دوشنبه، 29 آذر 1400 - 09:40

از اول دیماه؛

اجرای کامل طرح نسخه الکترونیکی در تامین اجتماعی البرز

سرپرست معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی تامین اجتماعی استان البرز گفت: تامین اجتماعی این استان از ابتدای دیماه سال جاری به اجرای طرح خدمات و نسخه الکترونیکی پزشکی خواهد پیوست.

 فرنوش سیاحی گفت: مطابق الزامات قانونی و تمهیدات اعمال شده در سنوات اخیربه منظور پیاده سازی طرح ملی نسخه الکترونیک، از ابتدای دیماه  سال جاری تمام خدمات درمانی به صورت الکترونیکی در البرز انجام خواهد شد.

سرپرست معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان البرز گفت: پیاده سازی طرح ملی نسخه الکترونیک به عنوان بخشی از پروژه بزرگ خدمات الکترونیک سلامت، از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ انجام و پذیرش نسخ غیر الکترونیکی که بعد از تاریخ یاد شده تجویز شده باشند، به دلیل مغایرت های قانونی امکان پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین هرگونه پذیرش، محاسبه و پرداخت هزینه نسخ پزشکان، دارو و پاراکلینیک، تنها به صورت الکترونیک مجاز می باشد. 

سیاحی اظهار داشت : اجرای طرح نسخه الکترونیک از سال ۹۵ در کشور آغاز شده است و طی ۲ سال اخیر، رواج بیشتری یافته و اکنون به مصوبه‌ای لازم‌الاجرا تبدیل شده است.

وی بیان داشت: از اول دی ماه سال جاری  انجام این مصوبه طبق قانون بودجه کل کشور و بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی، اجباری است و تمام پزشکان و مراکز طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی، ملزم به استفاده از این سیستم و ثبت نسخه الکترونیک هستند.

سیاحی در ادامه افزود: الزامات قانونی اجرای این طرح در ذیل ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه آمده و بر اساس ردیف ۶ بند «ک» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و پیرو ابلاغیه شماره ۱۷۰۴‏/۱۴۰۰ سازمان تأمین اجتماعی، این طرح از اول دی ماه ۱۴۰۰ به صورت کامل اجرا خواهد شد.

سرپرست معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان البرز با اشاره به مزایای این طرح ملی اظهار داشت: مزایای اجرای این طرح هم برای بیمه شدگان ، هم برای پزشکان و مراکز درمانی و هم برای سازمان های بیمه گر و دولت است.
وی افزود: از مهمترین مزایای این طرح  بهبود کیفیت و ارتقای خدمات درمانی، افزایش پوشش، سهولت دسترسی به خدمات پزشکی، امکان دسترسی به سابقه درمانی بیمار و ادامه بهتر روند درمان، حذف دفترچه های درمانی و نسخ کاغذی و صرفه جویی در هزینه ها، رفع مشکلات ناشی از ناخوانا بودن نسخ و امکان نظارت بر انطباق هر چه بیشتر شیوه های درمان با پروتکل های درمانی می باشد.

سیاحی همچنین افزود: از دیگر مزایای اجرای طرح این است که پزشکان و مراکزی که نسخه الکترونیک صادر می‌کنند، ۸۰ درصد هزینه ویزیت و خدمات خود را ظرف مدت ۲۴ ساعت  و ۲۰ درصد بقیه را نیز در کوتاهترین زمان پس از رسیدگی دریافت می‌کنند؛ در حالی که در نسخ کاغذی پرداخت هزینه مراکز چندین ماه به طول می‌انجامید.

بیش از یک میلیون و۵۰۰ هزار نفر از جمعیت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان البرز زیر چتر بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

پیش از این نیز اداره کل بیمه سلامت البرز اعلام کرد که از اول دیماه امسال نسخه کاغذی پزشکی نمی پذیرد.

کدخبر: 479