دوشنبه، 01 آبان 1402 - 17:05

پس از سالها سرگردانی سیلاب و تعفن؛

آب منطقه ای کرج مشکل دلمبر و سیاه جوی را حل می کند

علی رغم عدم همکاری شهرداری و بیشترین سهم سرریز ابهای سرگردان کرج به ماهدشت، پروژه زمین نماند.

آیین باور -شهرداری کرج که موظف به جمع آوری و هدایت آبهای سطحی و مدیریت آن است نه تنها خود از این نعمت الهی استفاده نمی کند که در مدیریت خسارات سیلاب رها شده کرج به سمت ماهدشت نیز گامی برنداشته است. این داستان تکراری هر ساله فصل بارش هاست.باتوجه به اهمیت نهر سیاه جوب و دلمبر همچنین طغیان فصلی و زحمات و مشکلاتی که سیلاب ها برای غربی ترین ساکنان شهر کرج (ماهدشت)بوجود آورده است، عملیات اصلاحی بر روی این نهر قدیمی سال گذشته آغاز شد. حاصل بازدید جمعی از اصحاب رسانه امروز 30 ام مهر ماه 1402 حاکی از عزم جزم مسئولین آب منطقه ای در مدیریت این بحران سالیانه است. 

نهر سیاه جوب در محله سهرابیه واقع شده است و راه انتقال آب‌های سطحی کلانشهر امروز ماست. طبیعت کار خود را بلد است و این شهرداری ها هستند که با ساخت خیابان و شهر بر روی مسیر و مسیل و عدم رعایت توسعه پایدار زمینه تخریب شهر را فراهم می آورند. از سوی دیگر عدم اتصال و یکپارچگی کانالهای انتقال آبهای سطحی در هر بخشی از محل گذر این نهر خرابی و نارضایتی و فاضلاب و پس آب باقی گذاشته است. شهروندان ماهدشت در این میان بیشترین خسارات را دیده و در برخی روزهای فصول بارندگی به هیچ عنوان امکان تردد ندارند. آنچه امروز در بازدید ها دریافتیم کیلومتر ها کانال با زیر ساخت خوب و مهندسی شده و روپوشانی به منظور تسهیل تردد خودروهاست. 

داوود نجفیان مدیر عامل آب منطقه ای در این بازدید گفت : پروژه بسیار بزرگی در این منطقه انجام شده است که به زودی شاهد به اتمام رسیدن فاز یک و تاثیرات آن بر زندگی شهروندان خواهیم بود . 

وی با اشاره به اینکه همسایگی تهران هیچ تاثیر مثبتی در زیرساختهای‌کرج نداشته است‌گفت: سالهاست کارها زمین مانده است و متاسفانه منابع مالی کم و بدهی و مطالبات در سطح کشور بالاست که برای پروژه های جدید عکرانی ایجاد محدودیت می کند. 

نجفیان گفت: پروژه ای که بازدید کردید تنها بخشی از مجرای حوزه آبریزدلمبراست  نهایتا آب ناشی از بارشهای سالیانه را  از محدوده شهر کرج و محمدشهر به واسطه شیب بسیار تند به آبهای سرگردان شهری افزوده و مجموعا در محدوده ماهدشت رها می کند که از لحاظ شیب مسطح و فلت است و چهره مانداب به خود می گیرد. مشکلات عدیده ای را بوجود می آورد. 

وی افزود: دیده شده که با حداقل بارندگی آبگرفتگی رخ می‌دهد زیرا به لحاظ توسعه شهری مجرای طبیعی آب که سیلاب ها را جمع و هدایت کرده و در نهایت از نهر دلمبر و سیاه جوب و به رودشور می ریخت، نابود شده و مجاری طبیعی مسدود و خیابان و خانه شدند و هیچ مسیر تعریف شده ای باقی نمانده است .

 به گفته وی بیشترین حجم آبی که به این نقطه در ماهدشت می رسد از کرج است .اگرچه خود حوزه شهری ماهدشت در این آبگرفتگی سهم زیادی ندارد؛ خسایین دست . ارات آبهای بالادست را متحمل می شود. مسیر بسیاری از تاسیسات آب و برق و گاز  شهر کرج و استان از این منطقه رد می شود و مشکلات را افزون می کند. 

نجفیان تصریح کرد: باید در سالهای گذشته در حوزه های آبریز و مطالعات پساب شهری لوکال و محلی به مسائل نگاه می شد که اینگونه نبوده و حوزه شهری کرج و محمد شهر به زعم خود کارشان را انجام داده اند اما عدم پیوستگی مطالعات و عملیات نتیجه مطلوبی نداشته است . وظیفه شهرداری کرج این بوده است که آب را در حوزه شهری خود جمع کند رها کند پایین دست و فکر نکرده است در این نقطه مجرای طبیعی وجود ندارد سکونتگاه ها دچار مشکل می شوند و حدود هفتاد سال است این معضل حل نشده است . 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرج گفت: به هر روی با جلسات متعدد و چالشهایی که وجود دارد و قانونا وظیفه شهرداری است این معضل را حل کند ولی متاسفانه همکاری نمی کند، کارزمین مانده بود و با بیان اینکه اعتبار بسیار سنگینی می‌خواهد که درحد و توان استان نیست، بزرگ نمایی پروژه منجر به کنار گذاشتن آن می شد. در نهایت ما وارد شدیم و اعلام کردیم به هر روی باید این اتفاق بیفتد شهرداری کرج بزرگترین شهرداری استان است بزرگترین نقش را در این سیلاب های رها شده به ماهدشت دارد، مطالعات را انجام بدهد ما کارشناسی کنیم مسیر سیل را بازگشایی و ساماندهی کنیم و با توجه به فاصله کوتاه ، دبی بالا و توپوگرافی خشن و پایین بودن ضریب نفود آب، به این نتیجه رسیدیم در مسیر یک سری مخازن ذخیره سازی و تاخیری ایجاد کنیم که حجم بالای 40 متر مکعب در ثانیه آب را با توجه به ضریب احتمال 200ساله سیلابها را مدیریت کند. 

وی افزود: شرکت آب منطقه ای توسط استانداری حمایت شد تا مطالعات را راسا انجام دهد، اما چشم انداز را طوری ببیند که دوباره کاری نشود . اگرچه از انتهای مسیر کار آغاز شده است بتواند یک عملیات یک پارچه را امکان پذیر کند. 

وی گفت: بنا براین فاز اول شامل 30 و اندی کیلومتر به انتها رسیده و فاز دوم در حال مطالعه است . محل های ذخیره تا سقف 3 میلون متر مکعب نیز پیش بینی شده است که سیلابهارا کنترل و هدایت کند و در کنار افت دبی سیلاب برای فضای سبز و آبخوان قابل استفاده باشد و از سرریزبه رودخانه شور جلوگیری کند. 

به گفته این مسئول نتیجه مطالعات مسیر طبیعی سیلاب را تایید کرد و کانالها در همان مسیر ساخته شدند.بالای 100دمیلیارد تومان بودجه نیاز داشتیم که با همکاری استاندار البرز کار را با کمترین دارایی شروع کردیم حداقلها را برآورده کنیم زیرا سالها به انتظار منابع نشستن هیچ کمکی به وضعیت منطقه نخواهد کرد. 

متاسفانه شهرداری کرج هیچ نقشی در این پروژه نداشت چه در بخش مطالعه و چه در بخش اجرا ورود نکرد ما با دست خالی سال اول 700متر از 3200 متر را به سرانجام رساندیم که از لحاظ کیفی بهترین درجه را دارد کاملا مسلح است شرکت آب منطقه 15 میلیارد بودجه آورد ولی  از نظر ظرفیت به صورتی کار شده که بار12 متر برثانیه که سقف یک رخداد است می تواند از خود عبور دهد . و شهرداری ماهدشت نیز هرکمکی در این زمینه توانست انجام داد . در زمینه صدور مجوزها و تمین منابع مالی سنگ تمام گذاشت.

نجفیان اشاره کرد پروژه های بزرگ دیگری نیز در دست اقدام است که امسال با اعتباری معادل 800 میلیارد طرح رینگ سراسری و خط انتقال شرق کرج از بیلقان به‌ کرج را تهیه خواهیم کرد که در شرف تهیه اسناد آن هستیم.خط انتقال تصفیه خانه 3 کرج در حال انجام است . همچنین در کنار وظایف حمایتی و انتقالی منابع آب در حال تامین طرح های خط انتقال آب هستیم. ردیف های اعتباری زیرساخت‌های استان را پیگیری می‌کنیم و از دغدغه های همیشگی بوده است که وقتی ردیف اعتباری نباشد از ظرفیت های بودجه هم نمی توانیم استفاده کنیم.


کدخبر: 1360