سه‌شنبه، 08 شهریور 1401 - 15:38

سرپرست شهرداری کرج: تمرکزمان بربازگشت هویت باغ شهری کرج است/آیین باور: از خیالبافی و شعار شیک به میدان عمل بیایید

حرف قشنگ را همه بلدند آقای شهردار همت لازم است.همکاران قبل از شما قاتلان هویت باغشهری این شهر بوده اند به آنها نپیوندید.

آیین باور – در شرایطی که دیگر نه زمین و نه آبی برای کرج باقی مانده است و عالم هستی نیز تغییرات اقلیم و گرم شدن زمین و خشکسالی را تحمیل می کند، سرپرست شهرداری از تمرکز شهرداری برای بازگرداندن هویت باغشهری به کرج صحبت کرده است. حرفهای قشنگ را همه بلدند آقای شهردار همت لازم است.همکاران قبل از شما قاتلان هویت باغشهری این شهر بوده اند به آنها نپیوندید.

چندی قبل مقاله تحقیقی مقایسه ای از وضعیت ده سال پیش شهر تبریز با آنچه کرج امروز گرفتار است تقدیم روابط عمومی و رسانه شهرداری کردم که بی شک به دست شهردار نرسانده اند، اما اگر هدف از سطح شیک حرف زدن و خیالبافی ارتقا یافته قصد عمل باشد همان آبهای سطحی را که هدر می دهند کنترل کنند ما قسم و نیت خیرشان را باور می کنیم.

 

 او با بیان اینکه طی سال‌های اخیر جهش قابل توجهی در حوزه فضای سبز کرج اتفاق افتاده، گفت: درگذشته هویت باغشهری داشته و در دهه‌های نه چندان دور با باغات و زمین‌های کشاورزی پربارش شناخته و شهره شده بود. به واسطه پتانسیل‌هایی که در کرج وجود دارد، انتظار ما برای بازگرداندن هویت باغشهری به این کلانشهر بی مورد نیست.

 

غفاری گفت: از سازمان سیما و منظر انتظار می‌رود بیش از گذشته برای توسعه، حفظ و نگهداری فضای سبز شهری تلاش کند و در اقدامات خود خلاقیت و نوآوری را فراموش نکند. برای توسعه فضای سبز استفاده از پوشش گیاهی کم آب بر و متناسب با اقلیم منطقه ضروری به نظر می رسد و متاسفانه طی سال‌های گذشته در این خصوص به خوبی عمل نشده است.

در شرایط آبی موجود کاشت چمن به هیچ وجه وجیه ندارد، باید علت تغییرات پوشش گیاهی در گوشه و کنار شهر به مردم توضیح داده شود تا شهروندان بدانند که مثلا اگر چمن محدوده ای برداشته و به جای آن نوع دیگری از پوشش گیاهی کاشته می‌شود، علتی جز صرفه جویی در منابع آبی ندارد و قطعا شهروندان هم با این کار همدل و همراه خواهند بود.

سرپرست شهرداری کرج اضافه کرد: برای توسعه فضای سبز شهری نیاز است از دانش مراکز علمی فعال در استان استفاده کنیم تا بتوانیم با استفاده از نظر متخصصان از بهترین گونه‌ها برای تبدیل کرج به شهری سبز استفاده کنیم. باید رویکرد سازمان سیما و منظر به سمت کاشت بیشتر درختان مثمری که با اقلیم کرج هماهنگ هستند تغییر کند و هر چند طی دو سال اخیر اقداماتی در این خصوص صورت گرفته ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه نیروی انسانی مهمترین سرمایه سازمان سیما و منظر است، گفت: باید از تجربه و تخصص نیروهای متخصص این سازمان استفاده شود چون در صورت گوشه نشینی آنها اهداف پیش بینی شده محقق نخواهد شد.

 

سرپرست شهرداری کرج با اشاره به هدفگذاری برای ایجاد ۳۰ پارک محله ای در گوشه و کنار شهر ابراز کرد: متاسفانه تا حدی از زمانبندی صورت گرفته برای افتتاح این فضاها عقب مانده‌ایم و امیدواریم با تلاش بیشتر شاهد بهره برداری تعدادی از آنها تا پایان سال باشیم.

وی با اشاره به ضرورت تمرکز بر طراحی و اجرای پارک‌های موضوعی هم توضیح داد: در پارک‌هایی مثل مادر و کودک می‌توان از پتانسیل دفاتر بین المللی هم استفاده کرد تا شرایط ارائه خدمات ویژه به شهروندان در این فضاها فراهم شود.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود بر نظارت بیشتر بر روند برگزاری مناقصات و انتخاب پیمانکار در این سازمان تاکید کرد و افزود: وظیفه ما صیانت از شهرداری است و کوتاهی در این امر هم به شهر و هم به شهروندان آسیب می‌رساند.

کدخبر: 980

خبرنگار: فریبا کلاهی

نویسنده: فریبا کلاهی روزنامه نگار /کارشناس مدیریت جهانگردی