دوشنبه، 19 اردیبهشت 1401 - 15:36

دشواری‌های ثبت آثار در یونسکو، ایران را به سمت آیسسکو برد

رئیس آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران گفت: تاکنون پنج اثر فرهنگی و تاریخی ایران به طور رسمی در فهرست میراث جهان اسلام ثبت شده است.

 

عبدالکریم صادق دوست افزود: این آثار شامل منظر فرهنگی قلعه الموت در قزوین، مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جامی در تربت جام، مجموعه تاریخی بسطام در شاهرود، منظر فرهنگی ماسوله در گیلان و گنبد علویان همدان است.
رئیس آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ­­ثبت آثار و میراث‌فرهنگی در فهرست آیسسکو می‌تواند مجموعه‌ای منسجم از آثار جهان اسلام را پیش روی ما قرار دهد، از ارسال این فهرست به سازمان ملل در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
صادق دوست افزود: سالهاست که ثبت آثار و میراث فرهنگی در فهرست‌های جهانی از جمله یونسکو از اهمیت بالایی برخوردار است، اما همواره محدودیت‌ها و چالش‌هایی هم در مسیر ثبت به‌خصوص در یونسکو وجود دارد که از آن جمله می‌توان به محدودیت ثبت تنها یک اثر از هر کشور در سال اشاره کرد که این موضوع­ برای کشوری مانند ایران که دارای آثار تاریخی و فرهنگی بی شماری می‌باشد، دشوار است.

ضمن آنکه اگر اثری انتخاب و پرونده آن ارسال شود و بنابر هر دلیلی آن اثر در آن سال در یونسکو ثبت نشود، آن کشور دیگر فرصتی برای معرفی اثر دوم ندارد و فرصت آن سال را از دست می‌دهد.


وی گفت: هرچند یونسکو معروف‌ترین مرجع ثبت میراث‌فرهنگی در دنیا به شمار می‌رود، اما اخیرا مراکز دیگری نیز فعال شده‌اند که روند ثبت را تسهیل و البته ویژگی‌های خاص‌تری را متوجه آن می‌کنند که ­یکی از این مراکز، آیسسکو است. ­ سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ یا همان آیسسکو نهادی تخصصی که تحت حمایت سازمان همکاری اسلامی فعالیت می‌کند و در زمینه‌های آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در کشور‌های اسلامی و به منظور حمایت و تقویت روابط بین کشور‌های عضو خود به فعالیت مشغول است.


صادق دوست تصریح کرد:­ هرچند قطعنامه‌ی تأسیس سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ در سومین کنفرانس اجلاس اسلامی، در سال ۱۹۸۱ در مکه مکرمه صادر شد، اما از آن سال تا امروز فقط برای دو سال این نهاد درصدد تهیه فهرست آثار میراث‌فرهنگی کشور‌های عضو و البته ثبت آن‌ها برآمد.


رئیس گروه کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ثبت شهر‌های کشور‌های اسلامی در آیسسکو گفت: آیسسکو حدود دو سال است که درصدد اقدامی جدید برای ثبت شهر‌های کشور‌های اسلامی برآمده است. خوشبختانه تاکنون موفق شدیم حدود ۱۰ اثر از ایران را به عنوان نخستین گام در آیسسکو معرفی و تعدادی از آن‌ها را ثبت کنیم.


صادق‌دوست افزود: ما نماینده آیسسکو در ایران و مجرای رسمی ارتباط آن سازمان با عوامل داخلی کشور هستیم از این رو امور تخصصی را به ارگان‌های تخصصی آن واگذار کرده‌ایم. نباید فراموش کرد که فهرست آیسسکو بعد‌ها به سازمان ملل ارسال و در سطح جهانی به اشتراک گذاشته خواهد شد.

تمام کشور‌های عضو آیسسکو می‌توانند ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی خود را ثبت و به اشتراک بگذارند. تاکنون حدود ۳۰۰ اثر در آیسسکو ثبت شده و با توجه به دشواری‌ها و محدودیت‌هایی که ثبت آثار در یونسکو دارد، این راه می‌تواند ثبت آثار کشور‌های اسلامی را ساده‌تر و سریع‌تر کند.

کدخبر: 786

خبرنگار: فریبا کلاهی