یکشنبه، 07 اسفند 1401 - 11:05

۲هزار اثردرجشنواره فیلم۱۰۰ ثانیه‌ای رقابت می کنند

جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای اتفاقات زیادی را تجربه کرده و بعد از ۵ سال تجربه قابل توجه است.

در مجموع ۲ هزار ۴۲۷ اثر از ۱۲۷ کشور دنیا به این جشنواره ارسال شده است.

مسئول بخش بین الملل در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای در سازمان سینمایی سوره گفت : در این دوره استقبال خوبی را در جشنواره شاهد بودیم که نشان می‌دهد علاقه جوانان به این حوزه زیاد است. امسال به غیر از تهران از استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور تمایل بسیار زیادی به جشنواره دیده شده که نشان می‌دهد ارسال اثر‌ها نوید بخش دوره‌های پویاتر و بهتری برای سال‌های بعد خواهد بود.

 

وی بیان کرد که در یک هفته پایانی تا اکران و مراسم اختتامیه جشنواره ما همراهی و کمک فیلمسازان حرفه‌ای کشور را در کنار فیلمسازان جوان داریم که این موضوع به غنای جشنواره کمک می‌کند. چهره‌هایی که اسامی آنان به عنوان هیأت انتخاب و داوری مانند کاظم دانشی کارگردان فیلم "علفزار"، هادی نائیجی کاگردان فیلم "هیهات"، سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمای آزادی و... ترکیبی است از بخش‌های مختلف سینما که هرکدام از وجهه و جنبه‌ای سینما را می‌شناسند و در انتخاب و داوری بهتر آثار حضور دارند.

 

منصوری دبیر جشنواره نیز در خصوص آمار فیلم‌های ارسالی و منتخب جشنواره بیان کرد که برای بخش ملی و بین الملل ۴ هزار ۶۲۲ اثر داشتیم که نشان دهنده شور و انگیزه جوانان داخلی و خارجی نسبت به فیلم کوتاه است. در بخش ملی ۱۸۱ اثر راه یافته که از این تعداد ۹۷ اثر برای حضور در مسابقه و ۸۴ فیلم برای اکران و بخش نمایشی است. ۷۶ فیلم در بخش کودک است که ۳۵ فیلم در بخش مسابقه حضور دارد و ۴۱ فیلم هم در بخش نمایشی. همانطور که گفته شد یکی از ویژگی‌های مهم این جشنواره این بود که از شهرستان‌های غیر تهران آثار زیادی داشتیم که هم از نظر کیفی و هم فنی عالی بود. همچنین فیلم‌های کودک برای مخاطبین کودک است و اگر فیلمی درباره کودک باشد در بخش ملی جا دارد.

 

وی در بخش دیگری گفت که باید برای ایجاد شرایط بهتر در مسیر ساخت فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه گام برداریم. این مسیر با برنامه پرتاب ایده (پیچینگ) انجام می‌شود که امسال با حضور سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی انجام می‌شود.

 

دبیر جشنواره گفت: امسال تفاهمنامه‌ای با جشنواره فیلم کوتاه اسلواکی داریم که در آن اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. قرار است ۳ تا اثر برتر جشنواره مستقیم به جشنواره فیلم اسلواکی راه پیدا کند. همچنین دبیر این جشنواره در جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای حضور دارد و فیلم‌های جشنواره هم از نظر توانایی و هم بعد بین الملل برای حضور در بازار و جشنواره‌های فیلم کوتاه بررسی می‌شود.

 

منصوری گفت: امسال تفاهمنامه‌هایی با بخش‌های داخلی مانند شبکه نسیم و انجمن سینمای جوانان ایران داشتیم که قرار است هرکدام از این آن‌ها در زمین تولید و حمایت از فیلم‌سازان و ایده‌ها همکاری کنند.

 

بعد از این الهه طا‌هایی مسئول بخش بین الملل در مورد تعداد آثار ارسال بین الملل گفت که جشنواره از چند پلتفرم نیز برای ثبت نام و ارسال آثار، اثر دریافت کرده است که در مجموع ۲ هزار ۴۲۷ اثر از ۱۲۷ کشور دنیا به این جشنواره ارسال شده است.

 

وی گفت که حتی از کشور‌های دور مانند "گوام" هم فیلم داشتیم و در مجموع ۸۸ فیلم از ۳۱ کشور به بخش بین الملل راه یافته‌اند که ۳۹ تا در بخش رقابتی است و ۴۸ تا نمایشی است. همچنین در بخش کارگاه‌ها از یونان مدرس داریم.

 

فیرزومندی در مورد فعالیت‌های انجام شده در حوزه تفاهم‌نامه‌ها گفت که در تفاهم‌نامه منعقد شده با انجمن سینمای جوانان ایران، ۳ اعتبار با کف ۱۰۰ میلیون تومان به طرح برتر در رویداد پرتاب ایده تعلق می‌گیرد و دو نوع اعتبار نامه نیز به فیلم‌های برگزیده در اختتامیه توسط داوران انجمن تعلق خواهد. در تفاهم‌نامه شبکه کودک نیز ۴ اعتبارنامه داریم که یکی تا ۵۰ میلیون تومان به انتخاب داوران شبکه کودک برای ساخت انیمیشن تعلق می‌گیرد. دیگری تا ۵۰ میلیون تومان برای کار رئال. دو اعتبارنامه نیز در رویداد پرتاب ایده به ارائه‌دهنده تعلق می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: شبکه نسیم نیز ۳ اعتبارنامه تا ۵۰ میلیون تومان برای ایده اهدا خواهد کرد.

 

کدخبر: 1119