یکشنبه، 14 آبان 1402 - 13:09

گلایه نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس:

رویه‌های ضد رقابتی، نهاد فراقوه‌ای را متزلزل می کند

خودروسازان با شگردهای مختلف بدنبال افزایش قیمت از مجرای شورای رقابت هستند.

آیین باور - نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد، ضمن انتقاد از عدم ثبات قیمت خودرو و گران شدن مداوم آن، نتیجه چنین اقداماتی را بی اثر کردن تلاش نمایندگان برای انحصار زدایی از تصمیمات کلان دانست.

مهدی عسگری یاد آور شد: دوخودروساز از طرق مختلف چون کاهش تولید یا احتکار و عدم عرضه و اخیرا به بهانه افزایش آپشن و استاندارد اجباری فشارهایی وارد و مجوز افزایش قیمت شورای رقابت را دریافت کردند درحالیکه اجرای استاندارد اجباری از تکالیف سالهای قبل خودروسازان بود و این یک شگرد جدید است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن، گفت: رقابتی کردن و قانون ساماندهی صنعت خودرو از جمله مواردی بود که از ابتدای مجلس یازدهم پیگیری شد . همچنین به منظور بهبود کیفیت و افزایش عرضه خودروهای داخلی و واردات خودروهای کارکرده و نو به تصویب اما متاسفانه همچنان خودروسازان هرچندماه یکبار با شگردهای مختلف بدنبال کسب مجوز افزایش قیمت از مجرای شورای رقابت هستند. 

او گفت در شرایطی که تنزل جایگاه و تغییر کارکرد شورای رقابت به‌عنوان تنها مرجع رسیدگی به رویه‌های ضد رقابتی خطری برای این نهاد فراقوه‌ای است افزود: شورای رقابت تغییرات ظاهری چند میلیون تومانی خودروها را محق صدور مجوزی می داند که  افزایش 40 درصدی به دنبال دارد و خودروساز دیگر مجوز گران کردن 70 تا 180 میلیون تومانی می گیرد جای بسی تامل و تاسف است، چرا که روند تولید شش ماهه سال 1402 نسبت به سال گذشته ، حکایت از رشد تولید 430 هزار دستگاه خودرو، اما کاهش  9 تا 18 درصدی عرضه را نشان می دهد.

مهدی عسگری با اشاره به اجحاف درحق مشتریان در پرداخت هزینه های بیشتر به بهانه افزودن برخی آپشن‌های ارزان  خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: چرا خودروسازان باید به بهانه افزودن  پسوند و پیشوند نام خودرو و نصب آپشن از متقاضیان هزینه‌های گزافی را دریافت کنند؟ در حالی که خودروسازان حتی اطلاعات جدیدی ازمدل ها را منتشر نکرده و  به نظر می‌رسد خودروساز می‌خواهد برای جبران هزینه‌های خود محصولات قدیمی خود را رنگ و لعاب داده و به نام خودرو جدید راهی بازار کند. اما چرا وزارت صمت به عنوان متولی صنعت، آنها را الزام به توسعه محصول نمی‌کند؟ با این رویکرد باید منتظر افزایش قیمت سایر محصولات شرکت‌های خودرو ساز به بهانه تغییر نام، استاندارد یا ارتقاء باشیم.

رییس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی اضافه کرد: درحالیکه خودروسازان بزرگ دنیا با انواع بحرانهای تولید و بازار فروش و اخیرا با مساله بحران انرژی مواجه شده اند، خودروسازان داخلی ما محصولات خود را بصورت دوساله  پیش فروش کرده اند و بدون رضایت مشتریان، خودروهای پیش فروش شده را به قیمت فردا می فروشند  و ادعای ضرر و زیان هم دارند. 

وی در پایان صحبتهای خود، راه حل خروج خودروسازان از زیان را رفع تعارض منافع و تعیین تکلیف ساختار سهامداری و تعارض بین قطعه سازان و خودرو سازان، افزایش بهره وری، کاهش هزینه های مازاد و کیفی سازی محصولات عنوان کرد.


کدخبر: 1370