یکشنبه، 05 تیر 1401 - 14:50

اولین دوره آموزش محیط بانی درالبرز افتتاح شد

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت نامناسب محیط زیست کشور، گفت: در این برهه سامان یافتن و بهبود وضعیت محیط زیست در سراسر کشور نیاز به تلاش بیشتری از سوی محیط بانان دارد.

آیین باور _معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این دوره آموزشی ۸۰ محیط بان از ۲۲ استان کشور در ۲ بخش علمی و اجرایی به مدت ۱۵ روز آموزش می‌بینند.
سلاجقه افزود: آموزش‌های علمی شامل گیاه شناسی، جانورشناسی، تنوع زیستی، حیات وحش، آلاینده‌های آب، هوا، خاک و پسماند است، آموزش‌های اجرایی هم شامل بکارگیری اسلحه، کنترل خشم، دفاع شخصی، امداد و نجات، اطفاء حریق و کمک‌های اولیه می‌باشد.
وی در ادامه اضافه کرد: ما به عنوان محیط بان وظیفه داریم با تمام توان از تمام ظرفیت‌های کشور از جمله جانداران و غیرجانداران حفاظت کنیم.
علی سلاجقه افزود: در این برهه سامان یافتن و بهبود وضعیت محیط زیست در سراسر کشور نیاز به تلاش بیشتری از سوی محیط بانان دارد و باید وضعیت محیط بانی را از جنبه‌های مختلف تجهیزات، امکانات و تمام آنچه که یک محیط بان برای استاندارد شدن نیاز دارد، ارتقاء دهیم.
وی گفت: این مجموعه ابتدا باید ظرفیت‌های اخلاقی را مدنظر قرار دهد و اخلاق خمیرمایه تمام تلاش‌ها و جانبازی‌های محیط بانان باشد.
معاون رییس جمهور گفت: سرلوحه اصلی این مجموعه باید اخلاق و بعد از آن آموزش‌های به روز و در تراز ملی و بین المللی استاندارد و نظامی باشد، همچنین محیط بانان باید با مسائل حقوقی در برخورد با متخلفان آشنا باشند و در مرحله بعد آنچه مورد نیاز محیط بانان است ارتقای وضعیت جسمانی می‌باشد.
سلاجقه ادامه داد: آموزش مستمر در ابعاد مختلف اخلاقی، علمی، اعتقادی و جسمی محیط زیست را به روز‌های خوبی می‌رساند و ما وظیفه ارج نهادن و قراردادن تجهیزات در اختیار شما داریم تا اگر متخلفی باشد با دستان پرتوان و چشمان قوی شما در عرصه حضور نیابد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور هم در این مراسم گفت: برای ایمنی بیشتر محیط بانان در پایش زیستگاه‌های جانوری و محیط زیست، این قشر به فناوری نوین مجهز می‌شوند.
جمشید محبت خانی افزود: یکی از ماموریت‌های اصلی محیط بانی کشور مبارزه با مخربان محیط زیست به ویژه شکارچیان متخلف وغیرمجاز است.
وی در ادامه اضافه کرد: در این حوزه محیط بانان ۱۵۰ شهید و بیش از ۳۰۰ جانباز تقدیم کرده اند که بیشتر این عزیزان توسط شکارچیان غیرمجاز شهید یا مجروح شده اند.
محبت خانی گفت: در همین راستا امسال یکی از موضوعات در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست، آموزش محیط بانان به صورت کیفی‌تر است که نخستین دوره آن با آموزش ۸۰ نفر محیط بان در مرکز آموزش محیط بانی کشور در کرج و با دعوت محیط بانان از سراسر کشور آغاز شده تا آموزش‌هایی در ابعاد اجتماعی، پیشگیری، حقوقی و قانون به کارگیری سلاح را فرا بگیرند و با دست پر به استان‌های خود بازگردند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: سال گذشته توانستیم ناوگان موتوری محیط بانان را با ورود هزار و ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت تریل بومی سازی شده برای محیط بان نوسازی کنیم، نوسازی ناوگان خودرویی هم با توجه به مستهلک بودن که جوابگوی مسیر‌های صعب العبور نیست در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های امسال تجهیز محیط بانان به تکنولوژی‌های نوین است و ارتباط چهره به چهره محیط بانان با متخلفین کمتر شود ضمن اینکه کارآمد هم باشد.
محبت خانی افزود: اکنون تعداد محیط بانان در سراسر کشور ۳۸۰۰ نفر است و بر اساس ساختار سازمانی این تعداد باید به حدود هشت هزار نفر برسد و با برنامه ریزی انجام شده در نظر داریم هر ساله ۲۵۰ محیط بان تا هشت سال آینده استخدام شود تا بتوانیم به رقم ساختار سازمانی هشت هزار نفر برسیم.
آموزش محیط بانان در ۳ دوره تقسیم شده که قرار است دومین دوره آن هم ۲۰ روز دیگر در مرکز آموزش محیط بانی کشور واقع در کرج برگزار شود.

کدخبر: 847