شنبه، 24 دی 1401 - 13:23

روایت یک شاهزاده از همیشه «یدکی» بودن

خاطرات شاهزاده انگلستان پرفروش و تجدید چاپ شد

آیین باور -کتاب خاطرات پرنس هری با عنوان «spare»- به معنی یدکی یا ذخیره- در نخستین روز انتشار در آمریکا، کانادا و بریتانیا، یک میلیون و 430 هزار نسخه فروخت. این کتاب، خاطرات دومین پسر پادشاه انگلستان است که در آن، مسائل بحث‌برانگیزی درباره روابط بین اعضای خاندان سلطنتی، حضور شاهزاده هری در افغانستان و... مطرح شده است. پیش‌بینی می‌شود کتاب خاطرات هری به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های پیش‌فروش‌شده در بریتانیا تبدیل شود.

 به نقل از بوکسلر، پنگوئن رندوم هاوس اعلام کرد که فروش روز اول کتاب خاطرات هری، بزرگ‌ترین فروش روز اول برای کتاب‌های غیرداستانی این ناشر بوده که از رکورد قبلی که با کتاب «سرزمین موعود» باراک اوباما (بیش از 887 هزار نسخه در آمریکا و کانادا) در نوامبر 2020 به ثبت رسیده بود، پیشی گرفت. تیراژ اولیه این کتاب در آمریکا 2 میلیون نسخه بود و در حال حاضر پنگوئن رندوم هاوس در حال چاپ دوباره کتاب است.

به گزارش گاردین، خاطرات شاهزاده هری با عنوان «spare» در هفته‌های منتهی به انتشار، به تیتر خبرها تبدیل و سرانجام روز سه‌شنبه وارد بازار کتاب بریتانیا شد. این کتاب در نسخه کاغذی، کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی عرضه شده است.

لری فینلی، مدیر ترانس‌ورلد پنگوئن رندوم هاوس درباره این کتاب گفت: «انتظار داشتیم این کتاب پرفروش باشد اما فروش آن از بالاترین سطح انتظار ما هم فراتر رفته است!»

به گزارش گاردین، عنوان این کتاب برگرفته از یک ضرب‌المثل قدیمی در محافل سلطنتی و اشرافی است: پسر اول وارث عناوین، قدرت و ثروت و در نتیجه، پسر دوم، یدکی است، تا مگر برای فرزند اول اتفاقی بیفتد.

هری معتقد است برادرش مانند یک وارث رفتار می‌کند، زیرا نمی‌تواند بفهمد که چرا برادر کوچک‌ترش راضی به یدکی بودن نیست. در اوایل کتاب، هری تعریف می‌کند که چگونه پدرش، پادشاه چارلز فعلی، به همسرش، پرنسس دایانا، در روز تولد هری گفته بود: «عالی شد! حالا دیگر به من یک وارث و یک یدکی داده‌ای!»

رنجش هری از «یدکی» بودن، محور اصلی کتاب اوست که در خاطراتی از دوران کودکی، تحصیلات، اشتغالش به عنوان یک عضو خانواده سلطنتی و عضوی از ارتش بریتانیا، رابطه او با پدر، مادر و برادرش، ازدواج و... به آن پرداخته است.

هری در کتاب خاطراتش، مدعی حمله فیزیکی شاهزاده ویلیام به خود، بعد از بگو مگوی دو برادر به دلیل ازدواج هری با مگان مارکل شده است. هری در توصیف این بگو مگو در خانه‌اش در لندن در سال 2019 می‌گوید ویلیام مگان را «مشکل»، «گستاخ» و «ویرانگر» خطاب کرده است- که از نظر هری، تکرار طوطی‌وار حرف‌های مطبوعات درباره همسر آمریکایی‌اش بوده است. هری می‌نویسد که رویارویی بالا گرفت تا اینکه ویلیام «یقه‌ام را گرفت، گردنبندم را پاره کرد و مرا به زمین زد». به گفته هری، این دعوا منجر به آسیب‌دیدگی پشت او شد.

هری همچنین پدرش، پادشاه چارلز را متهم کرد که منافع خود را در اولویت قرار داده است.

کتاب «spare» از سوی پنگوئن رندوم هاوس در 416 صفحه 10 ژانویه سال جدید میلادی منتشر شد.

کدخبر: 1071