چهارشنبه، 25 بهمن 1402 - 12:49

مروری بر احوال اماکن تاریخی استان

قلعه تاریخی صمصام واگذار شد

واگذاری قلعه تاریخی صمصام در میدان کرج به سرمایه گذار بخش خصوصی قطعی شد.

آیین باور -مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث گفت: البرز استانی غنی است و در گونه‌های مختلف گردشگری می‌تواند موفق باشد.  

طلایی افزود:  همکاری بین صندوق احیاء و اداره کل میراث فرهنگی البرز آغاز شده و به محض استقرار تیم مدیریتی جدید قلعه صمصام را که سال‌ها متروک مانده بود به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار می کنیم. این بنا قرار است به مرکز پذیرایی با تم تاریخی و فرهنگی تبدیل شود.  

قلعه‌ صمصام در ورودی شهر و در مجاورت رودخانه‌ی کرج قرار دارد. با ۱۱۲۲ متر مربع مساحت، این قلعه شامل حیاط مرکزی، تعدادی اتاق مخروبه و چهار برج می‌شود. در بنای قلعه از سنگ، آجر، ملات و ساروج به‌کار برده‌اند و در معماری آن از طرح‌های جلگه‌ای استفاده کرده‌اند. در این نوع معماری بنا معمولا چهارگوش است و برج‌هایی مدور در گوشه‌های آن قرار دارند که از نظر نظامی و دفاعی اهمیت زیادی داشتند.

کاخ شهرستانک

طلایی همچنین با اشاره به تسریع در مرمت کاخ شهرستانک گفت: چندی پیش به همراهی مدیر کل استان و مقام عالی وزارت از کاخ شهرستاک بازدید شد و پیگیری دسترسی‌ها و انشعابات آب و برق و گاز برای این کاخ انجام شد تا بتوانیم در سال ۱۴۰۳ فاز اول این کاخ را به عنوان یکی از مکان‌های مرتبط با گردشگری به اتمام برسانیم. این موضوع می‌تواند ظرفیت‌های دیگر گردشگری منطقه شهرستانک را با توجه به وجود باغات و طبیعت منطقه فعال کند.  

حمام مصباح

مدیر عامل صندوق احیاء و بهره برداری ازبناها و اماکن تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی افزود: پیگیری حل تعارضات حقوقی حمام مصباح برای احیای آن هستیم و احیای بناهای تاریخی و حمام طالقان نیز مد نظر قرار دارد.  

کاروانسرای شاه عباسی

طلایی یکی از پروژه مهم محور تاریخی فرهنگی شهرستان کرج را کاروانسرای شاه عباسی عنوان کرد که ۲۵بهمن پاکت های مزایده آن بازگشایی می‌شود و با تم پارک موضوعی گردشگری و صنایع دستی به مزایده گذاشته شده است. این اقدام علاوه بر کمک به معرفی صنایع دستی استان می‌تواند این کاروانسرا را به مکانی برای رویدادهای گردشگری تبدیل کند . 

او ابراز امیدواری کرد که با واگذاری این بنا به سرمایه‌گذاری دارای اهلیت و صاحب صلاحیت وبا رویکردی که برای این محور تاریخی وجود دارد تا پایان سال بنا را به سرمایه گذار تحویل دهیم. تلاش می‌شود با برنامه ریزی اداره کل تا انتهای دولت سیزدهم موضوع بناهای تاریخی استان را تعیین تکلیف کنیم و نقش خود را به عنوان یک حامی در فرایند واگذاری و مشارکت‌پذیری برای امر احیا انجام دهیم.  

کاروانسرای ینگه امام

مدیر عامل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی وزارت میراث فرهنگی در مورد کاروانسرای ینگی امام گفت: این کاروانسرا قبل از ثبت جهانی و اکنون به دلیل روایت‌های تاریخی آن و همچنین موقعیت استراتژیک از اهمیت خاصی برای صندوق برخوردار است.  

طلایی با اشاره به استقبال خوب سرمایه گذاران برای احیا این کاروانسرا تصریح کرد که این کاروانسرا جزو معدود کاروانسراهای ثبت جهانی ماست که مطالبه برای سرمایه‌گذاری و احیای آن بسیار است. قرار بر این بود که پیش از ثبت جهانی سرمایه گذار برای احیای این کاروانسرا جذب شود واکنون پس از ثبت جهانی با توجه به حساسیت میراث جهانی نسبت به بناهای ثبت شده در حال استخراج ملاحظات برای جذب سرمایه گذار مناسب هستیم.  

او ابراز امیدواری کرد که بتوان در سال آینده کاروانسرای ینگی امام را به همراه سه کاروانسرای دیگر به عنوان سه کاروانسرای ثبتی به عنوان نمونه به بخش خصوصی برای مرمت واگذار کرد.  

ثبت جهانی 

این مسئول با بیان اینکه در کمیته ثبت جهانی کاروانسراها رویکرد برای این کاروانسرا بزرگترین مجتمع تاریخی اقامتی با کیفیت بالا در استان باشد اما با توجه به ظرفیت‌های کاروانسرا و عرصه آزاد شده آن دیگر ظرفیت‌های فرهنگی کاروانسرا نیز مد نظر قرار دارد. رویکرد این است که با همکاری استان این کاروانسرا به نوعی از بهره برداری واگذار شود که برای استفاده عموم مردم مناسب باشد.


کدخبر: 1552