پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403 - 13:02

نام فارسی فخرفروشگاه های ایرانی می شود

طرح ساماندهی سر در صنوف آغاز شده است.


معاون فرهنگی اداره‌کل ارشاد البرز گفت: همه فروشگاه‌های کوچک و بزرگ استان باید نام ایرانی داشته و در غیر اینصورت تغییر نام دهند.پاسداشت زبان فارسی یک هدف ارزشمند است.

نوروزی افزود: شیوه نامه ابلاغ شده و از مراکز تجاری بزرگتر آغاز کرده‌ایم و صاحبان تجاری به منظور پیشگیری از هرگونه زیان مالی دوسال فرصت خواهند داشت.

وی تصریح کرد: حدود 10 ماه است که این برنامه آغاز شده و کلیه کانون‌های تبلیغاتی استان موظف شدند در تمام کارهای خود از زبان فارسی استفاده کنند. به عنوان مثال به جای واژه "لوگو" از نشان تجاری استفاده شود.البته ممکن است برخی بگویند تغییر ناگهانی واژه‌ها بر روی کسب و کارشان تاثیر منفی داشته و مشتری‌ها متوجه معانی جدید نخواهند شد. 

وی همچنین یادآور شد قانون پیش بینی کرده است که اگر افراد داوطلبانه از کلمات فارسی استفاده کنند، امتیازاتی به آنها داده خواهد شد تا از یان آنها جلوگیری شود مثلا وقتی نام جدید فارسی را  استفاده می کنند، می توانند مفهموم قبلی را تا دوسال کوچک تر در پرانتز کنار آن بگذارند تا جا بیافتد. مثلا به جای واژه " مال " مجتمع یا پاساژ استفاده شود.

وی در پاسخ به اینکه برخی واژگان جانشین انگلیسی هم فارسی نیستند و عربی هستند چه تفاوتی در این طرح تغییر نامها بوجود می آید گفت: کلمات عربی در فرهنگ ما جا افتاده اند اما تلاش می شود تا جایی که معادل های فارسی جا افتاده وجود دارد از آنها استفاده شود. اما حساسیت برروی کلمات انگلیسی بیشتر است.

نوروزی خاطر نشان کرد: طرح ساماندهی سر در صنوف آغاز شده و بدیهی است مقاومت‌هایی نیز وجود دارد که البته به جا هم بوده و ابراز کردند که تغییر نام ناگهانی به کسب و کارشان آسیب خواهد زد. ماهم گفتیم شما تغییرات را شروع کنید و به مرور انجام دهید.کارگاه های آموزشی و توجیهی و همایش پاسداشت زبان فارسی هم برای آنها برگزار کردیم. 

وی همچنین تاکید کرد: برای اینکه شبهه‌ای بوجود نیاید از دانه درشت ها شروع کردیم و برای حدود 16 فروشگاه بزرگ نامه نوشتیم و در اولویت قرار دادیم آنهایی که از نام‌های مال، سنتر، هایپر استفاده کرده‌اند. این قانون است واحدهای تجاری موظف به رعایت هستند. 

نوروزی تایید کرد: متاسفانه زمانی که مجوز نام می‌گرفتند ارشاد مانعی ایجاد نکرده است، اما قانون جدید اصلاح شده و از همان ابتدا باید نام مناسب انتخاب شده و از ارشاد تاییدیه بگیرند.

وی گفتـ : در مورد مجتمع های تجاری بزرگ تک تک صنوف علاوه بر خود مجتمع باید نام هایشان را تغییر دهند. بدیهی است آنها که به نامه نگاری ما توجهی نکرده اند در تاریخ مشخص و پایان مهلت به اداره اماکن معرفی و حتی اگه بزرگترین مجتمع تجاری باشند پلمپ می شوند.

نوروزی گفت متاسفانه درگذشته عدم توجه اداره ثبت شرکتها بر فارسی بودن نام‌ها مزید برعلت شده است. کسبه می گویند شما در شرایطی به ما ایراد می‌گیرید که ثبت شرکت‌ها به ما مجوز داده است و سند هم داریم و شما نمی توانید مانع تبلیغات ما شوید. این ایراد برطرف شده باشهرداری هم هماهنگی های لازم انجام شده و موارد اینچنین به شرطی می تواند به کار خود ادامه دهند که رعایت کنند. 

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد یادآور شد سامانه مربوطه پاسداشت زبانه فارسی امکان جستجوی اسم را فراهم کرده است. و اگر شخص نام ویژه‌ای در نظر داشته باشد، در سامانه جستجو می‌کند مغایرت نداشته باشد می تواند تاییدیه بگیرد استفاده کند.اگر نام مورد نظر در سایت نباشد می تواند درخواست بدهد بررسی می‌شود.

وی با توجه به حضور ویژه اقوام در استان البرز که عنوان ایران کوچک را هم یدک می کشد گفت: استفاده از نام های قومیتی فقط در استان‌های خودشان مجاز است مثلا اسامی شمالی، جنوبی، کردی و غیره در استان‌های خودشان مجاز است اما تدابیری اندیشیده شده و نامه نگاری شده  است که استان البرز ویژه دیده شود استثنائا در این استان بتوانند از نام های محلی استفاده کنند.


کدخبر: 1651