سه‌شنبه، 06 اردیبهشت 1401 - 11:46

تحلیلی بر دلایل قتل خرس نمین و پلنگ قائم شهر

بی تجربگی و عدم رعایت شرایط استاندارد زنده گیری فاجعه ای دیگر رقم زد

 بی تجربگی و عدم آمادگی برای اتفاقات طبعی منطفه زیستی پلنگ قائم شهر را به کشتن داد. یگان حفاظت محیط زیست منطقه کنازق بعد از قتل خرس طی حرکت نمادین به جنازه خرس داروی بیهوشی شلیک میکند!

آیین باور- دو جاندار از خانواده حیات وحش ( خرس و پلنگ) در کشور آریایی و متمدن ما طی دو روز به بدترین وناشیانه ترین وجهی تلف شدند. داغ فقدان این دو قلاده حیوان کلیدی طبیعت؛ بر دل همه دوستداران محیط زیست و طبیعت تا ابد ماند اما اینکه چرا این اتفاق افتاد ؟

دکتر علیرضا انصاری دامپزشک و مدیر مجموعه سافاری کرج در گپی دوستانه با آیین باور گفت:

در روز های اخیر خبرهای ناخوشایند در مورد حیات وحش کشور به گوش همه رسید و جا دارد تسلیت عرض کنم خدمت تمامی افرادی که قلبشان برای این اتفاق به درد آمد.  به نظر بنده اتفاقی که برای (پلنگ قائم شهر ) افتاد، برای حضراتی که قصد مهار این گونه ارزشمند جهانی را داشتند، یک عملیات فوق پیچیده بود و بیشتر جنبه تفریح  داشت.در خبرها خواندم  شخص عزیزی از محیط زیست آن شهر از اداره دامپزشکی درخواست دامپزشک و ادوات بیهوشی کرده ! عجیب است مگر سازمان محیط زیست قائمشهر دامپزشک مستقر ندارد ؟!

 اما مهمترین بخش قضیه که اصلا به آن اشاره ای هم نشد این بود که چرا پلنگ وارد شهر شد؟

 پاسخ این سوال بر می گردد به چهار دهه گذشته،شکار بی رویه و مجوز بی ملاحضه و بدون در نظر گرفتن عواقب شکار موجب شد موجوداتی که باید در محیط زندگی طبیعی خودشان باشند، تا چرخه  به روال طبیعی بچرخد به حدی از جمعیتشان کم شده که به حریم انسانها نزدیک می شوند به ویژه موجودات خاصی از قبیل گربه سانان ،این اتفاق زنگ خطر بزرگی است برای مسئولین خفته ای که همچنان در خواب جهل به سر می برند و به راحتی از کنار چنین مسائلی رد می شوند.

 سوال بعدی از دید اینجانب این است چرا برنامه نقشه ای برای زنده گیری پلنگ نداشتند که  منجر به این اتفاق تلخ نشود؟ مروری بر مراحل انجام کار حکایت از آشفتگی و عدم رعایت اصول استاندارد است.

گروههایی از قشر زحمتکش آتشنشانی، نیروی انتظامی، اورژانس و سازمان محیط زیست در محل حاضر شدند اما هیچکس نمی دانست وظیفه اش چیست! خیلی واضح است محیط زیست بر حسب وظیفه عملیات زنده گیری باید سرپرستی  عملیات را بر عهده می گرفت و اتفاق پیش آمده را سامان می بخشید و به این صورت عمل میکرد :

  • نیروی انتظامی باید مردم را از آن مکان دور می کرد تا فضای منطقه بسیار آرام و به دور از استرس باشد
  • اتشنشانی، باتوجه به نوع اقلیم و تنوع زیست محیطی شهر مورد نظر بایست ابزار کار مناسب جهت اینگونه موارد را در اختیار داشته باشد، آتشنشان باید تورهای خاص زنده گیری داشته و دورتادور مکانی که پلنگ روئیت شده بود بنا می کردند (در کمال سکوت و آرامش بدون ایجاد سر و صدا )
  • یگان حفاظت محیط زیست به همراه تیم 4 نفره زنده گیری، با سلاح بیهوشی و داروی مناسب در ۴ نقطه مناسب استتار می کردند و در زمان درست جهت بیهوشی شلیک انجام می شد و با توجه به اینکه داروی بیهوشی تا زمان اثر گذاری چند دقیقه زمانبر می برد و ممکن بود پلنگ از آن محیط اقدام به فرار کند، تورهای مخصوصی که از قبل تعبیه شده بود گرفتارش می کرد و بلاشک تا آن زمان داروی بیهوشی تاثیر خود را گذاشته  و مخلوق خدا به جایگاه خودش بازمی گشت.

به واقع تصمیم گیری و مدیریت بحران در چنین شرایطی بسیار سخت و مسئولیت بسیار خطیری دارد اما ادارات و سازمان های متولی حداقل می توانستند در همان ساعت های اولیه از اشخاص مجرب که در عرصه حیات وحش صاحب سبک و پیشینه هستند مشورت  بگیرند.

پلنگ زیبای ما از بین رفت و خاطر مارا بسیار مکدر کرد. مطمئن هستم تمامی ارگانهای حاضر در محل از دل و جان هدفشان نجات و زنده گیری بود اما به درستی مدیریت نشدند .

متاسفانه علت بعدی که تا حد زیادی باعث تلف شدن این موجود زیبا و ارزشمند شد  حضور مردم بود که امنیت منطقه را دچار مخاطره کرده و باعث شده تمرکز وتصمیم گیری درست برای عزیزان زحمتکش از بین برود، امیدوارم همه افراد ازین اتفاق تلخ درس عبرت گرفته باشند زیرا با توجه به از بین رفتن چرخه طبیعی حیوانات حیات وحش کشور ،تکرار این اتفاق دور از انتظار نیست و از صمیم قلب برای افراد عزیزی که به واقع از خودگذشتگی کردند و دچار آسیب شدند آرزوی سلامتی دارم.

و اما خرس نمین در اردبیل

خبر قتل خرس قهوه ای کنازق (نمین اردبیل) بسیار ناراحت کننده و مأیوس کننده است. وجدان و شعور اشرف مخلوقات را زیر سوال برده است مطمئنم کسانی که در این قتل نقش و همکاری داشته اند سرانجام خوشی برای خود و عزیزانشان نخواهند داشت و خداوند ناظر بر رفتار ما با کائنات و آفریده های ارزشمند دیگر است.

 یگان حفاظت محیط زیست منطقه اردبیل یا کنازق هم که بعد از قتل این موجود ارزشمند رسیده و طی حرکت نمادین به جنازه خرس داروی بیهوشی شلیک میکند و فیلم می گیردکه مثلا دارند جهت درمان منتقلش میکنند! ،حرفی نمی ماند چه باید گفت قضاوت با مردم

در  ادامه از دادستان منطقه مربوطه متشکرم که دستور ویژه  جهت شناسایی و دستگیری اشخاصی که باعث و بانی این اتفاق ناجوانمردانه شدند صادر کرده است.

 

کدخبر: 769

خبرنگار: فریبا کلاهی