید اولین وسیله مورد نیاز یک گردشگر باشد چرا که در بدو ورود، اولین چیزی که با آن ارتباط برقرار می کند مبلمان شهری است . مدرن بودن، به روز بودن، زیبایی، تنوع و... مواردی است که بسیار در ذهن گردشگر نفوذ می کند و وی را در مرحله اول دوستدار شهر یا بی رغبت به شهر می گرداند. متاسفانه، انتخاب و استقرار عناصر و تجهیزات عمومی و رفاهی در فضاهای گردشگری، اغلب اوقات به شیوه خاصی انجام می گیرد و هیچگونه انسجام طراحی و ویژگی در آنها به چشم نمی‌خورد و  و به مباحث زیبایی شناختی آنها توجهی نمی شود.تابلو مغازه ها. ایستگاه های اتوبوس . میادین و مجسمه های شهری و آشفتگی تابلوهای تبلیغاتی و خشکی درختان و دوربرگردان های بی مورد و ناخوانا بودن شهر از نظر تابلوهای مسیر و هدایت به سمت اماکن گردشگری ...در همین راستا تلاش های قابل توجهی برای خلق فضاهای شهری جذاب و همچنین بهبود محیط شهری جهت جذب‌ دیدارگران‌شهری،گردشگران‌شهری،سرمایه‌گذاران، نیروی‌کار و صاحبان مشاغل لازم است.

کرج عریان از تعریف و هویت

اینکه چه لباسی برتن دارید معرف شما به دیگران است. درك بصری شهر از طريق مشاهده به دست می آيد و می تواند در درك اجتماعی و فرهنگی كه از طريق گفتمان به وجود می آيد، نقش مكمل داشته باشد. اين درست به مثابه ی آن است كه دو انسان در حال گفتگو با يكديگر هستند، ويژگی های ظاهری آنان (آراستگی و غيره) در دركی كه از گفتمان يكديگر دارند، تأثيرگذار است.


چکیده مقاله پایان نامه کارشناسی/مدیریت جهانگردی فریبا کلاهی 


کدخبر: 1341

تعداد بازدید: 3687