شنبه، 07 اسفند 1400 - 08:18

البرزِ ثروتمند، در سرانه درمانی فقیر است/ امیدی که در یک سفر خلاصه شد

با ۱۱ ساله شدن استان البرز و جمعیت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری آن، سرانه درمانی این استان در پایین‌ترین رتبه کشور قرار دارد.

 تا دهه هشتاد، شهرستان کرج از توابع استان تهران محسوب می‌شد اما هیئت وزیران با تنظیم لایحه و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی از استان شدن این دیار کهن خبر داد. در نهایت با مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۸۹/۴/۷ استان البرز شکل گرفت.

از آن همان ابتدا عده‌ای با استدلال فراهم نبودن زیرساخت‌ها، کرج را آماده تغییر وضعیت به استان البرز نمی‌دیدند.

آلودگی هوای البرز

آلودگی البرز و واریز پول به تهران

یکی از کوتاهی‌‌ها در خصوص البرز و یا شايد مصداق فقدان زیرساخت‌ها، واریز مالیات واحدهای صنعتی این استان به خزانه تهران بود.

اما پیگیری‌ها به جایی رسید که مالیات واحدهای مذکور که آلاینده‌های آن همواره دامن البرز را گرفته است، خرج همین استان شود.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس می‌گوید: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی صنعتی باید در استان‌های محل استقرار این واحدها پرداخت شود.

به گفته مهدی عسگری، با توجه به استقرار دفاتر تعدادی بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی صنعتی بزرگ البرز در تهران، تا پیش از این مصوبه  مالیات این واحدها در پایتخت پرداخت می‌شد.

او می‌گوید: با این مصوبه مجلس، مبلغ زیادی به درآمد مالیاتی استان اضافه می‌شود.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای  اسلامی گفت: این مصوبه مجلس شورای اسلامی، گامی در راستای عدالت مالیاتی و توجه به تامین نیازهای مالی استان‌ها محسوب می‌شود.

عارضه درمان البرز

گرفتاری‌های البرز تنها به بخش فوق محدود نمی‌شد و یکی از مشکلات ملموس آن کمبود تخت‌های بیمارستانی است.

البرز با حدود ۳میلیون و ۵۰۰هزار نفر جمعیت تنها دارای ۳۶۰۰ تخت بیمارستانی است.

بابایی سخنگوی ستاد مقابله با کرونای البرز گفت: ظرفیت و امکانات بهداشتی درمانی استان محدود است.

بابایی می‌گوید: ضرورت افزایش سرانه درمانی هنگام شیوع ویروس کرونا در جامعه بیشتر احساس می‌شود.

بیمارستان نیمه کاره فردیس

گل کم بود به سبزه نیز آراسته شد

در کنار کمبود تخت‌های بیمارستانی در کل استان، فردیس، شهرستان نوپای البرز که از آن به‌عنوان متراکم ترین شهر کشور نیز یاد می‌شود فاقد یک بیمارستان جامع است.

حدود یازده سال قبل کلنگ احداث یک بیمارستان دولتی در فردیس به زمین خورد تا شاید این نقطه از البرز، کمتر از کمبود سرانه‌ درمانی رنج ببرد.

با گذشت این همه سال سرنوشت طرح احداث بیمارستان ۲۶۰ تختوابی محتوم به وعده‌های مکرر شده و تا این لحظه به پایان نرسیده است.

با این حال استاندار البرز گفت: برای حل مشکلات اعتباری بیمارستان فردیس با رایزنی‌های ویژه به تخصیص اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی ظرف ۷۲ ساعت از محل ستاد هدفمندی یارانه‌ها دست یافتیم.

او می‌گوید: دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای را نمی‌پذیریم و اگر روند کار این بیمارستان طبق زمانبندی دقیق پیش نرود با پیمانکار برخورد سخت قانونی خواهیم داشت.

به گفته عبداللهی، ظرف ۳ ماه، ۵ جلسه تخصصی برای بررسی امور طرح بیمارستان فردیس برگزارشده و به همین منظور پیمانکار چند مرتبه بدعهدی کرده و کمبود اعتبار را بهانه قرار داده است از این رو اعتبار ویژه ۳۰ میلیارد تومانی از محل ستاد هدفمندی یارانه‌ها ظرف ۷۲ ساعت تخصیص یافت.

او می‌گوید: پیمانکار طی تعهد کتبی، اعلام کرد که از چهارشنبه مورخ ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ به صورت تمام وقت و حتی در تعطیلات نوروز فعالیت خود ادامه دهد و زمان بهره برداری را نیز پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد.

استاندار البرز گفت: این آخرین اخطار برای پیمانکار است و تا زمان موعود، روند اتمام طرح طی جلسات هفتگی رصد می‌شود.

او می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی استان نیز مکلف است که در این مدت نسبت به اتخاذ تدبیر برای تجهیز بیمارستان اقدام کند.

در این بین از مدت های دور بیمارستان امام خمینی(ره) کرج نیز با مشکلات فراوانی همراه بوده تا جایی که تا مدت ها خدمات درمانی در آن ارائه نمی شد؛ هرچند سرانجام پیگیری های قضایی منجر به رفع اختلافات و بازگشایی بیمارستان شد اما هنوز عده ای معتقد هستند که بیمارستان یادشده همچنان دچار مشکلا فراوانی است.

رتبه آخر برای البرز

سالانه بین ۴۰ هزار تا ۸۰ هزار نفر به استان البرز مهاجرت می کنند اما امکانات بهداشتی و درمانی این استان از سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های کشور کمتر است.

دیگر نماینده مردم شهرستان های  کرج، اشتهارد و فردیس گفت: طبق بررسی ها  البرز در سرانه های بهداشتی آخرین استان کشور است.

او می‌گوید: در مجموع سرانه بهداشتی استان البرز مطلوب نیست و باید در راستای افزایش سرانه بهداشتی بیش از پیش تلاش کنیم؛ هدف ما این است که عملیات اجرایی طرح بیمارستان کمالشهر با هم‌افزایی و انسجام تمام مسئولان استان آغاز شود و به بهره‌برداری برسد.

به گفته علیرضا عباسی، از روزی که برای تکمیل بیمارستان اختلاف پیش آمد این موضوع را از استاندار البرز، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان و همچنین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیگیری کردم؛ هدف ساخت بیمارستان است و نباید به حواشی بپردازیم.

شاید سفر رئیس جمهور گره‌گشا شد

روند رشد جمعیت البرز از یک سو و هزینه‌های این استان مهاجرپذیر از سویی دیگر باعث شده تا رسیدن سطح سرانه‌ درمانی آن به حدی مطلوب به امری غیرقابل باور تبدیل شود و یا دست کم رسیدن به این مهم در آینده‌ای دور قابل تصور باشد.

اما در نهایت امیدی که مسئولان از آن یاد می‌کنند سفر رئیس جمهور به البرز و گنجاندن اعتبارات لازم در مصوبات این سفر است.

 

کدخبر: 661

خبرنگار: گزارش از دانیال خلج

منبع: خبرگزاری صدا سیما