یکشنبه، 05 تیر 1401 - 15:24

بزرگ‌ترین گلیم دست‌بافت دنیا در شهرستان قیروکارزین فارس بافته شد

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قیروکارزین از پایان مراحل بافت بزرگ‌ترین گلیم دست‌بافت دنیا در این شهرستان خبر داد.

محمدجعفر ابراهیمی قیری گفت: این گلیم را هفت بافنده اصلی و سه بافنده کمکی به ابعاد هفت در ۱۵ متر معادل ۱۰۵ مترمربع در روستای هورز از توابع دهستان هنگام شهرستان قیروکارزین بافته‌اند.

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قیروکارزین افزود: شرکت تعاونی گلیم و گبه" آریافر بافت "این گلیم را به سفارش کشور قطر بافته است. آقای ابراهیمی قیری گفت:در بافت این گلیم از هزارو ۸۹۰ چله‌کشی معادل ۶۶هزار و ۱۵۰ متر مسافت استفاده شده است.

 

شهرستان قیر و کارزین، یکی از شهرستان‌های استان فارس با مرکزیت شهر قیر است. این شهرستان، پنج شهر قیر، افزر، امام‌شهر، مبارک‌آباد و کارزین را در بر می‌گیرد. شهرستان قیر و کارزین با شهرستان‌های فیروزآباد در شمال، جهرم و جویم در شرق، خنج در جنوب و فراشبند در غرب هم‌مرز است.

شهرستان قیر و کارزین با پوشش گیاهی بسیار غنی در فصل بهار و همچنین با وجود درختان کُنار یکی از مرغوبترین عسل‌های دارویی و درمانی ایران را دارد که عسل‌های خالص این منطقه بیشتر راهی کشورهای حوزه خلیج فارس می‌شود. این شهرستان قطب تولید لیمو ترش و لیمو شیرین در کشور است.

همچنین این شهرستان جزء ۳۰ شهرستان برتر در دنیا در حوزهٔ تولید محصولات باغی است. این شهرستان با قدمتی ۵۰۰۰ساله جزء ولایت اردشیر خوره بوده‌است و سیاحانی چون زاهد قیری ابن بلخی، اصطخری و … به آن اشاره کرده‌اند.

کدخبر: 852

خبرنگار: فریبا کلاهی