دوشنبه، 06 دی 1400 - 08:32

شهرداری همچنان مجوز ساخت صادر می کند

۵۴ هزار پلاک ثبتی البرز روی گسل زلزله

بهمن 1399 استاندار سابق شهبازی اعلام کرده بود 5۴ هزار پلاک ثبتی در استان روی گسل زلزله است و باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آسیب ها در این بخش انجام شود.امروز بعد یکسال مدیرکل مدیریت بحران استانداری فقط همان حرف ها را تکرار می کند...

بهمن 1399 شهبازی استاندار وقت گفت: نقشه خطر پذیری البرز تدوین شد. ۵۴ هزار واحد روی گسل واقع شده اند در حوزه جغرافیای منطقه مباحث مربوط به فرونشست زمین، نقاط حادثه‌خیز در بحران هایی همچون سیل، زلزله و رانش زمین مورد بررسی قرار گرفت. از سالیان دور، بیش از ۵۴ هزار پلاک (واحد مسکونی) بر روی گسل زلزله قرار گرفته اند. جای خرسندی دارد که از ابتدای مسئولیتم در البرز با جدیت در مقابل ساخت و ساز های غیرمجاز ایستاده ام تا به نقاط حادثه‌خیز استان افزوده نشود. هدف اصلی این نشست آسیب شناسی و مرور، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه جهت مقابله با حوادث ناشی از بحران های طبیعی است.

 محمد رضا فلاح نژاد به مناسبت پنجم دیماه سالروز زلزله بم افزود: حاشیه نشینی، ساخت و سازهای غیرمجاز دغدغه دیگری در حوزه حوادث طبیعی از جمله زلزله به شمارمی رود که امروز شاهد آن هستیم بسیاری از باغ ها و اراضی تحت شعاع این مخاطره قرار گرفته اند.


مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: بخشی از محلات البرز مقاوم سازی نشده است و در ستاد بازآفرینی و شورای برنامه، توسعه این استان مورد پیگیری قرار دارد.

محمد رضا فلاح نژاد افزود: یکی از نگرانی ها در مواقع بروز زلزله لوله کشی های گاز است؛ این طرح ها شامل لوله های انتقال گاز به شهر و لوله های انتقال گاز در منازل و صنعت است که این مهم با اجرای طرح نصب دستگاه هشدار دهنده به لوله های گاز تهران به صورت آزمایشی در دست اقدام قرار گرفته است.

فلاح نژاد تاکید کرد: با اجرای مانورهای مختلف در حوزه زلزله به همکاری همیشگی مردم در تلاش هستیم که تا خسارت های ناشی از حادثه طبیعی زلزله را کاهش دهیم و دستگاه های اجرایی نیز با برگزاری نشست های تخصصی وظایف محوله را دراین زمینه پیگیری می کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز یادآورشد: سند آمادگی پاسخ به بحران با دستور استاندار البرز در دستور کار قرار گرفته که در این سند وظایف هرکدام از دستگاه های اجرایی مشخص شده است.

فلاح نژاد گفت: سند آموزشی برای مقابله با حوادث طبیعی در این استان تهیه شده و در این سند دستگاه های اجرایی گروه های هدف خود را مورد آموزش قرار می دهند.

وی با اعلام اینکه در طرح های مقاوم سازی بیشترین تلاش ها در زمینه مقاوم سازی بیمارستان ها، مدارس و خانه های روستایی درحال انجام است ، افزود: بانک اطلاعاتی از امکانات و منابع انسانی استان در حال تکمیل شدن است.

استان البرز با بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارای بیش از ۲ هزار هکتار بافت فرسوده مسکونی است.

طبق نقشه ها حدود ۴۰۰ کیلومتر گسل زلزله در این استان واجد دارد.

کدخبر: 487