یکشنبه، 19 فروردین 1403 - 13:27

معرفی ۵۲۳طرح صنایع دستی جهت دریافت تسهیلات

زمینه دریافت تسهیلات کم بهره برای تعداد زیادی هنرمند فراهم شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز از آموزش رایگان صنایع‌دستی به ۲۴۱۶ نفر در استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: همچنین مجموعا ۱۱۹۶ پروانه تولید انفرادی، کارگاهی و کارت شناسایی صنایع دستی صادر و تمدید شده است. 

رحیم خاکی افزود: ۶۳ پروانه تولید کارگاهی و ۴۷۹ پروانه تولید انفرادی در سال ۱۴۰۲ صادر شده است. همچنین در این مدت ۶۷۳ فقره کارت شناسایی، ۱۳ فقره جواز تأسیس صادر و تمدید شده و تعداد ۱۸ مجوز فروشگاه صنایع دستی نیز در این مدت برای متقاضیان صادر شده است. 

او با بیان اینکه در زمینه تسهیلات کم بهره نیز در سال ۱۴۰۲ تعداد زیادی از هنرمندان به بانک معرفی شدند، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۳۴ طرح به مبلغ ۵۰۹ میلیارد ریال شامل ۲۱ طرح پشتیبان با مبلغ ۹۶ میلیارد ریال و ۴۱۳ طرح به مبلغ ۴۱۳ میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به بانک معرفی شدند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از معرفی مجموعا ۸۴ طرح به مبلغ ۷۲۷/۷میلیارد ریال نیز برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ به بانک خبر داد و گفت: همچنین ۵ طرح به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات روستایی به بانک معرفی شده است. 

خاکی با اشاره به اینکه امسال مطابق هرسال آموزش‌های رایگان عمومی برای گسترش صنایع دستی و هنرهای سنتی و همچنین ایجاد اشتغال برای علاقه‌مندان برگزار شد، اظهار کرد: امسال ۲۴۱۶ نفر از آموزش‌های رایگان صنایع دستی بهره‌مند شدند. 

او برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی را یکی دیگر از اقدامات اداره کل برای معرفی و گسترش صنایع دستی و همچنین حمایت از هنرمندان این عرصه عنوان کرد و گفت: امسال برگزاری و شرکت هنرمندان البرز در ۲۴ نمایشگاه صنایع‌دستی استانی، کشوری و بین المللی صورت گرفته و نمایشگاه‌های استان البرز نیز در ایام مختلف سال از نوروز تا هفته صنایع‌دستی و… برپا شده است. 

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی البرز حضور هنرمند صنایع دستی البرز در بین سه هنرمند منتخب کشور و شرکت در جشنواره بین المللی صنایع دستی کوقند و همایش بین المللی سرامیک ریشتان ازبکستان، شرکت هنرمندان البرز در نمایشگاه صنایع دستی گلستان، اصفهان، شیراز و نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از جمله فعالیت‌ها در زمینه شرکت هنرمندان در نمایشگاه‌ها است.

خاکی افزود: در سال 1402،  2 اثر صنایع دستی البرز در هنر‌های مشبک‌منبت و سفال به عنوان آثار فاخر مورد تأیید قرار گرفتند و همچنین 11 اثر صنایع‌دستی در رشته‌های سفال و سرامیک، تولیدات چرمی دست‌‌دوز ، صنایع‌دستی فلزی، نازک‌کاری چوب، معرق چوب، مشبک منبت، سوزن‌دوزی بلوچ مهر اصالت ملی دریافت کردند.


کدخبر: 1614