پنجشنبه، 13 آبان 1400 - 10:04

دو بهله دلیجه مصدوم به محیط زیست تحویل شد

آصف درخشان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد گفت: دو بهله دلیجه که وضعیت جسمانی مناسبی نداشتند توسط شهروندان فهیم شهرستان نظرآباد به یگان حفاظت این اداره تحویل داده شد.

درخشان افزود: یکی از این دو پرنده پس از نگهداری و تیمار و بهبود وضعیت جسمانی در طبیعت این شهرستان رهاسازی شد و پرنده دیگر برای درمان بهتر تا رسیدن به وضعیت مطلوب به مرکز نگهداری انتقال پیدا کرد.
وی ادامه داد: پرنده شکاری دلیجه معمولاً برروی درخت لانه‌گذاری کرده و در اکثر مناطق ایران یافت می‌شود. دلیجه با پرهای قهوه ای و خال های تیره از پرندگان شکاری است که بال های نوک تیز و دم باریک این پرنده را در زمره شاهینیان قرار داده است.
متاسفانه پرندگان شکاری به دلایل مختلف اعم از برخورد با ساختمان‌ها، ماشین‌ها و انواع موانع انسان‌ساز، تصادم با دکل‌های فشار قوی، کمبود انرژی در زمان مهاجرت، شکار و اصابت گلوله، به دام افتادن در انواع و اقسام ادوات غیراستاندارد، شکار جهت قاچاق حیات وحش یا حتی به واسطه برداشت از لانه دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند.

 

راسته: شاهین سانان
راسته لاتین: Falconiformes
خانواده: شاهینیان
خانواده لاتین: Falconidae
اسم علمی: Falco tinnunculus
اسم انگلیسی: Kestrel
زیستگاه

این پرنده در مناطق باز ، درختزار ، حاشیه تالاب ها ، روی تیرهای برق و صخره ها و در نزدیکی شهر و روستا به سر می برد. در ایران فراوان است و تولید مثل می کند.

تغذیه:

موش ، حشرات بزرگ ، جوجه پرندگان

حفاظت:

این پرنده در زمره پرندگان حمایت شده است، اما برای صید شاهین ها از این پرنده استفاده می کنند. ضروری است ضمن جلوگیری از این کار ، از محل های تولید مثلش حفاظت جدی به عمل آید

کدخبر: 387