سه‌شنبه، 28 فروردین 1403 - 17:25

رونمایی لوح ثبتی

آداب سمنوپزان خانواده محمدی ساداتِ حاجی آباد در فهرست میراث ناملموس کرج ثبت شد.

آیین باور - محمدی سادات تاریخچه آیین سمنوپزان را در خاندان خود که ساکن حاجی آباد ( بخشی از جهانشهر کنونی ) بوده اند به حدود 80 سال پیش مرتبط می داند که جدش آن را آغاز کرده است.  یک نسل زد تحصیل کرده و خوش فکر که توانسته این محصول را به کشورهای حاشیه خلیج فارس و انگلستان نیز صادر کند. او می گوید: اکنون با وجود اینکه این روستا داخل بافت کرج است، مراسم‌های کهن و سنتی به شیوه قدیم توسط خانواده سادات حفظ شده و هر ساله نذر سمنو به کمک اهالی این روستا طبخ می‌شود.او جاذبه این دیگ را دور هم جمع شدن و لذت بردن از  ارتباط و گفتگو و آشنایی با افراد جدید و قدیم می داند . چیزی که نسل جوان امروز کمتر به آن می اندیشد .

روز دوشنبه ، آیین رونمایی از لوح ثبتی شیوه سمنوپزان این خانواده که توانسته بود با معیار های یونسکو و وزارت میراث واجد شرایط ثبت میراث ناملموث خوانده شود، در کوشک سلیمانیه کرج برگزار شد. 

مدیر کل میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز در این مراسم  با اشاره به اینکه حدود 41 اثر از استان در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده، گفت: اخیرا آئین پخت سمنوی سادات استان البرز در فهرست میراث ناملموس ملی به  ثبت رسیده است که اقدامی مثبت در زمینه میراث ملی است. 

رحیم خاکی گفت: سمنو خوراکی سلامت محور است و با توجه به اینکه پخت این سمنو با سابقه‌ای 80 ساله و در سه نسل خانواده سادات با آیین خاص و معنوی همراه بوده در فهرست میراث ملی از استان البرز به ثبت رسیده است. 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز گردشگری خوراک را یکی از سرفصل های مهم این حوزه عنوان کرد و گفت: این سمنو نیز می‌تواند به عنوان یکی از سوغات استان البرز در حوزه خوراک به گردشگران معرفی شود. 

گفتنی است فهرست خوراکی های معروف استان البرز آلوی برغان ، بستنی گَله ، شیرینی توتک، آش جو و چند خوراک دیگر را در خود جای داده است.

خاکی نبود اعتبارات لازم برای ثبت، حفظ و مستندسازی در حوزه میراث ناملموس را یکی از مشکلات در این حوزه عنوان کرد و حفظ هویت یک مرز و بوم  را در ارتباط مستقیم با حفظ میراث فرهنگی آن دانست. 



این جوان خوش فکر در حال حاضر به صورت انبوه تولید روزانه خود را وارد بازار مصرف می کند و علاقمندان می توانند این محصول را در مهرشهر بلوار شهرداری با عنوان سمنوی پای دیگ سادات با طعم های فندقی ، بادامی و ساده و دسرهای نوآورانه امتحان کنند.

کدخبر: 1623