سه‌شنبه، 28 تیر 1401 - 13:20

۳ اثر تاریخی در تربت حیدریه شناسایی شد

مسئول ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از کشف و شناسایی سه اثر تاریخی در شهر نسر تربت حیدریه خبر داد.

آیین باور- محمود طغرایی گفت: در بررسی‌های باستان‌شناسی که به‌منظور شناسایی، مستندسازی و ثبت ملی آثار تاریخی منطقه نسر انجام شد، یک محوطه تاریخی با ارزش مربوط به دوران اشکانی کشف و همچنین یک آب انبار و یک محوطه تاریخی دیگر در محدوده شهر نسر تربت حیدریه شناسایی و مستندسازی شد.

مسئول ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: منطقه نسر به‌دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی علاوه بر وجود بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی شاخص، دارای میراث‌های ناملموس متعدی به‌ویژه در حوزه آئین و رسوم، غذا‌های بومی و سنتی و بازی‌های بومی محلی است.

علی محمدی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت حیدریه گفت: در منطقه نسر تاکنون شش اثر تاریخی شناسایی شده که دو اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و مقدمات ثبت بقیه آثار در حال انجام است.

او با اشاره به اهمیت حفظ و معرفی میراث ناملموس این منطقه افزود: یکی از میراث‌های معنوی با ارزش شهر نسر، بازی‌های بومی محلی است که هرساله در ایام نوروز این بازی‌ها در قالب مسابقات در سطح شهرستان و استان برگزار می‌شود.

محمدی گفت: همچنین مسابقات کشتی با چوخه نیز هر ساله در روز عید غدیرخم در سطح استانی و ملی در شهر نسر برگزار می‌شود که این مسابقات علاوه بر حفط میراث معنوی، باعث رونق صنعت گردشگری ورزشی در منطقه شده است.

شهر تازه تاسیس نسر که در فاصله ۱۳۰ کیلومتری مشهد قرار دارد، دارای جاذبه‌های تاریخی متعدد از جمله سد زیبای نسر، مناطق ییلاقی و مزار‌های تاریخی، صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی متنوع و همچنین زیرساخت‌های اولیه گردشگری است که در سال پذیرای هزاران مسافر و گردشگر می‌باشد.

کدخبر: 893