سه‌شنبه، 04 اردیبهشت 1403 - 18:48

از تئاتر چه خبر ؟

معاون هنری ارشاد البرز: جشنواره تئاتر استانی بودجه ندارد

سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و شورا پاسخ دهند: بودجه حمایت از تئاتر کجا خرج یا بلوکه می شود؟!

آیین باور - در شرایطی که هنرششم جهان را به تسخیر خود درآورده است، کمر هنرهای نمایشی ایران تا خورده و نزدیک به شکستن است. گرچه نمی‌توان تاثیر هنر تئاتر را در زنده ‌نگه‌داشتن فرهنگ‌عامه و تاریخ هرمرز و بومی نادیده گرفت و علاقه جامعه اندیشمندان و عامه‌پسندان تمام طبقات جامعه در این زمینه انکار ناپذیر است؛ اخبار ناامید کننده ای از مسئولان و متولیان موظف به حمایت هنرهای نمایشی به گوش می‌خورد. از جمله عدم تامین بودجه کافی. در این زمینه معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان البرز به خبرنگار آیین باور گفت: احتمال می دهم امسال توان برگزاری جشنواره تئاتر استانی را نداشته باشیم .

محمود سرباز گفت: سال گذشته جشنواره را با همه کم و کاستی و ضعف‌هایش برگزارکردیم و تمام هزینه‌های آن را هم در اداره‌کل و معاونت هنری فراهم کردیم. 

وی تصریح کرد : در شرایطی که سال گذشته برای برگزاری جشنواره حدود 700 میلیون تومان هزینه کردیم، مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد مطابق هر سال تنها مبلغ 35 میلیون تومان کمک نقدی برعهده داشت که همان را هم بعد از گذشت 7 ماه به حساب اداره واریز نکرده است. 

محمود سرباز گفت: تخمین می زنم امسال برای برگزاری به 1 میلیادر تومان بودجه نیاز داشته باشیم، اگر سازمان فرهنگی شهرداری و شورای‌شهر و دیگر نهادها پای‌کار باشند،که معمولا در بسیاری استانها حتی دبیری جشنواره را هم به عهده می گیرند، جشنواره برگزار می شود، در غیر اینصورت متاسفانه علی رغم استعدادهای موجود، به لحاظ ریالی توان انجامش را نخواهیم داشت. 

معاون هنری اداره کل ارشاد گفت: همین امر ما را در مقابل هنرمندان تئاتر بد حساب کرده است . در شرایطی که از وظایف سازمان فرهنگی شهرداری و معاونت فرهنگی شورای‌شهر است در رویدادهای فرهنگی یاریگر ما باشند، چنین امری محقق نشده است . سال گذشته رایزنی کردیم و مصوبه ای هم در شورای شهر تصویب شد اما به نتیجه ای نرسید و خروجی نداشت. 

وی تصریح کرد:  بنابراین با شرایط اقتصادی امسال یادآور می شوم اگر نهادهای مختلف فعال فرهنگی شهر به ماکمک کنند جشنواره برگزار می شود، در غیر اینصورت با عرض معذرت جشنواره تئاتر استانی را برگزار نخواهیم کرد. این موضوع را به مرکز هنرهای نمایشی وزارتخانه هم انتقال داده ام . 

او گفت: اگرچه تمام تلاش خود را برای جذب سرمایه می کنیم اما حتما بخش بزرگ و مهمی از بودجه را باید سازمانهای فرهنگی پشتیبانی کنند. متاسفانه در استان البرز به مقوله نمایش اهمیت داده نمی شود که این امرفعالین عرصه تئاتر را اذیت می کند. 

محمود سرباز افزود: می دانم که در بودجه سازمان فرهنگی ردیفی برای نمایش وجود دارد و خواهشمندم از هرکانال و مکانیسم ویژه ای که محل قانونی است ورود کنند تا این رویداد بزرگ فرهنگی- هنری برگزار شود. 

به گفته وی در بخش سینما خوشبختانه مشکل خاصی وجود ندارد. به طوری که سال گذشته سه جشنواره برگزار شده  و امسال هم به غیر از جشنواره فیلم فجر که بهمن ماه برگزار خواهد شد سه رویداد در غالب هفته فیلم و عکس و دو جشنواره برای فیلمسازان جوان در حوزه فیلم کوتاه البرز خواهیم داشت . 


کدخبر: 1637