چهارشنبه، 10 آذر 1400 - 09:41

اولین جشنواره خرمالو در کرج برگزار می شود

پارک ایران کوچک میزبان جشنواره خرمالو

اولین جشنواره خرمالو در کرج برگزار می شود . این جشنواره که با هدف معرفی هویت فرهنگی و تاریخی استان البرز و آشنایی شهروندان با محصولات این استان ۱۰ تا ۱۲ آذرماه بر پا خواهد بود، از ساعت 10 صبح لغایت 21 میزبان علاقمندان است .

آدرس:  کرج بلوار جمهوری- ابتدای بلوار ماهان شرقی پارک ملی ایران کوچک.

برخی از مهم ترین انواع خرمالو :

۱- خرمالوی ایتالیایی: میوه این خرمالو به اندازه یک گیلاس است و رنگ آن پس از رسیدن زرد می شود. طعم میوه پس از رسیدن ترش است.

۲- خرمالوی ویرژینیا: برگهای آن براق و کشیده است. در ایران این گونه به خرمندی معروف است که بیشتر به عنوان پایه برای پیوند خرمالوی معمولی کاربرد دارد و میوه آن به اندازه آلو بوده و بخاطر داشتن تانن زیاد، قابل خوردن نیست.

۳- خرمالوی معمولی: میوه آن متوسط تا درشت و به رنگ قرمز می باشد. این گیاه بومی کشور ژاپن است.

ترکیبات و طبیعت خرمالو

خرمالو دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های A ،B3 ،B2، B1 و C است، همچنین حاوی کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر و پتاسیم و مقداری سلولز است.

خرمالو میوه ای با کالری بالا و چربی بسیار پایین است. طبع خرمالو گرم و تر است.

خواص خرمالو و فواید دارویی آن

۱- کمک به کاهش وزن و لاغری

خرمالو حاوی کربوهیدرات و چربی بسیار پایینی است. این عامل باعث می‌شود که خرمالو یک میان‌وعده مناسب برای کسانی که در رژیم غذایی هستند و تمایل به کاهش وزن دارند، باشد.

خرمالو به کاهش اشتها کمک کند و باعث لاغری و کاهش وزن می شود. همچنین به دلیل آنکه کالری کمی دارد و سرشار از ویتامین است اگر در وعده صبحانه خرمالو مصرف کنید باعث لاغری می‌شود.

۲- خواص خرمالو به عنوان یک ضد التهاب

این میوه منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است و به عنوان یک عامل ضد التهابی و ضد عفونی‌کننده‌ی قدرتمند است. بنابراین، می‌تواند به بهبود واکنش‌های التهابی ناخواسته و عفونت کمک کند.

۳- درمان بواسیر

خرمالوی ژاپنی خاصیت ضد خونریزی دارد. این میوه از زمان‌های قدیم برای کنترل خونریزی بیش از حد از زخم استفاده می‌شده‌ است.

۴- خواص خرمالو برای سلامت دستگاه گوارش

وجود فیبر برای حرکات روده ضروری است. استفاده‌ی منظم از این میوه‌ی غنی از فیبر می‌تواند به کاهش مشکلات مربوط اجابت مزاج کمک کند، در نتیجه راه را برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش هموار کند. تانن موجود در خرمالو حرکات روده را تنظیم می‌کند و در نتیجه اسهال را برطرف می‌کند.

۵- تنظیم سطح قند خون و کنترل دیابت

کسانی که از بیماری دیابت رنج می‌برند در اغلب مواقع ولع زیادی برای خوردن دارند. بیماران دیابتی برای مقابله با گرسنگی می‌توانند این میوه را که فیبر فراوانی دارد مصرف کنند. همچنین خرمالو سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

۶- خواص خرمالو برای کاهش فشار خون

وجود سدیم بیش از اندازه در رژیم غذایی می‌تواند باعث بروز فشار خون بالا شود. خرمالو میزان بسیار کمی سدیم دارد. از این رو، می‌توان از آن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کم سدیم متعادل برای کسانی که فشار خون بالا دارند استفاده کرد.

۷- تقویت سیستم ایمنی بدن

خرمالو حاوی موادی مانند اسید فولیک، پیریدوکسین و تیامین است. این ترکیبات با بالا بردن میزان استقامت و تقویت سیستم ایمنی بدن‌، نقش مؤثری در حفظ سلامتی دارند.

۸- خواص خرمالو برای مبارزه با سرطان و تومور

خرمالو به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، به محدود کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. وجود رادیکال‌های آزاد می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند و باعث بروز سرطان شود. وجود ویتامین A، شیبول و بتولینیک اسید، عوامل تقویت خواص ضد سرطان این میوه هستند.

بتولینیک اسید در بدن به عنوان یک ماده ضد تومور عمل می کند. اثرات ضدعفونی‌کننده، ضد التهابی و ضد خونریزی دارد.

۹- تقویت بینایی و رفع بیماری های چشمی

خرمالو مقادیر قابل‌توجهی ویتامین A دارد، از این رو قابلیت بهبود قوه‌ی بینایی را دارد.
همچنین از بروز بیماری تباهی لکه ی زرد جلوگیری می کند. تباهی لکه‌ی زرد یکی از اختلالاتی است که بخشی از چشم برای دیدن اطراف دچار مشکل می‌شود و این امکان وجود دارد که قدرت دید مرکزی به طور کلی از بین برود.

۱۰- خواص خرمالو برای تولید گلبول های قرمز خون

مس موجود در این میوه، به جذب مناسب آهن کمک می‌کند و همین امر باعث بهبود تولید گلبول‌های قرمز در خون می شود.

بهترین گونه برای تولید میوه خرمالو، خرمالوی معمولی چین است.

 

کدخبر: 441

نویسنده: فریبا کلاهی