یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403 - 13:11

پیگیری یک شایعه

ساختمان پرحاشیه ارشاد "تعاونی فرهنگ و هنر" است

"تفاهم " در راه است

به گزارش پایگاه خبری آیین باور چندی است ساختمان تجاری ورودی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز که از شب عید به فروشگاه تبدیل شده نقل محافل اهالی فرهنگ و هنر و رسانه است و شایعات فراوانی از نحوه تشکیل، سرمایه و محل خرج درآمدهای آن به گوش می رسد اما داستان واقعی چیست؟

مصطفی حفاری مدیرعامل تعاونی هنرمندان در یک جمله نقطه پایانی بر تمامی پرسش‌ها گذاشت و گفت این تعاونی رسما و با مجوز اداره کل تعاون تشکیل شده  و تنها هدف آن تلاش برای ایجاد رفاه هر چند اندک و در حد توان ماست برای اهالی فرهنگ و هنر و رسانه .

وی یادآور شد: این ملک دولتی است و دولت هم به تعاونی کرایه داده است. تعاونی کاملا از ارشاد مستقل است . کرایه هم مطابق مراحل قانونی و تفاهم نامه رسمی و قانونی تعیین شده . پیرو قانون واگذاری فضاهای بلااستفاده این کار صورت گرفته.









حفاری گفت: همانطور که شما و دیگران شاهد بوده اید، یادآوری می‌کنم مطابق اسناد این فضا آماده نبود، ستون ها تخریب شده و احتمال ریختن آن وجود داشت ، با هزینه شخصی و کاری یدی کارمندان ارشاد حتی خود بنده و آقای سلطان محمدی ساخته شد.

وی افزود: بر حسب توان ما و حقوق 7 میلیون تومانی مبلغ سنگینی بود، لباس کار برتن کردیم و برعکس شایعات طرح شده که اینجا کاسبی راه انداخته اند باید بگویم خیر هدف ما رفع نیاز اهلی فرهنگ و هنر و رسانه بود که قدر و منزلت واقعی خود را دریافت نکرده است. تعویض کل شیروانی و ایحاد فوم عایق و ترمیم ستونهایی که زنگ زده و کاملا در حال ریزش بود تا جایی که ارتفاق حدود یکمتر بالاتر آمد از جمله کارهای اساسی در این ساختمان بود.

او گفت: اگر تا کنون در این باره اطلاع رسانی نشده و فراخوانی نداده ایم دلیلی نداشته جز آزمایشی بودن روزهای ابتدای کار و نبود سرمایه کافی جهت تامین اقلام در سطح کلان. 

حفاری گفت: وقتی کار اصلی آغاز و عده زیادی عضو این تعاونی شوند، باید توانایی جوابگویی داشته باشیم درحالی که انباری برای پشتیبانی کالا به تعداد کافی نداشتیم . البته تدابیری اندیشیده شده که بزودی موانع رفع و عضو گیری آغاز می شود.

وی گفت: مزیت خرید از این تعاونی قیمت درب کارخانه و بدون سود و اقساطی خواهد بود که تامین کننده هدف حمایتی ما از هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه است. 

مزدک سلطان محمدی رئیس هیات مدیره تعاونی در تشریح فعالیت های صورت گرفته گفت: فروشگاهی که در ورودی اداره کل ملاحظه می کنیدپنجاه درصد متعلق به تعاونی مصرف کارکنان فرهنگ و ارشاد اسلامی است و پنجاه درصد تعاونی فرهنگی و هنر و ارشاد و مفاخر است .









وی در پاسخ به این پرسش که برای آینده تعاونی چه برنامه هایی پیش بینی شده است گفت: در راستای ارائه خدمات فرهنگی هنری و کمک به معیشت هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه و مد و لباس فضایی را پیش بینی کرده ایم تا کسانی که تولید دارند، ناشرند، اثرهنری ارائه می کنند بتوانند تولیدات خود را به فروش رسانده و یا تهاتر کالای فرهنگی و معیشتی داشته باشند . مثلا کسانی که کالایی در این تعاونی دارند می توانند معادل ریالی آن کالای معیشتی از تعاونی بگیرند . 

سلطان محمدی پیرامون نحوه انتشار فراخوان و عضو گیری تعاونی گفت: سایتی (تارنما) با عنوان" تفاهم دات‌آی‌آر "در حال طراحی است در واقع تفاهم مخفف "تعاونی فرهنگ ارشاد و هنرمندان و مفاخر"است . بانک اطلاعاتی بسیار دقیقی طراحی شده که  هر نفر میزان خرید و اعتبار و تسهیلات دریافتی اش را می تواند در این سایت رصد کند . 

وی افزود: به منظور ایجاد عدالت برای توزیع اقلام که اقساط هم خواهد بود با صنایع رایزنی شده است تا قیمت درب کارخانه باشد و هر فیلد و زیر مجموعه ای به نوبت از تمامی تسهیلات استفاده خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هر فرد یک فیلد کاری برای خود تعریف می کند هنرمند رسانه یا ... تسهیلاتی که از منابع مختلف به تعاونی می‌رسد گاه ممکن است برای یک فیلد مشخص باشد یا برای همگان اما عدالت رعایت خواهد شد و همه از تسهیلات بهره مند می شوند. 

سلطان‌محمدی گفت : جزئیات بسیار ریز و حرفه ای برای سایت در نظر گرفته شده که در حد امکان عدالت رعایت شود و در روزهای نهایی شدن پروژه هستیم و در زمان موعود معرفی اجمالی خواهیم داشت. 

وی منبع سرمایه اولیه تعاونی را از محل دریافت حق عضویت ها اعلام کرد و افزود: بخشی دیگر از طریق شناسایی و سازمان دهی و ساماندهی خیرین فرهنگی و هنری خواهد بود. در این راستا عده ای سرمایه را در اختیار قرار می‌دهند به صورت  قرض الحسنه چشم داشتی به سود ندارند ولی باید اصل سرمایه آنها بازگردانده شود. بخشی هم اقلام سرمایه درگردش است که از طریق فرد سرمایه‌گذاری که اقلام را در اختیار می‌گذارد گردانده می شود. 

وی تصریح کرد: این بخش بیشتر شامل قسمت سوپرمارکتی و گوشت می‌شود و بخش فرهنگی‌هنری هم به ما مربوط می‌شود. حمایت هایی از سوی صنعت معدن صورت گرفته و با کارخانه ها نیز رایزنی شده است و اداره تعاون همکاری های لازم را انجام داده است.بدیهی است همه اینها خود به خود اتفاق نمی افتد و نیازمند سازماندهی و برنامه ریزی است. 















وی زمان بندی پیش بینی شده برای راه اندازی رسمی تعاونی را منوط به آغاز اطلاع رسانی هایی دانست که در اردی بهشت ماه جاری انجام خواهد شد. سایت معرفی شود و علاقمندان عضویتشان را آغاز می کنند. 

وی گفت: الگوریتم پیچیده ای در بخش ثبت نام و مالی طراحی شده که مراحل پایانی را می گذراند.اصلاحات و باگهای آن بعد از آغاز ثبت نام مشخص خواهد شد . سپس کارت‌های اعتباری صادر می‌شود که هم به صورت آنلاین هم حضوری از تمام استان می‌توانند خرید را آغاز کند.طبق هماهنگی های ایجاد شده کالای مورد نظر ارسال می شود.

وی خاطر نشان کرد: بعد از آن براساس استقبال و نیاز شعب شهرستانها ایجاد خواهد شد.13 شعبه تعریف شده است در اساس نامه که به مرور تاسیس می شوند.

سلطان محمدی گفت: قصد ما تجارت نبوده، دستگیری از اهالی فرهنگ و هنر است که در شرایط موجود، درآمدی ندارند یا درآمد آنها کفاف زندگی هایشان را نمی دهد.این اقتصاد قرار است در مسیر خدمت به جامعه هدف باشد . اینکه توقع داشته باشیم اتفاق اقتصادی در جامعه هنری و فرهنگی نیفتد دوراز واقعیت است . اتفاقا فرهنگ و هنر باید کار اقتصادی کند درآمد ایجاد کند و نمی‌توانند منتظر بمانند تا دولت یارانه اندکی به حسابشان بریزد.

وی گفت: نقطه هدف مشترکی داشتیم، جهادی کار کردیم و امیدواریم استانداری، شهرداری و فرمانداری و هرکسی که در عرصه تصمیم سازی قرار دارد یاریگر ما باشد می‌دانیم که همه‌چیزدان  نیستیم اما صد خود را گذاشته ایم و نیازمند یاری دوستان هستیم.




کدخبر: 1660