شنبه، 04 آذر 1402 - 18:41

شهردارکرج دستور داد:

BRT با کمترین عوارض ترافیکی دنبال شود

مسیر ویژه اتوبوس تندرو (BRT) حدفاصل میدان حصارک تا پایانه شهید سلطانی خواهد بود.

آیین باور – شهردار کرج که اتوبوسهای برقی را نیز پیشنهاد داده است خواستار تسریع در اجرای پروژه اتوبوس تندرو(BRT) با حداقل عوارض ترافیکی و ایجاد مشکلات برای شهروندان شد.

پیش بینی شده است فاز نخست (BRT) کرج به طول تقریبی ۳۰ کیلومتر، مشتمل بر ۳۹ ایستگاه اجرا شود تا ترافیک محور پرتردد خیابان شهید بهشتی(قزوین سابق) را کاهش دهد.

مهرداد کیانی گفت:  به موازات انجام اصلاحات هندسی و آماده سازی مسیر و احداث ایستگاه، با مساعدت شورای شهر خریداری اتوبوس ها به خوبی پیش می رود و نتیجه کار بسیار رضایت بخش خواهد بود.

او یادآور شد:  راه اندازی بی آر تی و همچنین تکمیل قطار شهری و بهره برداری از فاز نخست کنارگذر شمالی که کارکرد درون شهری دارد، کیفیت سفرهای درون شهری در سطح کلانشهر کرج را بهبود بخشیده و به فروکش ترافیک، آلودگی هوا و نارضایتی شهروندان کمک شایانی می‌کند؛ باید پذیرفت که تحولات اساسی در تقویت زیرساخت های حمل و نقل عمومی در حال وقوع می باشد.

سامانه اتوبوس تندرو Bus rapid transit به خلاصه BRT چیست؟

بی آر تی یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی و پر مسافر به شمار می‌رود که به‌دلیل ارزانی و سرعت زیاد، بسیار مورد استقبال مردم است.

سامانه اتوبوس‌های تندرو یا همان بی آر تی یکی از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و پرطرفدار در بسیاری کشورها است. این سامانه در دهه ۸۰ برای اولین بار در کشور و در شهر تهران راه‌اندازی شد و از همان ابتدا به‌دلیل سریع و ارزان بودن، بسیار مورد توجه قرار گرفت.

سامانه اتوبوس تندرو (Bus rapid transit به خلاصه BRT) نامش را از سامانه ترابری تندرو گرفته است، که در آن برای ترابری تند وسایل نقلیه عمومی از روش‌ها مختلفی همچون ایجاد روگذر و زیرگذر و خطوط ویژه استفاده می‌گردد.اما سامانه اتوبوس تندرو تلفیقی از همه کارها بالا است.

علاوه‌بر آن در این سامانه از امکانات رفاهی دیگری مانند استفاده از کارت اعتباری در پرداخت کرایه به جای ارائه بلیط یا ساخت ایستگاه‌های سرپوشیده ویژه این سامانه و ساخت اتوبوس‌های هماهنگ با این ایستگاه‌ها نیز استفاده گردیده است.

این سامانه هم انعطاف‌پذیری سامانه ترابری اتوبوسی و هم سرعت و اطمینان مترو را دارا است. به این ترتیب که با وجود ایجاد راه‌های مختلف برای تسریع حرکت اتوبوس‌های این سامانه مانند تونل، زیرگذر، روگذر و مسیر ویژه یا چراغ‌های راهنمایی هوشمند این اتوبوس‌ها با خطر تصادف بسیار کم روبرو هستند؛ و همچنین به علت آنکه می‌توانند از راه‌های عادی نیز استفاده کنند به انعطاف‌پذیری آن‌ها می‌افزاید.

میانگین سرعت این سامانه در سطح جهان میان ۱۹ تا ۴۸ کیلومتر در ساعت است.

کدخبر: 1425