یکشنبه، 30 مرداد 1401 - 12:43

بزرگترین کتیبه جهان در کازرون رو به تخریب است

در حالی که دوستداران میراث کشور از محو وکمرنگ شدن کتیبه کرتیر سخن می گویند مسئولان منکر شدهن و واکنش نشان داده اند

آیین باور- اقدامات لازم برای حفظ بزرگ‌ترین کتیبه دنیا (کرتیر )در مقابل عوامل آسیب‌رسان طبیعی در حال انجام است.

محمدجواد جوکاری با اشاره به انتشار خبری مبنی بر فرسایش جدی کتیبه کرتیر در کازرون و ضرورت توجه به این اثر منحصربه‌فردگفت: تصویر منتشر شده در برخی از تارنما‌های خبری و گروه‌های اجتماعی مربوط به نقش برجسته کرتیر در روستای سر مشهدشهرستان کازرون نبوده و تصویر ، متعلق به کتیبه کرتیر در نقش رجب در مرودشت است.

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کازرون ادامه داد: کتیبه کرتیر در روستای سر مشهد بخش جره و بالاده شهرستان کازرون، به‌عنوان بزرگ‌ترین کتیبه دنیا به خط پهلوی با همت مردم منطقه و نیرو‌های گشت یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و هیچ‌گونه آسیب یا نوشتن یادگاری در سال‌های اخیر بر روی آن صورت نگرفته و هر آنچه در حال حاضر بر روی نقش مشاهده می‌شود مربوط به دهه‌های گذشته است.

جوکاری گفت: بزرگ‌ترین کتیبه دوره ساسانی توسط کرتیر به طول ۲۰/۵ متر و پهنای ۷۰/۲ متر در ارتفاع ۲۵ متری از کف زمین در بالای نقش برجسته بهرام دوم (نقش جدال با شیر) قرار گرفته است.وی افزود: این کتیبه، ۵۸ سطر است و از نظر مضمون به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش نخست از سطر‌های ۱ تا ۲۵ که به القاب و عناوین کرتیر در زمان شاهان مختلف و شرح فعالیت‌های او و بخش دوم سطر‌های ۲۶ تا ۵۸ به معراج کرتیر می‌پردازد.

نقش برجسته سر مشهد، در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸، با شماره ثبت ۳۳۶، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کرتیر از روحانیون بزرگ و بانفوذ دربار ساسانیان است و در زمان شاپور اول مقام هیربدی (رئیس آتشکده) را داشته، در زمان بهرام دوم به مقام موبدان موبدی می‌رسد. چهار کتیبه کرتیر در نقش رستم، نقش رجب، کعبه زرتشت و سر مشهد به‌جای مانده است.

کدخبر: 965

نویسنده: فریبا کلاهی روزنامه نگار /کارشناس مدیریت جهانگردی

منبع: خبرگزاری صداسیما البرز