جمعه، 27 اسفند 1400 - 10:31

دکتر انصاری دامپزشک:

ماهی قرمز نخرید و در آبهای آزاد رها نکنید/  تنها لاک پشت لاک نرم ایران در حال انقراض است

ماهی قرمز گونه‌ای غیربومی در کشور ما است که درصورت ورود به محیط‌های آبی طبیعی می‌تواند بسیار خطرناک باشد چراکه با دیگر ماهیان بومی کشور وارد رقابت تعذیه‌ای می‌شود. از سوی دیگر قادر به ایجاد جمعیت‌های بزرگ و پایداری است که بر گونه‌های ارزشمند بومی کشور غالب می‌شوند.گونه های در حال انقراض را با آگاه کردن مردم دریابیم

آیین باور - خرید انواع آبزیان  به معنای حمایت ازفروشندگان غیر مجاز آبزیان است و درخواست ما این است که مردم از  خرید گونه های وحشی و در حال انقراض خودداری نمایند

دکتر علیرضا انصاری دامپزشک در گفتگو با پایگاه خبری آیین باور با اشاره به اثرات سوء خرید آبزیان و خزندگان غیر عرف و داغ بودن بازار شب عید این گونه های زیبا و در حال انقراض گفت: متاسفانه با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال، شاهد رواج بازار فروش انواع آبزیان در شهر‌های کشور  هستیم و در مکان‌های متفاوت و زیادی اقدام به فروش آبزیان می‌شود.

وی افزود: تیم‌هایی از سوی یگان حفاظت محیط زیست در سطح استان ها در نظر گرفته شده اند تا در محل‌هایی که احتمال فروش انواع آبزیان  وجود دارد حضور پیدا کرده و با متخلفان برابر قانون صید و شکار برخورد کنند.

ماهی قرمز نخرید

این دامپزشک از شهروندان درخواست کرد:  عاجزانه خواهشمندم ماهی قرمز نخرید و در صورت خرید در طبیت رها نکنید

وی گفت: ماهی قرمز گونه‌ای غیربومی در کشور ما است که درصورت ورود به محیط‌های آبی طبیعی می‌تواند بسیار خطرناک باشد چراکه با دیگر ماهیان بومی کشور وارد رقابت تعذیه‌ای می‌شود. از سوی دیگر قادر به ایجاد جمعیت‌های بزرگ و پایداری است که بر گونه‌های ارزشمند بومی کشور غالب می‌شوند.

وی با تاکید بر این نکنه که سال‌هاست کارشناسان محیط زیست نسبت به رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سایر محیط‌های طبیعی هشدار می‌دهند افزود: هرچند که توصیه بسیاری از کارشناسان این است که برای رعایت حقوق حیوانات نسبت به خرید ماهی قرمز اقدام نشود اما درصورت خرید، به‌هیچ عنوان ماهی قرمز در طبیعت رهاسازی نشود.  –

در ادامه وی به نکاتی در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد :ماهی قرمز گونه‌ای غیر بومی است که به‌صورت عمدی یا تصادفی به دلیل فعالیت‌های انسانی به خارج از محدوده طبیعی خود وارد می‌شود و درصورتی‌که بتواند خود را با شرایط جدید محیطی سازگار کند، تولید مثل می‌کند و جمعیت‌های پایداری را تشکیل می‌دهد. درنتیجه در محیط جدید مستقر می‌شود و تبدیل به گونه‌ای مهاجم خواهد شد.

وی افزود: ماهی قرمز بومی کشور چین است که قادر به تحمل طیف وسیع دما، شوری و آلودگی آب است. به‌همین دلیل می‌تواند شرایط متفاوت محیط جدیدی که وارد آن می‌شود را تحمل و خود را با آن سازگار کند.

همچنین متاسفانه چند سالی است شاهد آن هستیم که مردم پس از ایام نوروز ماهی قرمز خود را در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و... رها می‌کنند. چنین اقدامی می‌تواند برای سایر آبزیان بسیار خطرناک باشد.

دکتر انصاری گفت: یکی از خصوصیات مهم در زمینه تولید مثل ماهی قرمز، وقوع پدیده ماده‌زایی در این‌گونه  است؛ به‌طوری‌که ماهی ماده می‌تواند بدون حضور ماهی نر و با استفاده از اسپرم ماهیان نر تخمک‌های خود را بارور کند. همین امر سبب می‌شود که ماهی قرمز به‌سرعت در محیط‌های وارد شده جمعیت‌های پایداری را تشکیل دهد و تبدیل به گونه‌ای مهاجم شود.

دکتر انصاری که مدیریت مجموعه سافاری پارک محیط بان کرج را نیز برعهده دارد افزود: درخواست ما این است که مردم از خرید آبزیان و خزندگان خودداری کنند زیرا  با خرید آبزیان، خزانه ژنتیکی دچار تغییر می‌شود و گاه شاهد هستیم در محیط‌هایی از جمله رودخانه ها، تالاب ها، سراب‌ها و آب‌های آزاد رها می‌شوند و به طور کلی چرخه حیات را با تغییر همراه می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: از مردم و همشهریان درخواست می شود درصورت مشاهده هر نوع تخلف زیست محیطی مراتب را با سازمان محیط زیست در میان بگذارند

وی در ادامه از مردم سراسر کشور به ویژه استان البرز در خواست کرد با حیات وحش مهربان باشند و گفت: به ویژه عاجزانه خواهش میکنم لاک پشت فراتی را دریابیم

  تنها لاک پشت لاک نرم ایران در حال انقراض است

وی تصریح کرد: با توجه به رسالت ذاتی خود علاوه بر ارائه اطلاعات متنوع زیست محیطی و آموزش چهره به چهره، اقدام به اطلاع‌رسانی در خصوص ممنوعیت خرید و فروش هرگونه آبزیان غیرمجاز از جمله گونه در معرض خطر انقراض سمندر امپراطور به عرضه‌کنندگان آبزیان زینتی کرده ام با توجه به اینکه هیچ‌گونه پیشینه تاریخی،  سنتی و فرهنگی در خصوص استفاده از این آبزیان در سفره‌های عید وجود ندارد، از شهروندان  درخواست می‌شود که ضمن احترام به طبیعت و به منظور جلوگیری از سوءاستفاده برخی افراد سودجو، از خرید و نگهداری این آبزیان پرهیز و در حفظ محیط زیست پویا باشند.

باید به حال فک خزری گریست

دکتر انصاری گفت: طی ۶ ماه گذشته به طور تقریبی هر ۱۵ روز مرگ و تلفات یک فک خزری در دریای خزر گزارش شده است و امواج دریا، لاشه آنان را پس از چند روز به ساحل کشانده است

به گفته این دامپزشک بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که مرگ این پستانداران در آب‌های میانه دریا رخ داد ه و تیرها بیش از همه چیز به سمت بیماری ویروسی نشانه می‌رود که در دهه‌های اخیر، بارها و بارها فک را به کام مرگ کشانده است.

وی همچنین تصریح کرد: علاوه بر بیماری ناشناخته، شکار بی رویه و هجوم شانه داران طی دهه‌های گذشته نفس نسل تنها پستاندار دریای خزر را به شماره انداخت و  اکنون شمار جمعیت آن در دریاچه خزر حدود ۱۰۰ هزار قلاده تخمین زده می‌شود.

دکتر انصاری با ابراز تاسف از اینکه تنها پستاندار دریای خزر یک گام تا انقراض و پیوستن به خاطره‌ها فاصله دارد و عواملی نظیر آسیب‌های فیزیکی، گرفتارشدن در تور صیادان، بیماری و شکار بی رویه، روند حذف شدن این گونه جانوری را سرعت بخشیده و  بزرگترین دشمن اوست افزود: متاسفانه خطرناکترین موجود خداوند انسان است.

لاکپشتهای پوزه عقابی به خاطره می پیوندند

نه در ایران و نه در هیچ‌ جای دیگر، لاک‌پشت‌های پوزه عقابی شرایط بقای مطلوبی ندارند و تحت فهرست سازمان  IUCN (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست) در شدیدترین معرض انقراض گونه‌ای قرار دارند، طوری که تنها 1 گام تا انقراض کامل آن‌ها در طبیعت باقی مانده است.

وی به نقل از نشنال جئوگرافیک افزود: عوامل انسانی تاثیرگذارترین دلیل نابودی لاک‌پشت‌های پوزه عقابی بوده و فعالیت‌هایی نظیر تجارت لاک‌پشت به دلیل استفاده از لاک خوش طرح و رنگ آن در صنایع زینتی، استفاده‌ از تخم و گوشت آن به دلیل ارزش غذایی و کاربردهای پزشکی، از بین بردن زیستگاه‌ طبیعی آن‌ها به وسیله حفاری نفت و عواملی دیگر، این لاک‌پشت‌ها را در معرض انقراض قرار می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر، کمتر از 8000  لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در جهان باقی مانده، گونه‌ای که تنها در 100 سال پیش میلیون‌ها عدد از آن وجود داشت.

در پایان سال ۱۴۰۰ آرزوی سلامتی ،خوشحالی و فرهنگسازی در حوضه محیط زیست برای تمام ملت شریف خود دارم و خواهشمندم که نسبت به محیط طبیعی که خداوند برای ما آفریده متعصب و مطالبه گر باشند.نوروزتان پیروز

 

کدخبر: 699

خبرنگار: فریبا کلاهی