یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403 - 13:30

کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب

کرج برای نامزدی پایتخت جهانی کتاب 2026 یونسکو انتخاب شد

آیین باور  - بنا بر شاخص های تعریف شده و سوابق شهرهای فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی و نتایج به دست آمده در ادوار گذشته پایتخت کتاب ایران، کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب 2026 یونسکو شد.

سعید جابری انصاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، گفت: بنا بر شاخص های تعریف شده برخی از شهرهای ایران حایز شرایط شرکت در این رویداد بین المللی شده اند و کرجنیز در این فهرست قرار دارد.

وی گفت: کرج به واسطه برنامه های متنوع و فعالیت های درخور و شایسته ای که سال گذشته با همت مسئولین مربوطه انجام شد، فرصت رقابت در این عرصه فرهنگی بین المللی را به دست آورده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه افزود: ضمن تبریک این اتفاق میمون و مبارک به اصحاب فرهنگ و هنر استان البرز، از همه دستگاه های اجرایی استان، شهرداری ها، موسسات و نهادهای فرهنگی تقاضای همکاری و مساعدت داریم تا در رقابت پیش رو شاهد انتخاب و معرفی کرج به دنیا باشیم.

گفتنی است یونسکو هر سال از انجمن ناشران بین‌المللی، انجمن نویسندگان بین‌المللی(IAF) و فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابخانه‌ای(IFLA) دعوت می‌کند تا در فرایند نامزدی این رویداد شرکت کنند تا این‌گونه اطمینان حاصل شود که سه بازوی اصلی صنعت کتاب می‌تواند در تصمیم‌گیری مشارکت داشته باشد. 

یک نماینده یونسکو مسئول بررسی و انتخاب پرونده‌های این رویداد است. تلاش ویژه‌ای صورت می‌گیرد تا همه مناطق جهان به نوبه خود، مطابق با اصل تعادل جغرافیایی و با رعایت معیارهای مختلف کیفیت در این برنامه حضور داشته باشند؛ کمیته معرفی هر سال یک‌ مرتبه تشکیل جلسه می‌دهد.

کدخبر: 1662