سه‌شنبه، 14 آذر 1402 - 12:07

مرگ قناری در قفس هم مرگ نیست!

مرگ 358 درخت برای احداث یک خیابان

طی آزمون خطای ده سال اخیرِشهرداری، در روان سازی ناموفق ترافیک، چند صد درخت نابود و هویت چند محله از بین رفته است؟

مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری کرج از صدور مجوز جابجایی و قطع ۳۵۸ درخت ازجمله ۶ درخت قدیمی چنار در جریان اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح بلوار جمهوری خبر داد.

آیین باور : علی رغم شعار های شیک محیط زیستی و حضور و نظارت کمیسیون های مرتبط بار دیگر مجوز قطع و جابه جایی درختان قدیمی و نیمه قدیمی صادر شد بی آنکه حتا یک خبرنگار بداند درختان به کجا منتقل می شوند؟ قبلا نمونه های مشابه چگونه با چه تخصصی جابه جا شدند وضعیت کنونی درختانی که جابه جا شدند چگونه است.  ناگفته می دانیم درخت در جایی ارزشمند است که رشدکرده، آب خورده ،جانورانی را به سوی خود جذب کرده، لانه گزینی پرندگان در آن شکل گرفته و می دانیم محال است 100 درصد درختان جا به جاشده زنده بمانند. 6 درخت قدیمی این بلوار به لحاظ ریالی و معنوی به کل پروژه مذکور و فوایدش می ارزد. 

وقتی توان و کفایت تامین حمل ونقل عمومی را ندارند و قطار شهری چون کرم خراط ساقه های سبز این شهر را بلعیده و باری از دوش مردم برنداشته است،رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر هم امیدی به آن ندارد، از تامین اتوبوس و تاکسی هم قطع امید کرده خیابان در خیابان تعریض به چه قیمت؟ نه اینکه تا کنون این سینوسی کردن و کوهان شتر ساختن از نمای عمومی شهر نتیجه داده بعد از این هم خواهد داد.

علیرضا عاقلی مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری کرج در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفته: براساس بررسی کارشناسان دبیرخانه کمیسیون ماده 7 و کارشناسان اداره باغات و بررسی‌های کارشناسان سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری و همچنین با توجه به مکاتبه صورت گرفته از سوی معاونت فنی عمرانی شهرداری کرج، مجوز جابجایی 358 درخت در مسیر پروژه تقاطع جمهوری اسلامی صادر شد.از تعداد درختانی که در مسیر پروژه قرار دارند بیشترین تعداد درخت در مسیر جنوب به شمال و در مسیر احداث زیرگذر جنوب به شرق میدان است که 111 اصله درخت در این مسیر جابجا می شود. به گفته عاقلی عمده درختانی که در این مسیر قرار دارند، درختان جوان و تازه کاشت است اما 6 اصله درخت چنار که امکان جابجایی نداشته با مصوبه کمیسیون ماده 7 قطع خواهد شد.

آیین باور: وقتی از پروژه های شهر بی خبرید و هر دستگاه موازی کاری می این می شود که درخت کاشته می شود چند میلیون لیتر آب مصرف می کند بعد کنده می شود برود جای دیگر !! دست از سر این شهر بردارید وقتی هیچ درمورد وظیفه خود و آینده شهر و توسعه پایدار نمی دانید.

مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج همچنین درباره دومین مسیری که بیشترین درخت آن جابجا می‌شود، گفت: در ضلع جنوب غربی میدان و بلوار ماهان، 69 اصله درخت قرار است جابجا شود. تمام تلاش این بود که با یک طراحی مناسب حداقل آسیب به درختان کهنسال داشته باشیم که فقط 6 اصله درخت کهنسال در این مسیر قطع و جمع‌آوری خواهد شد.جابجایی درختان به صورت سنتی و زنجیر کردن و خالی کردن دور درختان انجام خواهد شد.(یعنی به زور!) چند دستگاه خودروی جابجایی درخت در شهرداری وجود دارد اما این درختان به صورت سنتی جابجا خواهند شد.

در تمام دنیا دستگاه حرفه ای برای این کار وجود دارد که آن هم ریشه درختان کهن را که چند ده متر در زمین عمق دارند نمی تواند بدون آسیب دربیاورد. و شهرداری می خواد با زنجیر انداختن درخت را از تنه نابود کند! لازم به توضیح است که 6 درختی که در مسیر این پروزه قطع خواهد شد، از درختانی با عمر بیش از 40 سال است.

روش درست که آن هم بی آسیب نیست در تصاویر زیر دیده می شود



بیشتر بخوانید

تخریب تنها میدان‌گاه کرج با احداث تقاطع غیر همسطح جمهوری+تصاویر


روش های جابجایی درخت:

جابجایی درخت به روش ریشه لخت یا ریشه برهنه:

یکی از متداول ترین روش های جابجایی درخت میباشد. از این روش برای جابجایی درختانی با ریشه کم و جوانتر استفاده میگردد.برای مثال اگر درخت ارتفاعی کمتر از 2 داشته باشد و قطر آن تقریبا 5 سانتی متر باشد از این روش استفاده میگردد،بعد از خارج کردن درخت از خاک آن را داخل یک پارچه مرطوب قرار داده و به مکانی که قصد کاشت درخت را دارند منتقل می کنند.

جابجایی درخت به روش بسته بندی یا گونی پیچ کردن ریشه درختان یا روت بال:

در این روش ریشه درختان به همراه خاک های اطراف آن جابجا میشوند بدین صورت که خاک های اطراف ریشه را خالی کرده و بصورت عمقی ریشه را بیرون آورده و بلافاصله درون گونی نم دار قرار داده تا از خشک شدن ریشه جلوگیری گردد.جابجایی درخت بوسیله روش روت بال کار بسیار حساسی میباشد و باید با دقت و ظرافت بالایی انجام شود.

جابجایی درختان به روش استفاده از ماشین آلات صنعتی:

از این روش برای جابجایی درختان با بن های بیشتر 5 سانتی متر استفاده میشود.برای انجام این روش حتما باید خاک های اطراف ریشه نم دار باشند و درختی را که قصد جابجایی آن را دارید از چند روز قبل روزی دو یا سه مرتبه آن را آبیاری نمائید این امر باعث میشه که ریشه درخت در هنگام جابجایی آسیب کمتری ببینند.یکی از معایب این روش هزینه بسیار زیاد آن میباشد،در این روش خاک های اطراف ریشه بصورت کامل همراه با ریشه از زمین کنده میشود و سرعت عملکرد و راحتی این روش بسیار زیاد میباشد.

زمان مناسب:

جابجایی درختان باید در زمان و مکان مناسبی انجام شود براساس نوع درخت زمان مناسب را برای جابجایی آن انتخاب کنید.

سلامت درخت:

این مورد یکی از مهمترین موارد در جابجایی میباشد باید از سلامت درخت قبل از جابجایی اطمینان کامل را داشته باشید که آیا درخت آنقدر سالم هست که تحمل جابجایی را داشته باشد.

مراحل جابجایی درختان بصورت قدم به قدم :

مرحله اول:بررسی درختان از این نظر که آیا درخت آنقدر سالم هست که امکان انتقال را داشته باشد ،اگر درخت سلامت نباشد احتمال اینکه در حین جابجایی بر اثر شوک از بین رود بسیار زیاد است .

در نظر داشته باشید درختان با قطر تنه بیشتر از 5 سانتی متر باید توسط پیمانکار جابجا شود.

مرحله دوم:جابجایی درختان در فصل خواب درخت بسیار مناسب میباشد.بهترین زمان برای کاشت درخت زمان اواسط پاییز تا آخر زمستان میباشد.

مرحله سوم:توپ ریشه را در زیر درخت خالی کرده و درخت را بسمت بالا و خارج از سطح زمین انتقال داده میشود.برای راحتی کار در این مرحله میتوان خاک ریشه را با آب حل نمود تا راحت تر انجام شود.

مرحله چهارم:ریشه را به وسیله گونی بصورت محک پوشانده و بسته بندی میکنیم.

مرحله پنجم:قرار دادن درخت در محل جدید،باید در نظر داشته باشید که مکان جدید باید کاملا با شرایط قبلی درخت از نظر نوع خاک و باقی موارد تطابق داشته باشد

مرحله ششم :باید چاله ای تقریبا هم اندازه چاله قبلی درخت کنده شود تا همه موارد ریشه و ... در چاله جدید قرار بگیرند

مرحله هفتم:بسته بندی و گونی که به ریشه پیچیده شده است را بصورت کامل جدا کرده چرا که گونی پیچیده شده به ریشه باعث میشود اکسیژن رسانی به ریشه با محدودیت انجام شود.

مرحله هشتم:تنه درخت را گرفته و ریشه را به آرامی درون درخت قرار داده از پرتاب کرده ریشه به داخل گودال خوداری کنید اگر درخت سنگین است از جرثقیل استفاده نمائید.

مرحله نهم :گودال را با خاک های سطحی پر کرده و از مواد مغذی برای انطباق درخت با محل جدید استفاده نمائید.

کدخبر: 1438