چهارشنبه، 10 آذر 1400 - 08:57

گام به گام با قانون( 7): نفقه قسمت اول

در این مقاله به مبحث نفقه و نحوه تعلق آن خواهیم پرداخت

در این مقاله به مبحث نفقه و نحوه تعلق آن خواهیم پرداخت:

نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن و شان وی از قبیل مسكن، البسه، غـذا، اثاث منزل، هزینه‌های درمانی و بهداشتی و نیز خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض که شوهر مكلف است همه آنها را متناسب با وضعیت خانوادگی و اجتماعی زن فراهم کرده و در اختیار او قرار دهد.

- با توجه به این که فقط در ازدواج دایم نفقه زن بر عهده شوهر است و در نكاح منقطع (عقد موقت )، شوهر ملزم به پرداخت نفقه نیست؛ مگر اینکه در عقد شرط شده باشد.

- زن هنگامی می‌تواند نفقه مطالبه كند كه از شوهر خود تمكین کرده باشد؛ اما حال جای این سئوال باقی است که آیا در دوران عقد نفقه به زن تعلق می‌گیرد یا خیر؟
پاسخ اینجاست که طبق ماده۱۱۰۲قانون مدنی با وقوع عقد نکاح وظایف و تکالیف زوجین در برابر هم برقرار می گردد یکی از تکالیف زوج دادن نفقه است مگر اینکه زوجه بدون مانع مشروع تمکین ننماید و لذا نفقه قبل از عروسی نیز تعلق می‌گیرد.
مرد در هرصورت بایستی حق همسر خود را پرداخت کند چه مردی که تمکن مالی دارد و چه مرد فقیر نیز ملزم به پرداخت حقوق زوجه است حتی اگر زن تمکن مالی داشته و یا شاغل باشد باز هم پرداخت حقوق زوجه بر عهده زوج می باشد.

- هزینه های درمان زوجه که جزء نفقه محسوب می شود آیا بر عهده مرد است؟
پاسخ اینجاست که هزینه های درمان زوجه که در قانون از موارد نفقه شمرده شده است شامل هزینه های درمان متعارف می باشد و اگر زوجه دچار بیماری صعب العلاج یا خاصی شده باشد که هزینه های گزاف داشته باشد وجوبی برای پرداخت آن ها برای شوهر نیست. در این موارد قاضی رسیدگی کننده پرونده نفقه با توجه با قانون، شرع و اوضاع و احوال زوجین و وضعیت مالی آن ها تصمیم متقضی را اتخاذ خواهد کرد.

ارتباط با من جهت دریافت مشاوره حقوقی رایگان :
missdaryan92@yahoo.com

کدخبر: 440

نویسنده: بهار داریان مدرس دانشگاه کارشناس ارشد حقوق خصوصی مدیر حقوقی انتشارات جی5